Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

onregelmatig stationair

vragen over de T4
Plaats reactie
Herman Dubbelboer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:38

onregelmatig stationair

Bericht door Herman Dubbelboer »

Hallo,

Mijn T4 (AAB, California,1992) loopt stationair onregelmatig.
Na het starten bij koude motor is het toerental ongeveer 600 rpm.
Wanneer ik een paar minuten ga rijden en vervolgens stop (b.v. stoplicht) dan is het toerental wel OK (ongeveer 850 rpm).
Sta ik echter wat langer stil dan zakt het toerental plost weer terug naar 600 rpm.
Ook zakt het toerental iets terug zodra ik b.v. de verlichting inschakel..


Heeft dit te maken met de afstelling van de brandstofpomp?
Kan ik zonder meer de stelschroef voor toerental instelling verdraaien?

mvg

Herman
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: onregelmatig stationair

Bericht door Roger B. (11)61 »

als die afstelling van de nulstand van je gashevel (ik neem aan dat je die bedoelt met schroef voor stationair afstelling) niet losgelopen is zou je er niet aan moeten prutsen, tuurlijk, het los een deel van je probleem wel op, maar aan de andere kant loopt ie op de momenten dat ie nu wel goed loopt dan dus te hoog............

stationair toerental wordt geregeld met centrifugaalgewichtjes in de pomp die lekverliezen in de plunjer meecompenseren.

Als er nu variatie in die lekverliezen zit varieert je toerental (meer verlies=lager toerental en omgekeerd.

(bijvoorbeeld door vuil (AIII) of drukvariatie opvoerpomp (filter al eens vernieuwd?)

ook kan de afstelling van het stationair toerental verlopen zijn of niet juist meer zijn, daar kun je zelf weinig aan doen zonder dat je mogelijk de boel meer verklooit, dan moet de pomp op een testbank en afgesteld (en waarschijnlijk zal er dan ook e.e.a. gereviseerd moeten worden)

Ik zou eens beginnen met een dieselreiniger (hopelijk dat dat eventuele vervuiling in de pomp oplost als is vervuiling daar meestal begin van het einde) en een schoon filter en daarna verder kijken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: onregelmatig stationair

Bericht door JJ@ »

mischien is je luchtfilter wel dicht
Herman Dubbelboer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:38

Re: onregelmatig stationair

Bericht door Herman Dubbelboer »

Ik ga het luchtfilter eens even controleren.
Ik blijf het echter vreemd vinden dat zodra ik de verlichting inschakel het toerental omlaag gaat, en weer omhoog zodra ik de verlichting uitschakel..

mvg

Herman
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: onregelmatig stationair

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik niet, als het stationair toerental niet goed GEREGELD wordt, wordt het dus ook niet bijgeregeld als je de motor lichtjes gaat belasten.

Verlichting zorgt dat de dynamo stroom gaat leveren en dus zwaarder gaat draaien, hierdoor wordt via de v-snaar/multibelt de motor ook belast, Meer belasting is lager toerental. Normaalgesproken zal je toerentalregeling in de pomp deze verlaging van het toerental compenseren, werkt die regeling niet dat blijft je motor dus lager stationair draaien.... Zet je de belasting uit dan loopt de motor weer minder belast en dus hoger stationair.


Als je luchtfilter al zo'n effect heeft op het stationair draaien van de motor (en dan kan ik het verlichtingsverhaal niet verklaren) dan is ie ECHT vuil en moet je dat ook tijdens rijden merken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Ceyhun
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 00:24

Re: onregelmatig stationair

Bericht door Ceyhun »

ik had hetzelfde probleem, ik heb de stelschroef voor stationair opgedraaid. let op dit is niet het mechanisme voor gasgeven!!!! de stelschroef zit aan de achterkant van de pomp. tussen de pomp en het motorblok. ik heb deze schroef opgedraaid en de afstelling van het gas beetje naar beneden gedraaid. dit zal moeten helpen.
Acv power
Plaats reactie