Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie onder intercooler

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans de Looij
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2007, 21:53

Olie onder intercooler

Bericht door Hans de Looij »

Ik zie de laatste tijd wat oliesporen op slangen onder mijn intercooler (102 pk). Kan iemand vertellen of dit kwaad kan of wat ik er tegen kan doen?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Olie onder intercooler

Bericht door René »

Hoort in ieder geval niet, misschien lekkage van je intercooler ( laatst ook megemaakt, op 1 plek diverse ribben doorgesleten wat tot gevolg leidde; een vette motor ruimte en stinken als je stilstaat.

René
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olie onder intercooler

Bericht door Pascal-141 »

Indien de olie zo uit de slangen naar de intercooler loopt , dan wil dat ook zeggen dat er olie IN de intercooler zit , wat als gevolg heeft dat deze zijn werking verliest en dus de doorstromende lucht niet meer voldoende afkoelt.
Oorzaak van TEveel olie in de slangen en intercooler is meestal slijtage op de motor . Olieschraapveren en segmenten die beginnen te verslijten...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Olie onder intercooler

Bericht door Paulus »

Gewoon doorrijden,dit is vrij normaal.95% is iets vettig in de inlaat,kan geen kwaad,tenzij je een hoog olie verbruik hebt.

Gr,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Re: Olie onder intercooler

Bericht door T4Dick »

Heeft die van mij ook.

Er gaat altijd wel wat olie mee in de inlaatlucht, kan uit de turbo komen maar ook uit de carterventilatie.

Het zou dus kunnen dat de motor te veel doorblaast waardoor er te veel gasstroom door de carterventilatie is en er dus olie meegezogen wordt. Of de afdichtingen in de turbo lekken olie aan de inlaatkant. Ook kan de PVC klep, bovenop het kleppendeksel, kapot zijn (PVC = positieve carter ventilatie)

Als het olieverbruik van de motor normaal is dan zou ik me er niet druk om maken er zit altijd wel wat olie in het inlaatsysteem, ik ga er dus vanuit dat de olie uit de intercoolerslangen komt. Even de klemmen wat beter monteren zodat de boel weer dicht is.

Ik zie dat jij er hetzelfde over denk Paulus, was je me net voor :jump

Groet,

T4Dick.
Plaats reactie