Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Luidsprekers achterin (deel II)

vragen over de T4
Plaats reactie
ThomasZa
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:12

Luidsprekers achterin (deel II)

Bericht door ThomasZa »

Weetjewellers,

Mijn bus: T4 Caravelle (geel kenteken) met twee schuifdeuren en aangepast voor rolstoelvervoer. Achterbank staan in mijn schuur en word soms gebruik voor bijv vervoer van kinderen naar sport enz.;

Mijn 'geluidsinstallatie': Radio met CD wisselaar onder de bijrijderstoel met alleen maar twee luidsprekers voorin (standaard luidsprekers bij de voorste raamstijlen. Geluidskwaliteit is mager en mis lage tonen.

Mijn idee: Twee deurbakken met luidsprekergaten op de twee voordeuren. Luidsprekers in de deurbakken voor middel en lagere tonen, en de twee luidsprekers bij de raamstijlen te vervang voor hoge toon luidsprekers.

Vragen:
1.) Ideen waar om luidsprekers achterin the plaatsen,
2.) "crossover" voor voorin om de lage/midden en hogetonen te scheiden. Waar moet ik op letten?
3.) Enige ander tips/advies?
Thomas Spoelstra
583
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Bericht door Jimbo »

Heb je een fotootje hoe e.e.a. er van binnen uitziet? foto met klep open of zo?

Dan zal ik eens kijken of ik wat kan bedenken.

Heb zelf voorin een compo set zitten. twee speakers in de deurbakken en een tweater in de originele speakergaten. in de dc twee driewegspeakers. Alles van infinity. (neem goede speakers anders is het moeilijk om kwaliteit te krijgen.

Als je een beetje handig bent zou je met polyester twee bakken kunnen maken achterin de hoeken van je bus voor twee speakers.
ThomasZa
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:12

Bericht door ThomasZa »

Jimbo schreef:Heb je een fotootje hoe e.e.a. er van binnen uitziet? foto met klep open of zo?
http://www.no10.nl/T4/bus1.jpg
Thomas Spoelstra
583
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Bericht door Jimbo »

Is het een optie om ze in de achterklep te maken? Ik zie dat je daar een mooie bak hebt zitten. Aan de rechterkant zit een kabeldoorvoer. Voordeel is dat de muziek dan weer naar voren wordt geblazen.

Mocht je dat niet willen zit er nog ruimte tussen de twee achterstoelen ? Of eronder (niet mijn persoonlijke favoriet.

Een andere mogelijkheid is om aan de zijkant van mdf ringen te maken die je schuin af laat lopen. Het mdf kan je met een stukje grijs skai bekleden.
(Meerdere ringen op elkaar plakken tot een cm of 10 en dan schuin afzagen naar 1 kant. Links is hij dan nog 10 cm en rechts nog een centimeter of 4 a 5.)

Het beste is om even naar een audiozaak te gaan te luisteren wat jij mooi vind aan speakers maten op te meten en kijken of je dat op een manier in je bus kwijt kan.
ThomasZa
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:12

Bericht door ThomasZa »

Jimbo schreef:Is het een optie om ze in de achterklep te maken? Ik zie dat je daar een mooie bak hebt zitten. Aan de rechterkant zit een kabeldoorvoer. Voordeel is dat de muziek dan weer naar voren wordt geblazen.
Ik had al aan de achterklep gedacht, maar ben bang dat door het openen en 'dichtgooien' van de achterklep de luidsprekers zou kan laat losscheuren. Blijf een optie.

[quote[
Mocht je dat niet willen zit er nog ruimte tussen de twee achterstoelen ? Of eronder (niet mijn persoonlijke favoriet.
[/quote]
De acterstoelen (middelste zitrij) worden met enkele regelmaat eruitgehaald om groot spullen/fietsen enz te vervoer.
Een andere mogelijkheid is om aan de zijkant van mdf ringen te maken die je schuin af laat lopen. Het mdf kan je met een stukje grijs skai bekleden.
(Meerdere ringen op elkaar plakken tot een cm of 10 en dan schuin afzagen naar 1 kant. Links is hij dan nog 10 cm en rechts nog een centimeter of 4 a 5.)
Ga ik onderzoeken. Rechts achter zoudek de luidspreken steeds kwetsbaar wees ivm het in/uit rijden van de rolstoel. Wil ook een dezer dagen de zijpanelen eruit halen, en kijk wat voor ruimte vrij is. Ik moet steeds rekening houden dat de eventuele plaats voor de speakers achterin niet in de weg ziten als ik de achterste bank wil gebruiken.

Bedankt voor het meedenken.
Thomas Spoelstra
583
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Bericht door Jimbo »

Achterklep zou ik dan in het paneel twee gaten maken vervolgens aan de achterkant van het paneel een plank(je) mdf doen (ook voor beter geluid). vervolgens de speakers met een boutje moertje gripringetje bevestigen. Dan moet het hele paneel eraf klappen wil die loskomen :ie

Zoveel ruimte en dan niet eens twee speakertjes kwijt kunnen :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Bij een caravelle zitten er roosters in de achterste zijpanelen, en die roosters zijn als plaatsen aangewezen om er speakers in te monteren :knipoog

Kijk verder ook eens hier:
http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?threadid=22426

en hier:
http://www.navisys.de/t4lsp/Demoeinbau_vw_t4.html

er zijn er velen die je zijn voorgegaan. :knipoog

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ThomasZa
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:12

Bericht door ThomasZa »

Multivan Generation schreef:Bij een caravelle zitten er roosters in de achterste zijpanelen, en die roosters zijn als plaatsen aangewezen om er speakers in te monteren :knipoog
Bij de mijne niet.. Caravelle 2.0 van 1997. Als iemand ;) misschien een foto of twee van de achterpanelen kunt plaatsen.... Als ik precies kan sien waar de twee roosters zitten, kan ik misschien iets maken met "fibreglass".

Zijn de twee roosters vast aan de panelen, of worden de twee roosters/houders op de acyterpanelen vasgeschroefd?
Kijk verder ook eens hier:
http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?threadid=22426

en hier:
http://www.navisys.de/t4lsp/Demoeinbau_vw_t4.html

er zijn er velen die je zijn voorgegaan. :knipoog

Groeten Peter
Bedankt - zal mijn oudste vragen om dit te vertalen. Zelf kan ik met het Nederlands, Engels en Zuid-Afrikaans uit de voeten, maar duits = moeilijk :D
Thomas Spoelstra
583
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Even een tip van mij;Ikzelf heb een Bose accoustimass systeem in de bus,de basmodule is heel simpel weg te plaatsen en de satelieten kan je op diverse punten monteren.
Voordeel hiervan is 1,een mooi en goed geluid,zeker met een versterker en 2 de installatie is heel simpel en als laatste,als je gaat zoeken op marktplaats dan koop je deze setjes voor niet al te veel geld. :klappen
suc6!
Plaats reactie