inmiddels 7!! jaar verder...in 2018 de ideeën voor een camper laten varen omdat een renovatie van een huis nou eenmaal belangrijker is.
vorig jaar september mijn plan uitgevoerd, maar dat was het toch niet.
want:
ik kocht een MB Sprinter L2H2 op grijs kenteken (dat wel...), die door de vorige eigenaar voor 80% was omgebouwd tot camper. enkel een fontijntje en tafel moesten er nog ingebouwd worden en dan kon hij omgekeurd worden.
helaas is het zover niet gekomen. want bij de voorkeuring voor de APK bleek de omderkant van de Benz verder heen dan gedacht, en was de laad-index van de achterbanden te laag. En in de maat die er onder zat (op 17" lichtmetaal) waren banden met de voorgeschreven laad-index niet leverbaar. dat had betekend dat ik 'terug' zou moeten naar 15" staal. en waarom viel de keurmeester er over? wel: bij bedrijfsauto's is een afwijkende laad-index APK-afkeur. zo heb ik het begrepen.
besloten de Benz 'eruit te trappen' (terwijl ik 'm eigenlijk gewoon had moeten schorsen en in orde maken voor her- en omkeuring), uithuilen en focussen op andere zaken. degene die de Benz ophaalde gaf me nog de tip van een daktent, maar of dat wat is, ik weet het niet.
inmiddels een motoraanhanger gekocht ivm vakantie naar Normandië. vakantie ging wel door, maar zonder motor. het idee van de daktent hing nog wel in mijn achterhoofd, en ik keek daar ook wel naar, maar het idee van een camper(tje) blijft toch knagen. doordat ik nu een aanhanger heb waar de motor op kan, ben ik niet verplicht om een 'bus met bult' te kopen, een hefdak volstaat ook.
rondkijkend op MP en FB kom ik een hoop tegen: Transporters (eigenbouw en California's), Ducato's. en... een '93-er T4 campertje 'hier om de hoek' in Aemersfeurt. compleet, en met hefdak voeldoet-ie aan de belasting-eisen (denk ik), met 2.4Diesel 5pitter met 77pk. geen strepentrekker, maar voor de 1900kg dat het weegt lijkt me dat genoeg. ook prettig: APK tot in 2027. 270k op de klok, distri vervangen bij 243. en gezien de knop aan het stuur is pure spierkracht nodig om het stuur te verdraaien. rete-interessant, natuurlijk. maar het is wel €5500...

maar is wel een aantrekkelijke prijs, denk ik.