Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

xenon verlichting in t4 (verboden.)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door robertTREBOR »

heb tijdje terug xenon lampenset in mijn t4 met wijsneus laten monteren.
worden gewoon te koop aangeboden overal op internet, marktplaats ook.
kostte me ca 250 euro, en wat en berg licht voor je op de weg , het verschil is enorm.
was er blij mee...................
totdat ik door de politie werd aangehouden..........
moest ze er terplekke uithalen en de orginele halogeen weet terug zetten, anders 150 euro boete.
gelukkig had ik die oude H4 lampen nog en was ik handig genoeg om ze om te wisselen.
hardstikke verboden dus, daar praten die xeon lampen verkopers niet over, volgens hun is het allemaal wel toegestaan.
op je koplamp unit staat heel duidelijk H4 en dat betekend dat er halogeen in moet zitten en geen xenon.
kijk uit 250+ 150 = zo 400 euro armer !!! en das veel geld.
gr. robert TREBOR
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Re: xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door Tvier »

hm dat is vreemd,

ik las vanmiddag nog ergens dat mensen er gewoon mee door de APK kwamen..
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door Pim 328 »

Zolang het lichtbeeld hetzelfde blijft, dus geen overmate verstrooiing van het licht, is het toegestaan.

Als je auto van na 01-01-2007 is dan ben je verplicht dynamische koplamp hoogte verstelling te hebben en een koplamp sproeiinstallatie.

Voor de rest is het gewoon toegestaan, kunnen misschien lastig doen over de kleur, maar ook hier bij geldt dat naar de kleur die op de weg schijnt gekeken moet worden en niet van unit zelf. Als er een paarse of blauwe schijn op de weg valt dan is het niet toegestaan.

Dus als ze mij aan hadden gehouden had ik de boete genomen en er een zaak van gemaakt.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ach...oom agent weet wel vaker niet 100% zeker waar ie over praat en overbluft de onschuldige weggebruiker dan gewoon... :politie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door robertTREBOR »

even marktplaats op zoek: " xenon " en je ziet de aanbieders :jumpklap met:

rdw gekeurd ??? keurt rdw xenon dan?
iso gecertificeerd 9001 volgens mij heeft dat met de elekr. veiligheid te maken.
tuv goedgekeurd , duitsland erbij halen zelfs ??

verder apk toegestaan mits het bouwjaar voor 2007 is omdat daarna andere regels gelden.

heb ook stellig de indruk dat op het gebied APK goed of POLITIE goed alles langs elkaar heen loopt.

de politie stelt als norm. op de koplampunit staat H4 dat betekend dat er halogeen in moet zitten.
verder verwijzen ze dat er ooit een typegoedkeuring is afgegeven op je auto met halogeen lampen erin en geen xenon.
boete 150 euro en daargaan ze weer op naar de volgende.
:zwaai :zwaai
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
marcel 415
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
Locatie: grunniggerlaand

Re: xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door marcel 415 »

:nuts :nuts :nuts :nuts :nuts :nuts :nuts wordt je van :politie
Groetjes Marcel 415

Afbeelding
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door olle griese »

Pim 328 schreef:kunnen misschien lastig doen over de kleur, maar ook hier bij geldt dat naar de kleur die op de weg schijnt gekeken moet worden en niet van unit zelf.
Daar ben ik een keer staande voor gehouden door het KLPD
Ze wilden me bekeuren omdat ik blauwe verlichting had.
Ik heb hen toen gezegt er een wit papier voor te houden, als die wit blijft is er niks aan de hand (zelfde als jij zegt eigenlijk)
Ik heb het voordeel van de twijfel gekregen maar weet zeker dat ik gelijk had.
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door kakanox »

In de regelgeving omtrent koplampen van enige tijd terug (die ik persoonlijk gelezen heb) staat beschreven dat het lichtbeeld moet kloppen en dat het licht wit of geel van kleur moet zijn. Inmiddels is geel volgens mij overigens ook verboden. Verder is er een maximum gesteld aan de stroom die erdoorheen gaat (55 W).
Of er dan H4, Duplo of wat dan ook inzit maakt volgens mij niks uit...

...al is het wel zo dat IEDERE wijziging aan een originele auto (zelfs een niet-originele pookknop) illegaal is.

Conclusie: Volgens mij kunnen ze je gewoon een boete geven, maar volgens mij moeten ze ook niet zo zeuren... en ik ga straks ook met 8000K rijden :ikrij
Afbeelding
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door Egbert&Manon »

Ik moest bij de APK ook de Xenon verwijderen vanwege een verkeerd lichtbeeld en niet vanwege kleur of opbrengst.

Verwarrend zijn de verschillende regeltjes van: APK - Wetgever - RDW - Douane :nuts :nuts

Ik denk dat die bekeuring gegeven is vanwege verkeerd lichtbeeld!
Als je ze lager afsteld (muur of garagedeur) krijg je ook minder geflits van je tegenliggers en blijf je nog genoeg opbrengst houden.

Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door Beckontheroad »

Dit is wat de RDW er van vindt:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/EF5B618F ... er2006.pdf
(2006)

Dus zolang het lichtbeeld volgens APK ok is, kan de politie je niet veel maken.
Denk wel dat in voorkomend geval als je aangehouden wordt, het helpt dat je oom agent dit ook netjes duidelijk kan maken.

Inmiddels al 1 politie-controle (met bixenon) probleem gepasseerd.

Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: xenon verlichting in t4 (verboden.)

Bericht door kakanox »

Duidelijk document! Die gaat twee keer door de kleurenprinter en komt in onze auto's te liggen (de Golf heeft al Xenon en de T4 gaat het krijgen... Zolang je het lichtbeeld goed hebt en de hoogte goed afstelt is het een genot waar niemand last van heeft).
Afbeelding
Plaats reactie