Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

op tijd zetten pomptiming

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

op tijd zetten pomptiming

Bericht door hendrikus »

Vorig jaar is de gehele distributie boel vervangen, beide riemen/rollen en pomp.
Nu heb ik laatst een keer de auto uit laten lezen via VAG-COM en blijkt dat de pomptiming ver onder normaal zit. Heeft iemand een goed adres om dit te laten verhelpen of is er iemand die dit kan fixen. Heb eens bij mn normale garage gevraagd, maar die hebben er de spullen niet voor en ook geen VAG-com software om de boel uit te lezen.

Heb al eens gebeld met de dealer maar die vragen ongeveer 80 euro voor een uurtje werk ( wat het normaal zou kosten om de boel te verzetten )

o ja, woon zelf vlak bij groningen

T4 2.5tdi 88pk bj 99
T4 2.5TDI 88pk 1999
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: op tijd zetten pomptiming

Bericht door dukerider »

De pomptiming juist zetten met Vagcom duurt maximum een half uurtje.
Tenminste als de basisafstelling van je pomp goed staat.
Degene die de auto heeft uitgelezen met Vagcom kan dat dan toch voor je doen.
RON
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: op tijd zetten pomptiming

Bericht door hendrikus »

wat ik toen begreep moest dit gewoon mechanisch, dus zal misschien de basisafstelling ook niet goed wezen. Hij kon dit niet voor me doen vertelde hij.
Komt dit misschien door een verschil in software. Je kon toen zien dat de waardes onder de gele lijn lagen.

Heb net effe gebeld met een VW service center maar die vragen voor het dynamisch op tijd zetten tussen de 80-120 euro. Dat hield puur in dat de auto dan aan een testbank/ computer komt te hangen en daar ging wat tijd in zitten. Maar zo'n bedrag voor alleen ff een computer aansluiten en gebruiken vind ik nogal wat. En als de basisafstelling ook niet goed is, dan moet de riem weer los en de pomp verdraait worden denk ik? Zit hier net zo veel tijd al het vervangen of is dit zo gepiept?
T4 2.5TDI 88pk 1999
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: op tijd zetten pomptiming

Bericht door dukerider »

hendrikus schreef:wat ik toen begreep moest dit gewoon mechanisch, dus zal misschien de basisafstelling ook niet goed wezen. Hij kon dit niet voor me doen vertelde hij.
Komt dit misschien door een verschil in software. Je kon toen zien dat de waardes onder de gele lijn lagen.

Heb net effe gebeld met een VW service center maar die vragen voor het dynamisch op tijd zetten tussen de 80-120 euro. Dat hield puur in dat de auto dan aan een testbank/ computer komt te hangen en daar ging wat tijd in zitten. Maar zo'n bedrag voor alleen ff een computer aansluiten en gebruiken vind ik nogal wat. En als de basisafstelling ook niet goed is, dan moet de riem weer los en de pomp verdraait worden denk ik? Zit hier net zo veel tijd al het vervangen of is dit zo gepiept?
Als je een Vagcom hebt en enkel de dynamische afstelling moet doen dan is een sleutel 13 en een goede inbussleutel het enige wat je nodig hebt.
Je zou toch denken dat iedereen die een beetje werkplaats heeft dat in huis heeft :muur
Ik heb het bij mijn bus zelf gedaan en het was in twee minuten geklaard.
Ik heb waarschijnlijk een beetje geluk gehad, maar bij een VW service center kan dat nooit een uur duren.
Ik weet niet hoeveel je dynamisch kan verstellen met de looprol van de pomp, maar als je auto nu start en rijdt hoeft er volgens mij niets anders gedaan worden.
Mijn pomp hebben we toen met een meetklokje op tijd gezet wanneer we de riem vervangen hebben, er moest dan maar een héél klein beetje bijgesteld worden.
RON
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: op tijd zetten pomptiming

Bericht door hendrikus »

hij loopt verder inderdaad goed. Alleen bij het starten ff iets langer laten gloeien en dan slaat hij direkt aan. Hij wil alleen wat roken bij het starten en bij flink gas geven, maar dat komt ook deels doordat de pomptiming niet helemaal klopt begreep ik.
Maar begrijp ik uit je reactie dat als de pomp echt niet goed staat, dat de auto dan gewoon niet fijn loopt of helemaal niet??
T4 2.5TDI 88pk 1999
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: op tijd zetten pomptiming

Bericht door dukerider »

hendrikus schreef:hij loopt verder inderdaad goed. Alleen bij het starten ff iets langer laten gloeien en dan slaat hij direkt aan. Hij wil alleen wat roken bij het starten en bij flink gas geven, maar dat komt ook deels doordat de pomptiming niet helemaal klopt begreep ik.
Maar begrijp ik uit je reactie dat als de pomp echt niet goed staat, dat de auto dan gewoon niet fijn loopt of helemaal niet??
Als de auto al niet echt goed start zou het wel kunnen denk ik dat er mechanisch moet bijgesteld worden.
Ik heb dit ook nog maar één keer gedaan dus ervaring heb ik er niet mee.
Maar ik denk dat je later vandaag nog wel enkele andere reactie s zal krijgen die je verder kunnen helpen :knipoog
RON
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: op tijd zetten pomptiming

Bericht door René »

Pomp timing op tijd zetten moet je de afdekkap van de omlooprol demonteren.
Dan kan je de omlooprol iets verstellen.

De term dynamisch afstellen begrijpen wij niet echt.
In iedergeval met draaiende motor afstellen hebben wij eens bekeken en dat zal het niet zijn.
Levensgevaarlijk voor je vingers. Tenzij ze bij VW daar speciale aparaten voor hebben. Maar met ons gereedschap imbus sleutel netjes motor uitzetten en verstellen.

Motor starten, pomptiming uitlezen en even bijstellen.
Zorg wel dat je motorblok flink op temperatuur is.

Groeten Berrie
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: op tijd zetten pomptiming

Bericht door hendrikus »

@berrie en rene:

met dynamsich afstellen bedoelen via een computer/ testkast dus komt verder weinig aan te pas( mechanisch dan )
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: op tijd zetten pomptiming

Bericht door Roger B. (11)61 »

Voor zover ik begrepen heb is er niets electronisch te verstellen aan het inspuittijdstip van de T4 tdi's.

Mët "statisch"inspuitmoment afstellen wordt bedoeld dat men de riemwielen vna pomp en nokkenas "op tijd" zet (merktekens en dergelijke) Deze afstelling is voldoende om de motor aan het lopen te krijgen.

Daarna gaat men het "dynamische inspuitmoment" afstellen, Uit veiligheidsoverwegingen doe je dat niet met lopende motor. Wat je wel met lopende motor doet is het controleren via een uitleesprogramma (VAG com of de VW computer bijvoorbeeld)

Je leest uit hoe het inspuitmoment staat met lopende motor (en op voldoende temperatuur!!)
zet de motor uit en verstelt de spanrol een beetje
Start de motor en leest inspuitmoment uit --> slechter is dus de andere kant op draaien / --> beter is dus de goede kant op

Dit afstellen beetje bij beetje doen totdat je de timing goed hebt staan.... kan me voorstellen dat de flatrate tijd daarvoor op 45 a 60 minuten staat (80 a 120 euro)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie