Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter

vragen over de T5
Plaats reactie
Mark vd S
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:50

Roetfilter

Bericht door Mark vd S »

Hallo,

Ik heb 3 weken geleden in het weekeinde een rit van ong. 120 km over de snelweg gehad. Een dag na die rit is het geluid waar hier meer over bericht wordt op komen dagen. Dit geluid is een schurend metaalgeluid wat ik regelmatig hoor, ook voor die rit. Vervolgens is op woensdag het lampje van de roetfilter aangegaan. Ik moest deze schoonrijden.

Toevallig moest ik in dat weekeinde 2 keer op en neer richting Amsterdam (van Tilburg) dus schoon zou die wel worden. Na de eerste rit ben ik er vanuitgegaan dat de filter welschoon zou zijn. Ook het geluid dat ong. bij 1500 toeren opkomt was geheel weg. In de avond nog een rit die kant op gemaakt dus dat kon niet meer fout. Die filter is weer als nieuw. Nu kreeg is gister weer een melding (een weekje na de 2 lange ritten) dat het filter schoon moest worden gereden. Nog snel geprobeerd de dealer te bellen, maar die waren net dicht. De VW service zei dat ik er mee kon blijven rijden en maandag naar de dealer moet. Het filter regenereert niet goed. Misschien is dit een veel voorkomende kwaal dat die filters niet genoeg schoonrijden en dat dit op een of andere manier het geluid veroorzaakt. Dat zou mooi zijn, want dan kan men dit misschien verder bekijken.

Ik hoor het hopelijk op maandag of dit een verklaring kan zijn.
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: Roetfilter

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Mark vd S schreef:Hallo,

Ik heb 3 weken geleden in het weekeinde een rit van ong. 120 km over de snelweg gehad. Een dag na die rit is het geluid waar hier meer over bericht wordt op komen dagen. Dit geluid is een schurend metaalgeluid wat ik regelmatig hoor, ook voor die rit. Vervolgens is op woensdag het lampje van de roetfilter aangegaan. Ik moest deze schoonrijden.

Toevallig moest ik in dat weekeinde 2 keer op en neer richting Amsterdam (van Tilburg) dus schoon zou die wel worden. Na de eerste rit ben ik er vanuitgegaan dat de filter welschoon zou zijn. Ook het geluid dat ong. bij 1500 toeren opkomt was geheel weg. In de avond nog een rit die kant op gemaakt dus dat kon niet meer fout. Die filter is weer als nieuw. Nu kreeg is gister weer een melding (een weekje na de 2 lange ritten) dat het filter schoon moest worden gereden. Nog snel geprobeerd de dealer te bellen, maar die waren net dicht. De VW service zei dat ik er mee kon blijven rijden en maandag naar de dealer moet. Het filter regenereert niet goed. Misschien is dit een veel voorkomende kwaal dat die filters niet genoeg schoonrijden en dat dit op een of andere manier het geluid veroorzaakt. Dat zou mooi zijn, want dan kan men dit misschien verder bekijken.

Ik hoor het hopelijk op maandag of dit een verklaring kan zijn.
Hoi Mark

Wij hebben dit geluid elke +-580 km, dit is het regeneren van de roetfilter, binnenkort gaat onze dealer, de partikelfilter via de computer laten regeneren. volgens de invoerder is dit een normale procedure & geen garantie blijkt. Is jouw T5 ook uit 2006?

MVG
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Mark vd S
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:50

Re: Roetfilter

Bericht door Mark vd S »

Nee, mijn transporter is van 2007.

Ik ben ook bekend met het geluid (vanaf zowat het begin) maar dat het filter niet zelf regenereert lijkt me een fout in het systeem.
Mark vd S
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:50

Re: Roetfilter

Bericht door Mark vd S »

Ben vandaag naar de dealer geweest. Het uitlezen heeft niets opgeleverd. Ze gaan hem nu innemen en kijken wat de oorzaak is dat hij zo vlug vol komt. Iemand misschien een idee wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
bouwservice
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 feb 2008, 21:55
Locatie: lemmer

Re: Roetfilter

Bericht door bouwservice »

hoi mark

welke uitvoering heb jij ??
en na hoeveel km zit ie vol dan ??
Dat lampje brand bij mij niet maar het geluid heb ik wel :muur :muur

MVG peter :zwaai
t6 150 kw dsg
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Roetfilter

Bericht door Donald4Motion »

Bij verkeerde tuning kan je roetfilter ook TE snel vollopen. dit gebeurd dus als je meer vermogen wil als goed is.

Ik weet natuurlijk niet of jou wagen gechipet is maar het zou kunnen.
Het roetfilter verwijderen/omzeilen wil bijna niet omdat je met 4 sensors zit die blijven zeuren :gif .


:yingyang
Mark vd S
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:50

Re: Roetfilter

Bericht door Mark vd S »

Ik heb een 174 PK die niet is gechipt. Ik weet niet zeker of het geluid ook van de filter komt, maar wie weet... Hoeveel km's ik precies gereden heb na de lagste rit tot het brandend lampje weet ik niet exact maar ongeveer 200-300 km.

Ik heb ook gevragen of het filter niet te verwijderen/om te leiden was. Dit kon niet omdat je dan fraudeert omdat je van de staat een bijdrage hebt gehad voor die roetfilter. Maar ik neem aan dat dit probleem opgelost wordt.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
bouwservice
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 feb 2008, 21:55
Locatie: lemmer

Re: Roetfilter

Bericht door bouwservice »

Mark
toevallig tiptronic ?
dan heb je hier geen bijdrage voor gehad , 174 pk automaat valt buiten de regeling . :muur :muur
roetfilter zelf maakt geen geluid .( zit geen draaiende delen in )
zelf ben ik al een dik jaar bezig om dit opgelost te krijgen . :nuts :nuts
hou ons op de hoogte ( ik ben niet de enige )

MVG peter :yes
t6 150 kw dsg
Plaats reactie