Dag,
Ik blijf stoeien met mijn nieuwe motorblok.
Het lijkt wel alsof er teveel druk op het koelsysteem staat. Er gaat steeds op een andere plek weer iets lekken. De garage geeft aan dat dat komt omdat er nog steeds oude slangen zitten die dan lekken. Maar na reparatie ontstaat er weer op een andere plek lekkage. Ik word er een beetje paranoia van.
Ik probeer alles uit te sluiten en zie dat er geen ontluchting zit op de koelslang naar de kachel. Kan dat de oorzaak zijn?
Het betreft een 2.5 benzine.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Druk op koelsysteem
Re: Druk op koelsysteem
Zoiets heb ik ook gehad met mijn VW T3 met 2,1 liter WBX (benzine). Heb je het ene gerepareerd lekt het ergens anders weer.
Uiteindelijk een nieuw drukvaatje met nieuwe dop gemonteerd. Achteraf was dat drukvaatje niet nodig geweest. Alleen een nieuwe dop was genoeg geweest. Zo'n dop 'blaast af' bij zo'n 0,2-0,3 bar overdruk van het koelsysteem. En bij mij loopt de koelvloeistof dan naar een (drukloos) voorraadtankje. Koelt alles weer af wordt er weer koelvloeistof uit dat tankje aangezogen.
Ik heb getest (met perslucht) en de oude dop ging pas open met 0,5-0,7 bar overdruk. En daar is zo'n koelsysteem niet op gemaakt.
De (blauwe) dop bij een T4 blaast lucht af als de druk te hoog wordt (en zuigt weer lucht aan als alles is afgekoeld). Net iets anders als bij mijn T3, maar vergelijkbaar met mijn Land Rover Td5.
Kortom probeer het eerst eens met een nieuwe 'radiatordop'.
Groet,
Erik.
Uiteindelijk een nieuw drukvaatje met nieuwe dop gemonteerd. Achteraf was dat drukvaatje niet nodig geweest. Alleen een nieuwe dop was genoeg geweest. Zo'n dop 'blaast af' bij zo'n 0,2-0,3 bar overdruk van het koelsysteem. En bij mij loopt de koelvloeistof dan naar een (drukloos) voorraadtankje. Koelt alles weer af wordt er weer koelvloeistof uit dat tankje aangezogen.
Ik heb getest (met perslucht) en de oude dop ging pas open met 0,5-0,7 bar overdruk. En daar is zo'n koelsysteem niet op gemaakt.
De (blauwe) dop bij een T4 blaast lucht af als de druk te hoog wordt (en zuigt weer lucht aan als alles is afgekoeld). Net iets anders als bij mijn T3, maar vergelijkbaar met mijn Land Rover Td5.
Kortom probeer het eerst eens met een nieuwe 'radiatordop'.
Groet,
Erik.
-
RobinvanderHelm
Dank Erik,
Ik heb er al een nieuw koelvaatje opgezet, maar zal nog een extra dop bestellen, gewoon om te kijken of het iets doet.
Grt Robin
Ik heb er al een nieuw koelvaatje opgezet, maar zal nog een extra dop bestellen, gewoon om te kijken of het iets doet.
Grt Robin
Tja, als dat nieuwe koelvaatje inclusief dop kwam, dan mag je er van uitgaan dat de dop deugt. En dan heeft een nieuwe dop geen zin.
ik kocht een nieuw vaatje inclusief dop. Het oude spul was nog origineel af fabriek, met een doorzichtige kunststof dop. De nieuwe dop was blauw van kleur.
Groet,
Erik.
ik kocht een nieuw vaatje inclusief dop. Het oude spul was nog origineel af fabriek, met een doorzichtige kunststof dop. De nieuwe dop was blauw van kleur.
Groet,
Erik.
-
RobinvanderHelm
die van mij is idd ook blauw. Ik denk ook niet dat dat het probleem is. De zoektocht gaat verder.....