Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

remblokken achter Hoe??

vragen over de T4
Plaats reactie
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

remblokken achter Hoe??

Bericht door propje »

Hoi T4ders
Ik heb al gelezen bij TIPS en Trucks.
Maar het is me nog niet helemaal duidelijk met de sleutel van de slijptol.
De sleutel heb ik wel.
Maar dan met de lijmtand draai je en elke keer als ik een beetje draai aan de lijmtang moet ik dan ook draaien met de tolsleutel.
Wat ik dan niet snap er zit schroefdraad op hoe komt het dan weer terug als ik nieuwe blokken heb gemonteerd??
Als je remt draait de plunjer dan weer het hele stuk terug eruit HUH???????
ajuus Propje
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: remblokken achter Hoe??

Bericht door koos 890 »

Propje , dat heb volgens mij te maken met je handrem ??? Hoe meer speling tussen de blokken en de remschijf hoe verder jij je handrem moet aantrekken . Maar kijk uit voor je remvloeistofpotje dat deze NIET overstroomt als je de blokken terug draait ??? :ie
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remblokken achter Hoe??

Bericht door Pascal-141 »

Om de achterste remblokken te vervangen , moet je uiteraard de remklauw terug naar zijn beginpositie brengen (de klauw helemaal open dus)
Aangezien het achteraan geen "gewone" zuiger is (zoals vooraan) , maar eerder een soord van "spindel" , een schroefdraadachtig iets , moet je dus 2 handelingen uitvoeren om deze zuiger terug naar achter te krijgen : namelijk "drukken" en "draaien" .
Draaien doe je met de sleutel van de slijptol , en drukken doe je met de lijmtang lichtjes druk te zetten op de sleutel .(Hoeft echt niet veel druk te zijn , net voldoende zodat je nog kan draaien)

Wanneer de remblokken gemonteerd zijn ,en alles zit terug op zijn plaats , dan kun je de "afstelling" doen door tegelijkertijd de rempedaal meermaals in te drukken ("pompen") en de handrem op te trekken (en neer te laten , dus op-af-op-af...)
Als je dat een paar keer doet , zet de achterste remklauw zich zo terug op haar goede positie .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie