Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vreemde piepjes

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Voor dat ik deze bus had reed ik met een Renault Twingo met een Quickshift versnellingsbak. Dezelfde techniek die toegepast word in de Opel Vivaro en Renault Traffic.

Mijn ervaring daarmee was hetzelfde als nu met de T5, je moet echt spelen met het gas. Als mijn T5 moeilijk doet met het overschakelen van de 2de naar 3de versnelling als ik wat harder doortrek of met een inhaalactie even terug wil laat ik ook altijd iets het gas los.

Ik rij met handbediening, dus ik heb misschien een iets beter gevoel met de motor. Het is misschien mijn eigen theorie, maar vind toch raar dat er zoveel automaat problemen zijn.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
P@ the T5 courier
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
Locatie: Somewhere on the road
Contacteer:

Bericht door P@ the T5 courier »

De Quickshift van Renault is niet te vergelijken met de automaat van VW (overigens kan je het wel vergelijken met de oude Sprintshift van MB).

Quickshift is namelijk een gerobotiseerde versnellingsbak met dus een een gewone droge plaat koppeling en geen koppelomvormer.

Ik heb ook voldoende kilometers met een soortgelijke versnellingsbak gereden, en inderdaad daar kan je d.m.v. spelen met het gaspedaal een heleboel bereiken en versnellen.

Tevens heb ik de bescheiden mening dat wanneer je 335.000 km rijdt in nog geen 2 1/2 jaar, dat er toch wel enigzins feeling met de auto zou moeten zijn.
Ik mag dan (voor de grootste gemene deler), zo'n vreselijke koerier zijn maar enige feeling m.b.t. autorijden kan mij toch niet ontzegt worden.
Met de allervriendelijkste groet,

P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Met mijn Multivan van september 128Kw automaat al diverse keren naar inmiddels blijkt de beruchte drie piepjes gehad bij het starten. Je kijkt dan om je heen, waar komt dat vandaan, is er een waarschuwingslichtje, doet iets het niet, maar nee hoor, alles werkt perfect (nou ja perfect...).
Ik zou me kunnen voorstellen, dat er nog iets niet op druk is (bijv. Turbo) of iets wat nog geactiveerd moet worden.
den Ouden
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 nov 2007, 14:10
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Vreemde Piepjes 3x

Bericht door den Ouden »

Ik heb sinds een aantal dagen ook last van de genoemde 3x piepjes,
het klinkt als de gordel los piep, maar dan harder en voller.
Het komt en gaat onregelmatig, op allerlei momenten.

Motor lijkt goed te lopen, olie etc alles ok, geen display op dashboard.

Ik heb een T5 96kw handgeschakelde 6-bak , dus geen automaat uit 9-2004....!!!

Wie nog meer behalve de reacties die ik gelezen heb?
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: vreemde piepjes

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Hoi

Deze week hebben we het vreemd geluid ( wanneer ik gas geef & daarna de gas los laat komt het geluid) van onze T5 kunnen opnemen op videocamera & hebben het op youtube gezet. Bij de dealer & invoerder in belgie weten ze niet wat het is? Misschien dat een van jullie het weet. Hier komt de link http://www.youtube.com/watch?v=6Io266y_dvI [url]

groetjes
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Bericht door jw t5 121 »

denk dat je een lekkend uitlaatspruitstuk hebt

bij de t5 komt het wel vaker voor, komt een scheurtje in
in dat geval nieuwe gemodificeerde plaatsen


en zelf heb ik (niet met een t5) dat het flexibelstuk tussen de uitlaat
scheurt(los raakt)
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

jw t5 121 schreef:denk dat je een lekkend uitlaatspruitstuk hebt

bij de t5 komt het wel vaker voor, komt een scheurtje in
in dat geval nieuwe gemodificeerde plaatsen


en zelf heb ik (niet met een t5) dat het flexibelstuk tussen de uitlaat
scheurt(los raakt)
Hoi

Ik ben wel vergeten te vertellen dat hij dit niet altijd heeft. Zou het het dan nog kunnen zijn?

MVG
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
jetten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2008, 22:51

Re: vreemde piepjes

Bericht door jetten »

hallo ik ben werkzaam in een vw garage en heb diverse t5 174pk automaat met dit geluid gehad.
Zelfs 1 bij de importeur gehad.
Dit is een normaal! geluid wat optreed bij een t5 aut.
Het zijn nl.STROMINGS GELUIDEN in het inlaat traject
hopend jullie voldoende te hebben geinformeerd
jetten.
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: vreemde piepjes

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

jetten schreef:hallo ik ben werkzaam in een vw garage en heb diverse t5 174pk automaat met dit geluid gehad.
Zelfs 1 bij de importeur gehad.
Dit is een normaal! geluid wat optreed bij een t5 aut.
Het zijn nl.STROMINGS GELUIDEN in het inlaat traject
hopend jullie voldoende te hebben geinformeerd
jetten.
Hoi Jetten

Ik heb nu met 2 mensen contact die dit geluid http://nl.youtube.com/watch?v=6Io266y_dvI ook hebben, een ervan heeft een 4motion ook met 174 pk. Over het normale geluid, waar jij het over hebt ben ik het niet met eens, omwille dat het niet altijd hoorbaar is(de eerste 20.000km was er niets aan de hand).
Nu over die stromingsgeluiden, ik ben natuurlijk geen mecanicien, maar komen stromings geluiden niet alleen voor bij het rijden, of ben ik misschien mis? Want als ik hem in de vernelling P-Stand zet & geef in een keer gas tot 2000 toeren/minuut heeft hij het ook soms, onder of boven deze toeren niets hoorbaar, of bv bij het filerijden wanneer je even kort gas geeft is het hoorbaar. Zelfs in de R-Stand kan hij het ook hebben(kijk maar op het youtube filmje op 1 minuut en 5 sec hoor je hem wat slepen. Als hij nu bv dat slepend geluid maakt & je rijd nu op de autostrade (constante snelheid)of je geeft een heel klein beetje gas hoor je de motor zwaarder draaien, de motor presteert hier zeker niet minder door. Hoe kan het nu komen dat het niet bij andere motorvermogens zoals bv de 130 pk gebeurt of (nog) geen klachten zijn? Bij D'ieteren kennen ze het probleem niet. Bij ons is de turbo ook al vervangen zonder resultaat,. Bij onze dealer zeggen ze ook dat het bij de T5 hoort, maar toch willen ze verder zoeken, tot het is opgelost. Eigenlijk rijd de T5 wel goed, zelfs als hij het geluid heeft, maar toch zou het niet mogen voor al dat geld.

Wie weet er hier meer over :yes

Groetjes
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: vreemde piepjes

Bericht door dvr »

Wij hebben zowel een 130 pk automaat en een schakel die dit geluid maakt
en bij de garage vonden zij dit normaal maar wij niet bij een t5 van een paar dagen
oud dus wij zijn zelf gaan zoeken en wat bleek de zwarte kap boven op de "kleppen dekesel"
zit helemaal los en naar die onder spanining te hebben gezet en tehebben proef gereden een 3 dagen
is het bij bijden bussen opgelost nu moet de garage een oplosing zoeken om dit goed vast te gaan zetten
wie weet is dit ook wel bij jullie het probleem want het lijkt wel erg veel op het geluid van het filmje
dvr nr 285
Roel74
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2008, 15:02

Re: vreemde piepjes

Bericht door Roel74 »

Hallo mede VW liefhebbers,

Ik heb ook last van die rare piepjes en voornamelijk dat rare schrapende geluid in de buurt van de turbo.

Ik heb een MV 128kW automaat met chiptuning tot 204pk van nov.07. De auto heeft nu 11.000 km gelopen en tot nu toe heb ik vanaf het begin aan een paar keer gehad dat de auto na het starten 3 korte piepen geeft. Volgens mij was de motor in alle gevallen warm en het trad alleen op als ik motor kort daarvoor uit had gezet. De dealer meende dat het ook aan de niet orginele nav. kon liggen (Kenwood DDX7029) maar volgens mij is daar alles goed aangesloten.

Dat schrapende geluid is nu een keer of 5 opgetreden. Als eerste voelde ik bij een constante snelheid bij ongeveer 16-1700 toeren en auto een beetje schudden/inhouden. De automaat doet het trouwens voor de rest altijd perfect. Als ik dan iets gas gaf kwam er een schrapend geluid uit het vooronder tot zo'n 2000 toeren. De eerste keren dat het optrad was er ook een lucht van verbrande olie binnen en buiten de auto te ruiken. Het gekke was dat als de motor even uitgezet was en iets afgekoeld het verschijnsel weg was. Bij luisteren onder de motorkap leek het geluid uit de buurt van de turbo te komen, maar zoiets is toch moeilijk te plaatsen. Ik heb het niet precies bijgehouden, maar volgens mij is het ook alleen gebeurd bij temperaturen onder of net boven 0 graden. Verder vind ik de motor erg rauw lopen, maar dat schijnt normaal te zijn. En verder vond ik het verbruik vrij hoog, vooral bij lage temperaturen lag dat ongeveer op 1 op 8.5 a 9 bij een normale rijstijl, dus niet harder dan max. snelheid en normaal optrekken. De laatste tijd is het wat warmer en misschien raakt hij ingelopen en ligt het verbruik rond de 1 op 10.

Voor de rest vind ik het trouwens een fantastische wagen. Kan wat mij betreft geen middenklassers of zo'n terreinbak tegenaan. :jumpklap :jumpklap :yes :yes

Groeten,
Roel
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: vreemde piepjes

Bericht door vaniac »

Hallo Roel,

Zo volgens alles zijn de verschijnselen die je beschrijft het gevolg van het regenereren van het roetfilter. Dit gaat altijd gepaard met rauw lopen van de motor en een brandlucht buiten de auto. Dit is normaal. Er schijnt inmiddels een update voor het motormanagement te bestaan, waarmee het regenereren minder storend verloopt en het brandstofverbruik ook iets afneemt.
Gerard
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2007, 12:18
Locatie: Maartensdijk
Contacteer:

Re: vreemde piepjes

Bericht door Gerard »

Hallo Azzie,

Wat jij beschrijft heb ik ook gehad en bleek de vrijloop koppeling van de aircopomp te zijn die vast zat! Een compleet andere motor daarna!

Succes!

Groetje Gerard :ikrij
The Sky Is The Limit!!
azzie
Berichten: 335
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:00
Locatie: RoseValley

Re: vreemde piepjes

Bericht door azzie »

ok gerard dan ga ik daarmee eens langs de garage ik moet zeggen dat ik sinds deze topic niet meer gehad heb anders valt het wel in de garantie neem ik aan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: vreemde piepjes

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

dvr schreef:Wij hebben zowel een 130 pk automaat en een schakel die dit geluid maakt
en bij de garage vonden zij dit normaal maar wij niet bij een t5 van een paar dagen
oud dus wij zijn zelf gaan zoeken en wat bleek de zwarte kap boven op de "kleppen dekesel"
zit helemaal los en naar die onder spanining te hebben gezet en tehebben proef gereden een 3 dagen
is het bij bijden bussen opgelost nu moet de garage een oplosing zoeken om dit goed vast te gaan zetten
wie weet is dit ook wel bij jullie het probleem want het lijkt wel erg veel op het geluid van het filmje
Hoi dvr

Wat bedoel je juist met de zwarte kap boven op de "kleppen dekesel". Waar bevindt zich deze?
Moet woensdag naar de dealer, dan kan ik het hun eens laten controleren.

MVG
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Plaats reactie