Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startprobleem na jump-start

vragen over de T4
eric60

Startprobleem na jump-start

Bericht door eric60 »

Hallo Weetjewellers,

Ik heb een probleem waar ik niet uitkom. Ik heb een T4 2.5 TDi 102 pk (ACV) van 1998.
De auto rijdt als een zonnetje totdat ik gisteren iemand geholpen heb met een lege accu. De bus als starthulp gebruikt en nu start hij niet meer althans heel slecht. Na lang doorstarten slaat hij wel aan maar op zeer laag toerental en onregelmatig en valt daarna uit. Al van alles gecontroleerd zoals zekeringen en dergelijke maar alles lijkt gewoon in orde te zijn. Volgens mij zie ik iets over het hoofd maar heb geen idee meer waar te zoeken.
Wie kan mij op het goede spoor zetten?
Kire

Re: Startprobleem na jump-start

Bericht door Kire »

Starthulp verlenen daar moet je heel voorzichtig mee zijn.
Je koppelt een compleet? lege accu aan een naar ik aanneem volle accu, met startkabels. Dan gaat er al een grote stroom lopen van de volle naar de lege accu, als je dit doet met draaiende motor dan begint de dynamo maximaal te laden om dat weer aan te vullen. Op het moment dat je een startkabel lostrekt dan kan de regelaar in de dynamo die hoge stroomsterkte niet zo snel terugregelen, waardoor er kortstondig een piekspanning ontstaat en dan kan er iets doorbranden in gevoelige elektronica.
Dit kan ook gebeuren bij de auto die de starthulp krijgt, als die eenmaal loopt dan laad die dynamo ook maximaal bij en gebeurt hetzelfde als je een startkabel loshaalt.
Dit is te voorkomen door zo veel mogelijk verbruikers aan te zetten/in te schakelen voordat je de kabels loshaalt. Dan ontstaat er geen of een veel lagere piekspanning.

Groet,

Erik.
powerpiep
Contacteer:

Bericht door powerpiep »

eric60 schreef: 19 okt 2025, 15:58 Hallo Weetjewellers,

Ik heb een probleem waar ik niet uitkom. Ik heb een T4 2.5 TDi 102 pk (ACV) van 1998.
De auto rijdt als een zonnetje totdat ik gisteren iemand geholpen heb met een lege accu. De bus als starthulp gebruikt en nu start hij niet meer althans heel slecht. Na lang doorstarten slaat hij wel aan maar op zeer laag toerental en onregelmatig en valt daarna uit. Al van alles gecontroleerd zoals zekeringen en dergelijke maar alles lijkt gewoon in orde te zijn. Volgens mij zie ik iets over het hoofd maar heb geen idee meer waar te zoeken.
Wie kan mij op het goede spoor zetten?
Vcds er aan, misschien naaldhoogtesensor op de injector of zo? Zitten je accupolen nog goed vast?
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@eric60
Wat is jouw accuspanning in rust?
En wat doet ie tijdens een startpoging?

Wellicht is je eigen accu nu defect geraakt of klapt de spanning bij een startpoging helemaal in elkaar?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hanz

Bericht door Hanz »

Heb je de spanning van je eigen accu al gemeten? En de startkabels in de goede volgorde aangesloten en los gehaald?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
eric60

Bericht door eric60 »

Accu is 100% goed en startmotor gaat ook prima rond. Niets gesprongen of doorgebrand in het zekering-circuit zover ik kan nagaan en alle elektrische componenten werken naar behoren. Kennelijk is er toch iets ontregeld en daar zoek ik dus naar.
Heb nog een model waarbij er GEEN zekeringen voor de accu zijn bevestigd dus met de kleine zwarte doosjes voor het voorgloeien en de motorkoeling. Zit er mogelijk nog ergens anders een hoofdzekering die ik niet ontdekt heb?
Jan anno NU

Bericht door Jan anno NU »

Zekering hoef je niet naar te zoeken , als er wat uit ligt dan werkt het gewoon helemaal niet wat betreft je accu.

Er is al gevraagd wat de status van je accu is ? , meten is weten bij deze.
Tijdens het starten dus , zakt deze als een malle of gaat je startmotor erg sloom rond ?
Ga anders naar een garage of roep de wegenwacht vanwege start problemen , die zal je accu checken.
eric60

Bericht door eric60 »

....wat mij wel opvalt is dat het 'voorgloei-lampje' op het dashboard direct uitgaat na het omzetten van het contact. Misschien een indicatie waar de storing kan zitten??
eric60

Bericht door eric60 »

Accu is en blijft goed op spanning en de startmotor draait als een tierelier...
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Heb je relais 109 al eens vervangen.?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Kire

Bericht door Kire »

eric60 schreef: 20 okt 2025, 18:21Na lang doorstarten slaat hij wel aan maar op zeer laag toerental en onregelmatig en valt daarna uit.
eric60 schreef: 20 okt 2025, 18:21....wat mij wel opvalt is dat het 'voorgloei-lampje' op het dashboard direct uitgaat na het omzetten van het contact. Misschien een indicatie waar de storing kan zitten??
Dan denk ik in eerste instantie dat het voorgloeirelais niet deugt. Zo'n voorgloeilampje hoort eerst een tiental seconden te branden (dan hoort er voorgegloeid te worden) en dan (als het lampje uit is) starten, waarna de motor doorgaans direct hoort aan te slaan. Zo werkt het in ieder geval bij mijn Land Rover 300 Tdi uit 1998. Zelfs met draaiende motor wordt er nog kortstondig (na)gegloeid, dit om rookontwikkeling bij koude motor tegen te gaan. En bij de 300 Tdi wordt dit alles geregeld door het gloeirelais. Hoe het 'hoort' bij een T4 weet ik niet, ik heb geen T4 maar een T3 met benzinemotor.

Naar blijkt kan relais 109 ook dat soort problemen geven: https://problemcar.nl/topic/volkswagen/relais-109-51242

In het relais 109 laat het soldeer van een pootje los, voor nood misschien opnieuw solderen?

En dan is het gewoon een samenloop van omstandigheden dat het kort na de starthulp optreedt.

Groet,

Erik.
Hanz

Bericht door Hanz »

Ik heb ook een ACV motor en bij de huidige buitentemperatuur brandt het lampje hooguit 2 seconden en ook in de winter haalt hij nooit de 10 seconden. Dus vrijwel direct uitgaan is heel normaal.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4Twin0182

Bericht door T4Twin0182 »

Ook mijn voorgloeilampje brand hooguit 2 a 3 sec en met de huidige temperaturen start hij in een keer zonder te gloeien. (2.5 tdi AXG 151pk)
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Kire schreef: 20 okt 2025, 19:27
eric60 schreef: 20 okt 2025, 18:21Na lang doorstarten slaat hij wel aan maar op zeer laag toerental en onregelmatig en valt daarna uit.
eric60 schreef: 20 okt 2025, 18:21....wat mij wel opvalt is dat het 'voorgloei-lampje' op het dashboard direct uitgaat na het omzetten van het contact. Misschien een indicatie waar de storing kan zitten??
Dan denk ik in eerste instantie dat het voorgloeirelais niet deugt. Zo'n voorgloeilampje hoort eerst een tiental seconden te branden (dan hoort er voorgegloeid te worden) en dan (als het lampje uit is) starten, waarna de motor doorgaans direct hoort aan te slaan. Zo werkt het in ieder geval bij mijn Land Rover 300 Tdi uit 1998.
En dan is het gewoon een samenloop van omstandigheden dat het kort na de starthulp optreedt.

Groet,

Erik.
Bij een 2.5TDI brand het voorgloeilampje amper , zeker GEEN 10 sec , hooguit een sec of 2-3 . Als het -20gr vriest zal het misschien wel 10 sec branden :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
eric60

Bericht door eric60 »

Op jullie advies relais 109 gewisseld maar helaas...nog steeds niet starten :huilen
Als ik de startmotor even door laat draaien ruik ik wel iets van uitlaatgas (niet veel) dus kennelijk ontbrand er wel iets in de cilinders.
De relais 109 en 167(103) klikken bij het aanzetten van het contact voelbaar open en dicht dus ga er van uit dat deze oké zijn.
Welke WjW-er heeft de gouden tip... :jumpklap
Plaats reactie