Vraag van de dag; heb je de bus al uitgelezen?
Als je dat nog niet gedaan hebt zou dat het eerste zijn wat ik zou doen.
Groetjes
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Startprobleem na jump-start
-
T4Twin0182
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38
Re: Startprobleem na jump-start
Bus is met professionele apparatuur uitgelezen en geeft geen codes. Alle gerelateerde sensoren zijn getest en in orde. Vreemde bijkomstigheid is wel dat de toerenteller bij het starten soms wel maar soms ook niets aangeeft terwijl de krukassensor oké is.
Vanmiddag relais 109 zonder omhulsel geplaatst en gecontroleerd. Contacten openen en sluiten en geeft geen storing op de uitleesapparatuur.
Wel opvallend dat na langdurig duwen, trekken, rammelen en wiebelen opeens de motor ongeveer 5 seconden ging lopen om daarna weer uit te vallen.
Achterzijde van de relais-aansluiting gecontroleerd maar daar zijn ook alle contacten in orde en onbeschadigd. Storing schijnt dus toch ergens in relais 109 te zitten dus morgen met weer fris opgeladen accu voor zowel auto als eigenaar en nogmaals een nieuwe 109 aan de slag
...De aanhouder wint dus ook deze Cremlins gaan we verslaan!!
Vanmiddag relais 109 zonder omhulsel geplaatst en gecontroleerd. Contacten openen en sluiten en geeft geen storing op de uitleesapparatuur.
Wel opvallend dat na langdurig duwen, trekken, rammelen en wiebelen opeens de motor ongeveer 5 seconden ging lopen om daarna weer uit te vallen.
Achterzijde van de relais-aansluiting gecontroleerd maar daar zijn ook alle contacten in orde en onbeschadigd. Storing schijnt dus toch ergens in relais 109 te zitten dus morgen met weer fris opgeladen accu voor zowel auto als eigenaar en nogmaals een nieuwe 109 aan de slag
-
JacoMeerveld
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45
Re: Startprobleem na jump-start
Pff. Idd lastig
Ik zou zelf de krukassensor, LLM en MAP-sensor effe los doormeten (ik weet niet welke waardes daarbij horen)....zal effe zoeken.
Maar niet starten met kapotte sensor geeft niet altijd een storing in je VCDS. (Ligt een beetje aan de leeftijd vd auto)
Verder meen ik dat er geen essentiële sensoren zijn.
Dus zoeken we verder;
De brandstofpomp heeft een dieselafsluiter, meen ik; gaat die open? Krijgt die 12v om te openen?
heb je recentelijk iets anders vervangen, wat misschien tijdens de jumpstart los is geschoten oid.....stomme gedachte, maar het signalement wat je geeft zonder de info over de jumpstart lijkt op versprongen timing vd pomp.....maar als die echt versprongen is (wat mij niet lijkt) geeft dat soms ook een melding in VDCS.
Start ie wel met remmenreiniger (oppassen, voorzichtig, na de turbo inspuiten)?
Is er een draad gebroken of doorgebrand van een sensor, van de dynamo oid.
Je zegt alle zekeringen gecheckt te hebben; laatst heb ik ook iemand geholpen die dit zei..bleek dat er toch 2 zekeringen kapot waren....dus tip; laat ze effe checken door een 2e persoon...
Check of vervang zekering 18; brandstofpomp en motorregelsysteem...
Verder zou ik eens proberen te starten met aanslepen, maar wel nadat je zeker alles gecheckt hebt. Met aanslepen creër je zoveel meer kracht dan een startmotor. Ik weet niet of dit helpt...soms wel...maar ik benoem het omdat je vraagt om meer ideeën
Afsluitend; waar woon je; is er een WJW-er die idd buurt woont en effe mee wil kijken..
Ik zou zelf de krukassensor, LLM en MAP-sensor effe los doormeten (ik weet niet welke waardes daarbij horen)....zal effe zoeken.
Maar niet starten met kapotte sensor geeft niet altijd een storing in je VCDS. (Ligt een beetje aan de leeftijd vd auto)
Verder meen ik dat er geen essentiële sensoren zijn.
Dus zoeken we verder;
De brandstofpomp heeft een dieselafsluiter, meen ik; gaat die open? Krijgt die 12v om te openen?
heb je recentelijk iets anders vervangen, wat misschien tijdens de jumpstart los is geschoten oid.....stomme gedachte, maar het signalement wat je geeft zonder de info over de jumpstart lijkt op versprongen timing vd pomp.....maar als die echt versprongen is (wat mij niet lijkt) geeft dat soms ook een melding in VDCS.
Start ie wel met remmenreiniger (oppassen, voorzichtig, na de turbo inspuiten)?
Is er een draad gebroken of doorgebrand van een sensor, van de dynamo oid.
Je zegt alle zekeringen gecheckt te hebben; laatst heb ik ook iemand geholpen die dit zei..bleek dat er toch 2 zekeringen kapot waren....dus tip; laat ze effe checken door een 2e persoon...
Check of vervang zekering 18; brandstofpomp en motorregelsysteem...
Verder zou ik eens proberen te starten met aanslepen, maar wel nadat je zeker alles gecheckt hebt. Met aanslepen creër je zoveel meer kracht dan een startmotor. Ik weet niet of dit helpt...soms wel...maar ik benoem het omdat je vraagt om meer ideeën
Afsluitend; waar woon je; is er een WJW-er die idd buurt woont en effe mee wil kijken..
Helder
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750