Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vreemd probleem ! Automatische snelheidsbegrenzer ??

vragen over de T4
Plaats reactie
FNaRK
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2008, 00:26

vreemd probleem ! Automatische snelheidsbegrenzer ??

Bericht door FNaRK »

Aloha ...
sinds een paar weken de trotse eigenaar van een mooie T4 California Coach camper,
maar ik loop nu al tegen iets aan wat ik zelf niet kan beredeneren :muur ... wellicht dat er hier wat experts rondlopen:

Mijn VW Transporter (2.5 benzine) loopt uitstekend, in ieder geval tot de 120 km/u geen problemen.
Als ik nu even doortrek naar de 130 en weer terugzak naar normale snelheid gaat de bus schokken / stotteren / inhouden.
Ik kan vervolgens met moeite de 80 km/u aanhouden waarbij 'ie voelbaar hikt / schokt.
Inmiddels is dit meerdere malen gebeurt, en telkens als ik rond / boven de 130 heb gereden
Het vreemde is dat als ik de bus een half uur laat staan er daarna niets aan de hand is, starten en weer lekker rijden.

Vandaag dus weer: op en neer naar Vinkenveen. Heenweg bij Utrecht geef ik ongemerkt teveel gas, 130 km/m en schokken. Met veel pijn en moeite naar Vinkenveen gereden, een lekkere duik gemaakt in de plassen aldaar.
Op de terugweg bewust mijn snelheid in de gaten gehouden (niet boven de 110 km) en geen problemen.

heeft iemand enig idee waar ik naar moet kijken ?
Voor de duidelijkheid: bus is net terug van een grote beurt, alle filters zijn nieuw.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: vreemd probleem ! Automatische snelheidsbegrenzer ??

Bericht door René »

Ik zou hem eens uitlezen met Vag com, vooral dat het probleem zich uitsluitend voordoet boven de 130km/u. Wat ik nog wil weten, als je dit probleem hebt en je stopt, contact uit, is je probleem dan ook weg of blijft dit probleem aanwezig??
Lijkt wel probleem met brandstof of iets dergelijks. Maar kan uiteraard ook wat anders zijn.

René
FNaRK
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2008, 00:26

Re: vreemd probleem ! Automatische snelheidsbegrenzer ??

Bericht door FNaRK »

da's het vreemde,
als ik stop, contact uit en 5 a 10 minuten wacht blijft het probleem, stotteren, inhouden en niet boven de 80.
Als ik langer wacht (uurtje) is het probleem over :nuts
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: vreemd probleem ! Automatische snelheidsbegrenzer ??

Bericht door Bikevouwer »

klinkt mij in de oren als een brandstoffilter wat zijn langste tijd gehad heeft. bij 130 is de doorvoer van het filter dermate hoog dat als ie goed vervuilt is dat niet meer red.
Tijdje stil staan geeft het systeem rust en als de b.pomp weer gaat pompen krijgt ie het filter wel vol maar zodra je gaat rijden is de doorvoer te kort.
heb hetzelfde gehad met een ford scorpio.
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: vreemd probleem ! Automatische snelheidsbegrenzer ??

Bericht door René »

Dan denk ik zoals al eerder opgemerkt je inderdaad een brandstof probleem hebt.
Wat is je km stand? Kan zelfs zo zijn dat het filter in je tank (indien aanwezig, dacht het wel weet niet zeker) ook vuil kan zijn. Die beperkt ook je brandstof aanvoer.
Is je brandstoffilter in de motor ruimte wel vervangen??

René
FNaRK
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2008, 00:26

Re: vreemd probleem ! Automatische snelheidsbegrenzer ??

Bericht door FNaRK »

hmm, zit nog steeds met hetzelfde probleem.
Heb er weinig last van gehad omdat ik mijn snelheid in de gaten hou.
Maar: dit weekend in Luxemburg hetzelfde probleem, alleen niet bij een (te) hoge snelheid.
Flinke helling (11%), even terugschakelen en goed hoog in de toeren houden en ... jawel ... zelfde probleem.
Bus langs de kant gezet, 20 minuten later weer starten en zonder probleem weer verder.

Ik denk dus nu dat het niet zozeer de snelheid is maar het toerental: boven de 4000 toeren beginnen de problemen.

iemand nog suggesties voordat ik 'm wegbreng
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: vreemd probleem ! Automatische snelheidsbegrenzer ??

Bericht door René »

Door een verstopt brandstof filter krijgt hij niet genoeg plof stof. Als je rustig rijdt kan het er gewoon doorheen, bij hogere toerentallen slaat ie dicht. Als je hem stil legt zakt je vuil in het filter naar beneden. Als je weer start blijft het zweven en bij hogere toerentallen gebeurd weer wat hier boven staat.
Je snelheid (toerental) zal zo meteen steeds lager worden omdat het filter steeds meer en meer dichtslibt.

Vervang dat filter nu maar eens, dan zul je zien dat het opgelost is. (ik lees niet dat je het al gedaan hebt.)

René
carloduyn68
Berichten: 176
Lid geworden op: 20 mar 2008, 18:51

Re: vreemd probleem ! Automatische snelheidsbegrenzer ??

Bericht door carloduyn68 »

het kan ook een facium probleem zyn dat heb ik namelyk gehad de tank trok toen facium .een oplassing was simpel een heel klein gaatje geboord in de tankdop je kaqn er ook een andre opzetten.succes met het verhelpen van jou probleem.gr carlo
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Re: vreemd probleem ! Automatische snelheidsbegrenzer ??

Bericht door bas caravelle »

Als ik mij niet vergis wordt een deel van je onsteking geregeld door een vacuum die op de rekeneenheid zit. Deze regelt een potmetertje in de rekeneenheid. Mischien blijft hier een vacuum op staan ( doordat er bijv. een accu bovenop staat !!!! ) waardoor hij te veel inspuit. OOk dan begint hij te stotteren. Na enige tijd stilstaan zakt het vacuum weg en rekent de reken eenheid weer met normale waarden.

Succes

Bas


ps: ik heb soortgelijk probleem gehad met 2.5 benzine uit 1994.
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Plaats reactie