Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Carterpakking
Carterpakking
Kan ik de carterpakking en oliepomp pakking vervangen zonder dat ik de aandrijfas verwijder ? Gaat om een T4 met Ajt motor ?
- Multivan Generation
- Berichten: 34856
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carterpakking
Ja, dat is mogelijk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Carterpakking
Oké , bedankt. Maar klinkt als “ is wel erg lastg “
Of zeg ik dan wat geks ?
Of zeg ik dan wat geks ?
- Multivan Generation
- Berichten: 34856
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carterpakking
Is niet erg lastig,
wel moet je weten dat je ook 2 boutjes in het versnellingsbakhuis moet losmaken dmv het gleufje daarin.
Wat goed werkt is een inbusbit met een passende ringratelsleutel
En de multiriem moet er af, en ook je distributieriem, omdat het tandwiel er af moet
Groetjes Peter
wel moet je weten dat je ook 2 boutjes in het versnellingsbakhuis moet losmaken dmv het gleufje daarin.
Wat goed werkt is een inbusbit met een passende ringratelsleutel
En de multiriem moet er af, en ook je distributieriem, omdat het tandwiel er af moet
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Carterpakking
Of je dat carter voorbij de as krijgt weet ik niet zo zeker, ik ben nog nooit zo stom geweest die te laten zitten voor het carter, je kan beter die steekas er even onder uit halen, kost je alleen een centrale bout in de rechtse naaf, de 6 multi tand bouten kun je evt vast laten en het hele ding er uit halen.Jan H schreef: 06 okt 2025, 17:55 Kan ik de carterpakking en oliepomp pakking vervangen zonder dat ik de aandrijfas verwijder ? Gaat om een T4 met Ajt motor ?
Ook zou ik geen carterpakking gebruiken, bij de eerste 2.5tdi t4s zat er inderdaad een pakking tussen.
Bij de "nieuwere" is het gewoon met vloeibare pakking, in mijn ogen ook veel geschikter voor de situatie daar.
Aangezien je de distributieriemen ook er af gaat halen lijkt me wel dat je wel kan sleutelen, waarom moeilijk doen.
En zet alsjeblieft de timing goed met vcds.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
- Multivan Generation
- Berichten: 34856
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carterpakking
Heb het zonder gedaan en ging prima.powerpiep schreef: 07 okt 2025, 06:55
Of je dat carter voorbij de as krijgt weet ik niet zo zeker, ik ben nog nooit zo stom geweest die te laten zitten voor het carter, je kan beter die steekas er even onder uit halen, kost je alleen een centrale bout in de rechtse naaf, de 6 multi tand bouten kun je evt vast laten en het hele ding er uit halen.
Ook zou ik geen carterpakking gebruiken, bij de eerste 2.5tdi t4s zat er inderdaad een pakking tussen.
Bij de "nieuwere" is het gewoon met vloeibare pakking, in mijn ogen ook veel geschikter voor de situatie daar.
Aangezien je de distributieriemen ook er af gaat halen lijkt me wel dat je wel kan sleutelen, waarom moeilijk doen.
En zet alsjeblieft de timing goed met vcds.
Wat je schrijft over de pakking klopt.
Timing goed zetten met VCDS ?
Je haalt de brandstofzijde niet los, dus blijft zoals het voordien was
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Carterpakking
Hoe ga je de nokkenas dan goed zetten? Daarvoor moet de Poelie rechts er ook van.Multivan Generation schreef: 07 okt 2025, 07:46Heb het zonder gedaan en ging prima.powerpiep schreef: 07 okt 2025, 06:55
Of je dat carter voorbij de as krijgt weet ik niet zo zeker, ik ben nog nooit zo stom geweest die te laten zitten voor het carter, je kan beter die steekas er even onder uit halen, kost je alleen een centrale bout in de rechtse naaf, de 6 multi tand bouten kun je evt vast laten en het hele ding er uit halen.
Ook zou ik geen carterpakking gebruiken, bij de eerste 2.5tdi t4s zat er inderdaad een pakking tussen.
Bij de "nieuwere" is het gewoon met vloeibare pakking, in mijn ogen ook veel geschikter voor de situatie daar.
Aangezien je de distributieriemen ook er af gaat halen lijkt me wel dat je wel kan sleutelen, waarom moeilijk doen.
En zet alsjeblieft de timing goed met vcds.
Wat je schrijft over de pakking klopt.
Timing goed zetten met VCDS ?
Je haalt de brandstofzijde niet los, dus blijft zoals het voordien was
Natuurlijk kan je het allemaal doen als jan met de pet, maar het zou gewoon goed gedaan moeten worden. Ik heb de laatste tijd al veel te veel slecht afgestelde/getimde busse hier gehad, eentje heeft nu een blokreviesie gehad, ik wil maar zeggen..
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
- Multivan Generation
- Berichten: 34856
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carterpakking
De nokkenas blokkeer je door de brandstofpomp vast te zetten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Carterpakking
Dat kan.
Maar waarom zou je het niet goed doen?
Wie vervangt er nu de oliepomp, en niet de riemen?
Dat vind ik T4-onwaardig sleutelen
Alsof dat timen zo veel werk is.
Ieder zn ding natuurlijk.
Maar waarom zou je het niet goed doen?
Wie vervangt er nu de oliepomp, en niet de riemen?
Dat vind ik T4-onwaardig sleutelen
Alsof dat timen zo veel werk is.
Ieder zn ding natuurlijk.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
-
JacoMeerveld
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45
Re: Carterpakking
Moet de multiriem en distributietandwiel eraf? Dat verbaasd mij enigsinds..Multivan Generation schreef: 06 okt 2025, 22:11 Is niet erg lastig,
wel moet je weten dat je ook 2 boutjes in het versnellingsbakhuis moet losmaken dmv het gleufje daarin.
Wat goed werkt is een inbusbit met een passende ringratelsleutel
En de multiriem moet er af, en ook je distributieriem, omdat het tandwiel er af moet
Groetjes Peter
Zelf heb ik het pas vervangen, maar dan met een volledige motor uit de auto, dus dat is niet geheel gelijk.
Maar de tandwiel valt toch buiten de carter? Zie foto...(foto aanklikken draaid ie in je scherm prettig)
Maar wellicht heb ik het mis, aangezien ik dit bij een T4 nooit gedaan heb met een ingebouwde motor.
Als bijlage doe ik ook een foto van de andere kant waar je duidelijk de 2 inbusschroefjes ziet die je met een lange inbus moet verwijderen langs de versnellingsbak.
Succes.
Ik denk dat idd het verwijderen van de aandrijfas wel een handige is.
Helder
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
- Multivan Generation
- Berichten: 34856
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carterpakking
De topicstarter wil ook zijn oliepomp pakking vervangen.
En dan moet de oliepomp er natuurlijk wel vanaf.
Ik zou dan ook meteen de krukas pakking aan die zijde meepakken en een nieuwe oliepomp monteren.
De olieaanzuigbuis ook goed schoonmaken.
Omdat je aan die zijde van de motor veel loshaalt, en de brandstofpomp timing aan de andere zijde best lastig is, kun je aan die zijde de boel fixeren door de brandstofpomp te blokkeren met het schroefje wat daarvoor bedoeld is. Wel even het plaatje daar, dan tijdelijk verwijderen. Zo blijft je brandstofpomptiming in orde.
Dan werk je de distributie zijde eerst helemaal af, met de merktekens natuurlijk overeenkomend, zo was je immers al begonnen om hem daarna op brandstofzijde te blokkeren. Als je dan alles qua distributie timing wilt controleren, draai je eerst het boutje bij de brandstofpomp even los, blokkering er af en dan via de krukasbout rondtornen.
Is alles naar tevredenheid, dan eerst starten en dan moet ie aanslaan, je hebt immers aan de brandstof zijde niets veranderd.
Daarna kun je altijd nog kijken/beslissen of je de brandstof zijde ook wilt doen. Advies is om die gelijk mee te nemen, maar hoeft dus niet per se.
En dan moet de oliepomp er natuurlijk wel vanaf.
Ik zou dan ook meteen de krukas pakking aan die zijde meepakken en een nieuwe oliepomp monteren.
De olieaanzuigbuis ook goed schoonmaken.
Omdat je aan die zijde van de motor veel loshaalt, en de brandstofpomp timing aan de andere zijde best lastig is, kun je aan die zijde de boel fixeren door de brandstofpomp te blokkeren met het schroefje wat daarvoor bedoeld is. Wel even het plaatje daar, dan tijdelijk verwijderen. Zo blijft je brandstofpomptiming in orde.
Dan werk je de distributie zijde eerst helemaal af, met de merktekens natuurlijk overeenkomend, zo was je immers al begonnen om hem daarna op brandstofzijde te blokkeren. Als je dan alles qua distributie timing wilt controleren, draai je eerst het boutje bij de brandstofpomp even los, blokkering er af en dan via de krukasbout rondtornen.
Is alles naar tevredenheid, dan eerst starten en dan moet ie aanslaan, je hebt immers aan de brandstof zijde niets veranderd.
Daarna kun je altijd nog kijken/beslissen of je de brandstof zijde ook wilt doen. Advies is om die gelijk mee te nemen, maar hoeft dus niet per se.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Carterpakking
Dat dus.Multivan Generation schreef: 07 okt 2025, 20:07 De topicstarter wil ook zijn oliepomp pakking vervangen.
En dan moet de oliepomp er natuurlijk wel vanaf.
Ik zou dan ook meteen de krukas pakking aan die zijde meepakken en een nieuwe oliepomp monteren.
De olieaanzuigbuis ook goed schoonmaken.
Omdat je aan die zijde van de motor veel loshaalt, en de brandstofpomp timing aan de andere zijde best lastig is, kun je aan die zijde de boel fixeren door de brandstofpomp te blokkeren met het schroefje wat daarvoor bedoeld is. Wel even het plaatje daar, dan tijdelijk verwijderen. Zo blijft je brandstofpomptiming in orde.
Dan werk je de distributie zijde eerst helemaal af, met de merktekens natuurlijk overeenkomend, zo was je immers al begonnen om hem daarna op brandstofzijde te blokkeren. Als je dan alles qua distributie timing wilt controleren, draai je eerst het boutje bij de brandstofpomp even los, blokkering er af en dan via de krukasbout rondtornen.
Is alles naar tevredenheid, dan eerst starten en dan moet ie aanslaan, je hebt immers aan de brandstof zijde niets veranderd.
Daarna kun je altijd nog kijken/beslissen of je de brandstof zijde ook wilt doen. Advies is om die gelijk mee te nemen, maar hoeft dus niet per se.
Bij 300k km zou ik zelfs de pomp aanraden.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
-
JacoMeerveld
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45
Re: Carterpakking
Ah. Idd...begrijpelijk; ik had alleen gelezen dat er een carterpakking vervangen moch worden (slechts snel lezen)
Dank.
Dank.
Helder
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Re: Carterpakking
Sorry alle meedenkers voor de late reactie Maar ik heb inderdaad de distributie ook vervangen, ik stel de brandstofpomp “ altijd” wel af met het klokje .
Eenvoudig weg omdat ik geen Vcds heb . Maar volgens mij is het mooi gelukt want 1tik van de startmotor en hij loopt !
Heb voor het vervangen van de carterpakking die trompet laten zitten, ik weet niet wat meer of minder tijd kost , maar heb me prima gered zo !
Eenvoudig weg omdat ik geen Vcds heb . Maar volgens mij is het mooi gelukt want 1tik van de startmotor en hij loopt !
Heb voor het vervangen van de carterpakking die trompet laten zitten, ik weet niet wat meer of minder tijd kost , maar heb me prima gered zo !
- Multivan Generation
- Berichten: 34856
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carterpakking
En de oliepomp pakking?
Heb je wat aan de tips gehad?
Heb je wat aan de tips gehad?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...