Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Speakers en woofers

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Speakers en woofers

Bericht door Tilt! »

Hallo allemaal,
Ben de fiere toekomstige eigenaar van een zwarte T5, hij ging normaal pas eind Juli geleverd worden, maar staat nu al te blinken in de VW garage. Spijtig genoeg kan ik hem nog niet gaan halen want er moet nog eea. veranderd worden aan de inschrijving van m'n zaak, dus het zal pas binnen 2 weken zijn. :bonk :bonk :bonk
Anyway, ik denkdus zo'n dubbel din Kenwood 8220 te bestellen maar zou er dan ook graag de gepasten (lees : goeie) speakers in hebben.
Paar vraagjes daarover :
1. Waar bouwen jullie de subwoofer in ? Ik heb alleen 2 aparte zetels vooraan. Ik meen hier reeds gelezen te hebben dat ze onder de passagiersstoel ingebouwd worden ?? Ik vraag me af waar precies.
2. Ik dacht een bak te maken tussen de 2 voorzetels en daar een subwoofer in te steken, maar er is maar een dikke 20 cm. tussen beide zetels, daarenboven zit de handrem ook nog eens in de weg. Heeft iemand dit al gedaan, of nog beter, bestaan er zo'n kant en klare bakken ?
3. De standaard speakers wil ik ook vervangen door deftigere speakers. Welke modellen zijn compatibel qua afmetingen ? Welke merken zijn tegenwoordig goed van klank (en vooral bass dan) ?
4. Die Kenwood geeft 4 x 45W, is dat genoeg voor de speakers in de deuren of neem ik best een versterker niet alleen voor de sub, maar ook voor de speakers in de deuren ? En indien ja, waar stellen jullie die versterker op ?

Alvast bedankt ! :ikrij
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door Tilt! »

Ben eens naar de locale dealer geweest van speakers etc..

Hij sprak tegen zijn zaak, want hij beweerde dat de standaard speakers al heel goeie klank hebben. Hij zei van misschien een subwoofer erbij te plaatsen, maar dat andere speakers (bvb. Pioneers) niet veel verschil zouden maken. :bonk

Klopt dat ?
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Speakers en woofers

Bericht door Danny »

Bij mij sieren Focal speakers de deuren en subwoofer van Pioneer steekt onder de zetel, een hemel van verschil, gewoon goeie kwaliteit van klank zonder er een "boomcar" van te maken....

http://www.bigdogaudio.de/lautsprecher- ... glass.html

http://www.pioneer.be/nl/products/25/13 ... index.html

ik ben er erg over te spreken, er bestaat natuurlijk altijd iets beter (duurder of goedkoper?) 't is maar wat je er aan kwijt wil...

ik gebruik ze in combinatie met een pioneer AVIC d3

http://www.pioneer.be/nl/products/10/20 ... index.html

:knipoog
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door Tilt! »

Da's de info die ik zocht se !!! :)
Ga ze bestellen zodra de T5 binnen is !

Oja, die woofer zit onder je zetel, is dat een enkele zetel of een dubbele ? Want bij mij is't een enkele.
Enne ... die tweeters, passen die in het dashboard ?
Thx !
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Speakers en woofers

Bericht door Danny »

de woofer ligt los onder de zetel, beweegt geen centimeter :knipoog
de aansluiting deed ik met een cinch kabel (= makkelijker dan de originele bedrading)

enneh ja de tweeters zitten bij mij waar de originele zaten...

grts Danny :zwaai
mat3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 sep 2007, 14:42

Re: Speakers en woofers

Bericht door mat3 »

http://audio-system.hifimotive.nl/ heeft ook een pasklare set voor T5, met 20cm midbas in de deuren.
Maar ik zou toch zeker ook een versterker inbouwen, zowel voor de voorste luidsprekers als voor de woofer.

Ik het een poly kist aan het voeteinde van de passagier waar de woofer inzit, maar dan verlies je natuurlijk plaats voor de voeten te strekken. (kist van 33l)

grtzzz
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door Tilt! »

Danny, mag ik nog effe ?
De woofer ligt onder je zetel, een dubbele of enkele zetel ?
Heb je voor de Focal speakers nog adapterringen moeten kopen of niet ? En indien wel : dewelke ?
Thx !! :jumpklap
mat3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 sep 2007, 14:42

Re: Speakers en woofers

Bericht door mat3 »

Tilt! schreef: Heb je voor de Focal speakers nog adapterringen moeten kopen of niet ? En indien wel : dewelke ?
Thx !! :jumpklap
Er moeten sowiso adapterringen op, om de speaker wat meer naar buiten te krijgen.
Die bestaan van verschillende merken, voor 16cm en 20cm luidsprekers.
Of gewoon zelf maken in mdf.

Ik heb 18mm mdf, en daarboven nog een ijzeren ring van 1cm:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door Mastodont »

Hey Mat3,

Was het niet mogelijk (en misschien beter geweest) om in plaats van die adapterringen een groter formaat Focal's te monteren ?
Bijvoorbeeld met 20 cm doorsnede.

Ziet er overigens prima uit... :toppie

Ik ga zelf eerdaags ook aan de slag, vandaar mijn vraag. Als het mogelijk is zou ik voor GROOT gaan.. :ie

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
mat3
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 sep 2007, 14:42

Re: Speakers en woofers

Bericht door mat3 »

Mastodont schreef:Hey Mat3,

Was het niet mogelijk (en misschien beter geweest) om in plaats van die adapterringen een groter formaat Focal's te monteren ?
Bijvoorbeeld met 20 cm doorsnede.

Grt Mastodont
Ik had deze 16cm nog van in mijn golf, en goloof me, deze spelen al hard genoeg, er staat trouwens meer dan 150wrms per kant op.

Er bestaan trouwens niet zoveel goede 20cm compo's.
Als er bij mij ooit iets nieuws komt is het een apparte kickbass van exact! en een 8cm of 10cm compo bovenop het daschboard. (semi-actief aangestuurd)
zoiets dus:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Speakers en woofers

Bericht door Donald4Motion »

mat3 schreef:
Mastodont schreef:Hey Mat3,

Was het niet mogelijk (en misschien beter geweest) om in plaats van die adapterringen een groter formaat Focal's te monteren ?
Bijvoorbeeld met 20 cm doorsnede.

Grt Mastodont
Ik had deze 16cm nog van in mijn golf, en goloof me, deze spelen al hard genoeg, er staat trouwens meer dan 150wrms per kant op.

Er bestaan trouwens niet zoveel goede 20cm compo's.
Als er bij mij ooit iets nieuws komt is het een apparte kickbass van exact! en een 8cm of 10cm compo bovenop het daschboard. (semi-actief aangestuurd)
zoiets dus:
Afbeelding
Er is wel een compo van pioneer in 20cm, maar de T5 deuren zijn niet echt ideaal om te dempen.

Ik ga (zodra me bus er is) ook de boel semi actief aansturen. er komt een 3weg systeem in waarvan de hoog en mid in het dash gebouwd worden. deze gaten moeten wel gecustomised worden omdat de speaker anders in een verkeerde hoek komen.
de woofer van de 3weg komt in de deur.
ook wordt er een zogenaamd upstage systeem toegepast (2extra tweeters) zodat je je geluids beeld iets omhoog of omlaag kan brengen.
ik heb nu een 12inch woofer maar die wordt hoogstwaarschijnlijk omgeruild voor 2 8inch woofers omdat ik deze makkelijker kwijt kan.
Met caraudio moet je altijd uitkijken want je kan er aardig verslaafd aan raken :nuts
Gebruikersavatar
jan uit belgië
Berichten: 228
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:35
Locatie: Lovendegem (belgië)
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door jan uit belgië »

Gr..............JanT5-30
Gebruikersavatar
Syste
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:41
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door Syste »

Heren...
Kan iemand mij vertellen wat het vermogen is van de originele speakers in de deur van de t5 bestelwagen??
Zal het verschil groot zijn als ik de speakers van audio-system (zie berichtje van mat3) erin zet of zal ik dan toch nog een aparte versterker erin moeten zetten??
M.v.g.
Ruben
T5 Offroad Grey 165 pk KWB 60 editie
Fotogallerij T5 nr. 318
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Speakers en woofers

Bericht door Donald4Motion »

Audio system heeft ook leuk speelgoed :toppie
Een goede versterker erachter geeft wel een voller en dieper geluid, ik bedoel geen herrie hé :bonk

Maar als je éénmaal begint is er soms geen eind :nuts
pork
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2007, 18:14

Re: Speakers en woofers

Bericht door pork »

Ik heb een dubbeldin Alpine w200i of zoiets, speelt voortreffelijk en ook de perfecte navi werkt super, heb een rockfort amp. aan de standaard speakers hangen, dus ook in de deuren en een rockfort basstube onder de passagier benen.
Maar hoe krijgen jullie dat deurpaneel eraf??? Ik hoor een hoop gekraak als ik eraan trek, want ik wil er nóg betere speakers inzetten.
Oja de boel is aktief gefilterd op de 4-kanaals amp. door een MTX filter.
Plaats reactie