Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
IJsland 2016
Re: IJsland 2016
Wauw, bedankt om ons te laten meereizen in deze prachtige natuur.
<;-)
<;-)
Re: IJsland 2016
Hoi Bart & Marga,
Heerlijk zitten genieten van de foto`s en filmpjes
bedankt.
Heerlijk zitten genieten van de foto`s en filmpjes
bedankt.
Re: IJsland 2016
Prachtige reis en foto's, alleen ik kan geen film vinden.
Groeten,
Walter
Groeten,
Walter
Re: IJsland 2016
Het lijkt erop dat ze inmiddels de doorwading bij Landmannalaugar 'getemd' hebben:

Zeer tot ongenoegen van de beheerders ter plaatse, begrijpen wij uit het krantenartikel.

Zeer tot ongenoegen van de beheerders ter plaatse, begrijpen wij uit het krantenartikel.
Laatst gewijzigd door bvddobb op 15 okt 2017, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: IJsland 2016
Hi Walter, het schijnt dat de oude manier om filmpjes ingebed te plaatsen niet meer werkt op het forum sinds de update naar 3.2. We hebben in de betreffende berichtjes maar even gewone linkjes gezet.Walda schreef: 28 nov 2016, 18:53 Prachtige reis en foto's, alleen ik kan geen film vinden.
Groeten,
Walter
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: IJsland 2016
Wij hadden nog een reisverhaal beloofd, maar daar is het niet van gekomen. Ter compensatie dan maar een Google kaart van onze reis, met daarop de route, onze overnachtingsplekken, en interessante plekken waar we geweest zijn, alles met foto's, van onszelf en van Google Maps.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
IJsland en Færöer revisited
Wij hadden hier nog een soort 'ereschuld' in te lossen: een reisverslag! Inmiddels gemaakt, op Polarsteps:bvddobb schreef: 15 okt 2017, 22:24 Wij hadden nog een reisverhaal beloofd, maar daar is het niet van gekomen. Ter compensatie dan maar een Google kaart van onze reis, met daarop de route, onze overnachtingsplekken, en interessante plekken waar we geweest zijn, alles met foto's, van onszelf en van Google Maps.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: IJsland 2016
Ha, dank je Bart!
Het is al een hele tijd geleden natuurlijk, maar heb je het idee dat al je aanpassingen hun nut bewezen hebben? Of waren er bij die misschien toch wat overbodig waren?
Ik stel de vraag maar omdat ik net in augustus ook twee weken in Ijsland heb rondgereden (per motorfiets). Haast elke dag waren er wel 2-3 doorwadingen (soms wel 5) en het diepste water was pakweg 40-50cm. En daar reed een gehuurde Duster zomaar door. Dus ik had zoiets van "nou dat moet met onze T4 syncro camper toch ook mogelijk zijn?"
Dus ja, ik heb écht zin om ons campertje naar ginds te sturen. Zat ik je info te lezen over het omhoog brengen van de ontluchtingsgaten van de aandrijvingen en van de inlaat van het luchtfilter, maar voor een T4 zijn die dingen blijkbaar online niet meer te vinden.
Vandaar dus mijn vraag.
Het is al een hele tijd geleden natuurlijk, maar heb je het idee dat al je aanpassingen hun nut bewezen hebben? Of waren er bij die misschien toch wat overbodig waren?
Ik stel de vraag maar omdat ik net in augustus ook twee weken in Ijsland heb rondgereden (per motorfiets). Haast elke dag waren er wel 2-3 doorwadingen (soms wel 5) en het diepste water was pakweg 40-50cm. En daar reed een gehuurde Duster zomaar door. Dus ik had zoiets van "nou dat moet met onze T4 syncro camper toch ook mogelijk zijn?"
Dus ja, ik heb écht zin om ons campertje naar ginds te sturen. Zat ik je info te lezen over het omhoog brengen van de ontluchtingsgaten van de aandrijvingen en van de inlaat van het luchtfilter, maar voor een T4 zijn die dingen blijkbaar online niet meer te vinden.
Vandaar dus mijn vraag.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: IJsland 2016
Als ik de bodembeschermplaten bekijk, zitten daar toch wel redelijk wat krassen en putten in, dus in de loop der jaren hebben die zeker hun nut bewezen. Hoeveel daarvan in IJsland, en hoeveel op andere reizen is moeilijk te zeggen. We hebben nog wel eens op onze buik vastgelegen en moesten dan losgetrokken worden, daar hebben we er zeker profijt van gehad, maar op IJsland is dat niet gebeurd. Wel veel steenslag op van die vulkaanasgronden.Muug schreef: 21 okt 2025, 14:05 Ha, dank je Bart!![]()
Het is al een hele tijd geleden natuurlijk, maar heb je het idee dat al je aanpassingen hun nut bewezen hebben? Of waren er bij die misschien toch wat overbodig waren?
Als je in koud water stil komt te staan, koelen de cardanas en koppelingen af, en kunnen dan water aanzuigen. Dat weet je niet: je merkt het niet echt, je blijft wel rijden, maar water en vuil zorgen natuurlijk wel voor extra slijtage. Of dat ons beschermd heeft, weet ik dus niet echt.
De omhooggelegde luchtaanzuiging van de motor zeker! Want onze luchtaanzuiging zit normaal op zo'n 30 cm, met onze verhoging op zo'n 35 cm, maar we zijn zeker door dieper water tot ca. 50 cm gereden.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: IJsland 2016
Een Defender is standaard voorzien van verhoogde ontluchting op de assen, versnellingsbak en tussenbak.
En de rivieren op IJsland bevatten smeltwater (net boven 0 graden), dus dat koelt goed af als je er door rijdt. Zonder goede ontluchting wordt er dan water langs de keerringen aangezogen.
En in de rivierbedding kunnen grotere stenen onder water liggen, die onder tegen de auto aan kunnen komen, dus beplating aan de onderkant heeft wel zin.
Een luchtinlaat op 35 cm vind ik niet hoog genoeg.
Nu is het wel zo dat je een boeggolf maakt en daarachter is het water lager, dat scheelt iets.
Nu heb ik vroeger op IJsland Duitsers ontmoet die alles deden met een VW T3 Synchro camper en dat lukte wel, al namen ze niet alle doorwadingen.
Een paar plaatjes, helaas met een Land Rover 110: Groet,
Erik.
En de rivieren op IJsland bevatten smeltwater (net boven 0 graden), dus dat koelt goed af als je er door rijdt. Zonder goede ontluchting wordt er dan water langs de keerringen aangezogen.
En in de rivierbedding kunnen grotere stenen onder water liggen, die onder tegen de auto aan kunnen komen, dus beplating aan de onderkant heeft wel zin.
Een luchtinlaat op 35 cm vind ik niet hoog genoeg.
Nu is het wel zo dat je een boeggolf maakt en daarachter is het water lager, dat scheelt iets.
Nu heb ik vroeger op IJsland Duitsers ontmoet die alles deden met een VW T3 Synchro camper en dat lukte wel, al namen ze niet alle doorwadingen.
Een paar plaatjes, helaas met een Land Rover 110: Groet,
Erik.
Re: IJsland 2016
En als je het voor het kiezen hebt altijd met de stroom mee oversteken, maar dat lukt lang niet overal.
Schuin met de stroom mee wordt je door het water verder geduwd mocht de tractie even verloren gaan.
Een foto van een Land Rover van SNP reizen: Groet,
Erik.
p.s. bij een Defender wordt speciaal een waadplug geleverd die je onderin het koppelingshuis draait, zodat er geen water in loopt. Die zat er bij mij op IJsland standaard in.
Schuin met de stroom mee wordt je door het water verder geduwd mocht de tractie even verloren gaan.
Een foto van een Land Rover van SNP reizen: Groet,
Erik.
p.s. bij een Defender wordt speciaal een waadplug geleverd die je onderin het koppelingshuis draait, zodat er geen water in loopt. Die zat er bij mij op IJsland standaard in.
Re: IJsland 2016
Nee, zeker niet. Met onze Relleumkit hebben wij nu een doorwaadhoogte van 70 cm (de onderkant van de accu). Dat is genoeg: bij die hoogte gaat de bus toch drijven…
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Multivan Generation
- Berichten: 34856
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: IJsland 2016
Los van de technische uitdagingen en oplossingen;
Wat zou de verzekering zeggen als je door je bus zo te gebruiken, hij zo beschadigd raakt, dat ie total-loss raakt?
Wat zou de verzekering zeggen als je door je bus zo te gebruiken, hij zo beschadigd raakt, dat ie total-loss raakt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: IJsland 2016
Tja, mijn LR Defender is zo verzekerd dat Off Road gebruik eveneens verzekerd is.
Maar het klopt wel dat je bij de meeste verzekeringen alleen verzekerd bent wanneer je op de verharde weg rijd. Een zandpad is al discutabel.
Groet,
Erik.
Maar het klopt wel dat je bij de meeste verzekeringen alleen verzekerd bent wanneer je op de verharde weg rijd. Een zandpad is al discutabel.
Precies en schuin met de stroom mee haal je dan misschien nog net de overkant.
Groet,
Erik.
Re: IJsland 2016
Wij hebben dat destijds gecheckt. Het standpunt toen was dat omdat deze wegen op IJsland gewoon openbare wegverbindingen zijn we die mochten gebruiken, mits de auto erop toegerust was. En dat was 'ie.Multivan Generation schreef: 22 okt 2025, 22:43 Los van de technische uitdagingen en oplossingen;
Wat zou de verzekering zeggen als je door je bus zo te gebruiken, hij zo beschadigd raakt, dat ie total-loss raakt?
[EDIT]Toch een interessante vraag, dus nog even de huidige polis erbij gepakt.
Ik denk dat als je op een openbare weg rijdt, en je hebt de auto geprepareerd voor de te verwachten omstandigheden op die weg, dat dat voldoende aantoont dat er geen sprake is van bewuste roekeloosheid, en dat je niet wilde dat er schade ontstond, zodat evt. schade verzekerd is. Met een ongeprepareerde auto is dat wellicht minder zeker.[/EDIT]3.2.1. Schade door opzet of roekeloosheid
De gebeurtenis of het ongeval is veroorzaakt door opzet, bewuste roekeloosheid of bewuste schuld.
Kunt u als verzekeringnemer aantonen dat u niet wist dat dit gebeurde? Of dat u niet wilde dat dit
gebeurde? Dan betaalt verzekeraar wel voor uw schade.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel