Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke koppeling monteren 88pk?

vragen over de T4
Plaats reactie
Æde 581
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:52
Locatie: Oenkerk

Welke koppeling monteren 88pk?

Bericht door Æde 581 »

Ik moet mijn koppeling vervangen van mijn bus. Lees veel over dat er bij de 88 pk een te lichte koppling gemonteerd zit. Ik rij zelf veel met paardentrailer.
Ik zie dat er gesproken wordt over een zwaardere koppeling als optie te monteren.

Kan deze koppling gemonteerd worden zonder aanpassingen?
Welke delen moet ik dan bestellen?

Bij voorbaat dank voor reacties :yes


Groeten Æde 581
Laatst gewijzigd door Æde 581 op 11 mar 2008, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Re: Koppeling vervangen 88pk

Bericht door willem451 »

Zou ik ook wel willen weten en moet je nu wel of niet de vliegwielen vervangen?
koppelingset kost hier ong €350 en druklager €140 stond geen merk bij.
De prijs die Peter eerder schreef met inbouw was erg goedkoop.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Welke koppeling monteren 88pk?

Bericht door Christoffel »

Drukplaat en koppelingsplaat van een ACV monteren, heeft hogere aanlegdruk, slipt dus minder snel.

Reparatieset nummer 074 198 141 AX kost incl BTW zonder korting 292,26 ( drukgroep met koppelingsplaat)
Druklager 02a 141 165 M kost incl BTW zonder korting 58,01


Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Welke koppeling monteren 88pk?

Bericht door Ron Mokum 383 »

Hoi Chris, wat ik begrepen heb zou dit niet passen op een 88pk, ACV is toch de 102pk, als ik het mis heb hoor ik dit graag.

Gr.Ron. :T44EVER
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke koppeling monteren 88pk?

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb een koppelingsset van een 102 pk erin,
en erg goed.

Drukgroep van LUK voor 102 pk Heavy duty,
de koppelingsplaat is van Sachs race performance voor een 102 pk
en het druklager is weer van LUK (88 pk, omdat een 102 pk een hydraulisch lager heeft).

Rijdt echt heerlijk, en geen probleem om het vermogen op de weg te brengen.
Ik heb hem via Marja laten monteren.

Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Welke koppeling monteren 88pk?

Bericht door Christoffel »

Onderdelen zijn uitwisselbaar.

Past zonder enige aanpassing.

Door pon ook aangegeven als oplossing voor het snel slippen van de koppeling.

Chris
Afbeelding
Æde 581
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:52
Locatie: Oenkerk

Re: Welke koppeling monteren 88pk?

Bericht door Æde 581 »

Thanks :toppie

bouwjaar is 1999 weet niet of dat invloed heeft.

Had dealer in de buurt wel gebeld maar komt met de standaard koppeling en zijn niet op de hoogte van ander mogelijkheden net als andere onderdelenleveranciers in de buurt. Deze kunnen het beste uit de voeten artikelnummers en bij voorkeur de door hun gehanteerde coderingen zoals die staan op onderstaande link.

Is de koppeling en drukgroep die jij bedoeld Peter de standaard koppeling zoals die genoemd wordt op onderstaande site?

http://mg.dev.autotaal.com/hbase/artike ... OO&s=28&k=

Zo niet kun je me dan de bestelnummers geven van de koppeling. Drukgroep staat op je site zie ik :hebbeuh
Heb nog geen reactie gehad van MARJA en weet niet wat hun mogelijkheden zijn maar moet toch op zeer korte termijn wisselen. Met de onderdelen kan dit wel bij mijn eigen garage laten doen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke koppeling monteren 88pk?

Bericht door Multivan Generation »

@ Æde 581,
de onderdeelnummers kan ik je mee helpen.
Hieronder heb ik iets gekopieerd uit mijn pagina over motorische tuning, waarbij de koppeling ook vermeld wordt. :jump

Maar als je bij de dealer komt,
vertel hem dan even dit:
LET OP!
Nadat onze drukgroep vervangen was, is er nieuwere informatie naarboven gekomen uit het dealernetwerk Extranet. Deze informatie dateerd van februari 2005 pagina 8(misschien handig als je jouw dealer ermee wilt confronteren). Hierin staat vermeld dat de aanlegdruk van de drukgroep niet voldoende is. Er is geen serie-oplossing voor, daar de auto niet meer geproduceerd wordt. De reparatie-oplossing is het monteren van een verbeterde drukgroep met het Volkswagen artikelnummer: 074.141.035 P . De koppelingsplaat blijft ongewijzigd en ook wordt het tweemassa vliegwiel niet vervangen.

We hebben met die door VW gemodificeerde koppeling gereden in een andere bus, die niet voorzien was van enige tuning. Wat ons opviel is dat die gemodificeerde koppeling inderdaad wat steviger aanvoelt, maar ons inziens niet veel toevoegt. We hebben onze bedenkingen bij de houdbaarheid van ook deze door Volkswagen geleverde koppelingscombinatie.

In Essen op de motorshow hebben we rechtsreeks contact gehad met Sachs race performance! Ze kunnen maken wat de opdrachtgever wil, maar er hangt wel een prijskaartje aan. Voor de 88 pk TDI (basis) hebben ze echter niets in het assortiment, maar kunnen eventueel wel wat maken, tegen een flinke vergoeding uiteraard. Contact opgenomen met een zeer ervaren monteur die wel vaker dit probleem tegenkomt. Er wordt door Sachs een vervangingsset voor de 102 pk TDI geleverd, die zonder problemen ook op een 88 pk TDI past!.


Er zit nu bij ons een nieuwe zwaardere koppeling in die samengesteld is uit meerdere componenten. Een koppelingsplaat van Sachs voor de 102 pk TDI(heavy duty uitvoering), een drukgroep van LUK (voor de 102 pk TDI) met als Sachsnummer: 3082 639 202 en als LUK-nummer: 122 0215 11 (ik denk dat Sachs hem bij LUK inkoopt), en ook een nieuw druklager, je bent dan toch bezig, en voorkomen is beter als genezen; het is de extra kosten waard.


Doe je voordeel er mee...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Welke koppeling monteren 88pk?

Bericht door Rotor »

Aede, je wou het bestelnummer weten.......als je nu kijkt wat Christoffel jou zegt...die heeft het nummer en prijzen er al bij gezet.......en ik denk dat je met dat bestelnummer ook wel bij andere zaken terecht kunt...mvg Ton.
Æde 581
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:52
Locatie: Oenkerk

Re: Welke koppeling monteren 88pk?

Bericht door Æde 581 »

Ik kreeg het idee dat het niet dezelfde koppelingen waren waar over gesproken werd Rotor. De een spreekt over een koppeling ACV en de ander over een heavy duty uitvoering vandaar.

Als ik jou goed begrijp dan zijn dus:

"Sachs voor de 102 pk TDI(heavy duty uitvoering), een drukgroep van LUK (voor de 102 pk TDI) met als Sachsnummer: 3082 639 202 en als LUK-nummer: 122 0215 11"

en

"Reparatieset nummer 074 198 141 AX kost incl BTW zonder korting 292,26 ( drukgroep met koppelingsplaat) Druklager 02a 141 165 M kost incl BTW zonder korting 58,01"

dezelfde koppeling.

Leveranciers waarmee ik contact had werken veelal met dezelfde database :nuts met ander bestnrs.

kom uit op:
KOPPELINGSSET D= 220 T= 28 EXCL.DRUKLAGER -MOT.151812 SACHS brutto 239.00 ex bestelnr AK4730 en druklager SACHS brutto 55.00 ex bestnr AL6011.
Netto is afhankelijk van de korting die je krijgt. Ik kom op een prijs van ong 270,- incl. :jumpklap.
En dan nog inbouwen, wat wel en hele klus is. :ie

Groet Æde
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Welke koppeling monteren 88pk?

Bericht door Rotor »

Aede, het komt volgens mij hier op neer dat je gewoon een druk groep en koppelings plaat van een 102 pk er in moet monteren, met het oog op dat deze een hogere aanlegdruk heeft, dus minder snel zal slippen.......mvg Ton.
Plaats reactie