Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vreemd geluid.

vragen over de T5
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Jay »

die niet VW garage heeft er dus echt geen verstand van want bij de 5 cilinder motor zit de distributie echt niet bij het luchtfilter maar zit tussen de motor en versnellingsbak (tandwiel distributie) ...............
Juriaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mar 2008, 20:25

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Juriaan »

Zelf ben ik ook maar een leek op dit gebied. wat die niet vw garage betrefd het was ook maar een vluchtige blik onder de kap. Ik ben zelf natuurlijk erg benieuwd wat het kan zijn en dan probeer je van iedereen een mening te krijgen. :nuts

Als het iets met tandwielen is kan het geluid daar niet vandaan komen toch? Of denkt iemand daar anders over? Ik probeer zoveel mogelijk info te krijgen want ik begin het steeds minder leuk te vinden dat gesleutel aan die auto. Het is wel leuk allemaal nieuwe onderdelen maar die heb ik pas liever over 100000 km en niet bij 49000. Heb het idee dat vw garages onderling niet echt van de info uiwisselen zijn. Verder wacht ik het af wat vw gaat doen. :yingyang
Gebruikersavatar
shantos
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 mar 2007, 14:00
Locatie: Rijnmond

Re: Vreemd geluid.

Bericht door shantos »

mijn bus doet het al vanaf dag 1,
mijn garage denkt dat het luchtwerveling in de turbo en in het aanzuiggedeelte van de turbo is.
zal eens een K+E filter er in zetten kijken of dat effect heeft.
T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km
Gerard
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2007, 12:18
Locatie: Maartensdijk
Contacteer:

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Gerard »

Vervang de vrijloopkoppeling van de airco pomp maar eens, dat is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak!

Succes

Gerard
The Sky Is The Limit!!
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

shantos schreef:mijn bus doet het al vanaf dag 1,
mijn garage denkt dat het luchtwerveling in de turbo en in het aanzuiggedeelte van de turbo is.
zal eens een K+E filter er in zetten kijken of dat effect heeft.
Hoi Shantos

Heb je al beterschap met je K+E filter? :T54LIFE

MVG
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
shantos
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 mar 2007, 14:00
Locatie: Rijnmond

Re: Vreemd geluid.

Bericht door shantos »

heb vorige week een open filter geplaatst en het lijkt nu iets minder te zijn, maar is niet weg helaas. maar ben er wel achter hoe meer gewicht er in hoe erger het is.
als mijn bus helemaal leeg is is het geluid er zo goed als niet meer.
T5, Mei 2007, lwb,128kw,getund bij JD naar 208 pk, 60 jaar pakket, trekhaak,schuifdak, nu 750000 km
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Gerard schreef:Vervang de vrijloopkoppeling van de airco pomp maar eens, dat is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak!

Succes

Gerard
Hoi Gerard

Mijn automechanica kennis is niet zo goed. Kan je wat meer info geven (of iemand anders) wat de vrijloopkoppeling van de aircopomp te maken heeft, met het ijzer op ijzer geluid. Onze airco werkt nog perfect. Peter & ik zijn er zeker van dat het de roetfilter is die dit geluid maakt. aangezien een roetfilter elke 600 à 700 km regenereet. Vandaag hadden we dit geluid weer en toeval of niet maar de dagkilometer stond op 699.6km.

mvg
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gerard
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2007, 12:18
Locatie: Maartensdijk
Contacteer:

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Gerard »

Hoi Yasmine en Wesley,

Het gekuid wat je omschrijft komt overeen met de klacht die ik had. Stationair maakte m'n motor (128kw) een geluid als ijzer op ijzer. Het kwam ook in de buurt van het luchtfilter weg maar was niet precies te traceren. Ik wilde de aircopomp loskoppelen om er zeker van te zojn dat het geluid niet daaruit kwam en bij het demonteren daarvan viel mij op dat de vrijloopkoppeling daartussen vast zat. Deze zat er pas 30000 km op! Na deze vervangen te hebben leek het wel een andere motor!
Mijn advies zou dan ook zijn, koppel je airco eens los en kijk eens naar de vrijloop!

Succes

Groeten Gerard :ikrij
The Sky Is The Limit!!
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Hoi

Ik heb heb vanmiddag het geluid (ijzer op ijzer) weer gehoord. Het geluid bevindt zich tegen de luchtfilter, Nu heb ik op de foto een darm of pijp omcirkeld waar het geluid vandaan komt. Weet er soms iemand wat deze pijp of darm is & waarvoor deze dient.

MVG

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yasmine D & Wesley V op 28 sep 2008, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gerard
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2007, 12:18
Locatie: Maartensdijk
Contacteer:

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Gerard »

Hoi,

Kijk eens of je als de motor niet loopt of je aan de koppeling van de aircopomp kunt draaien. Kun je dit een kant op dan is het goed, zit ie vast dan is de vrijloop stuk en dat verklaart de herrie!

Mvg
The Sky Is The Limit!!
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Gerard schreef:Hoi,

Kijk eens of je als de motor niet loopt of je aan de koppeling van de aircopomp kunt draaien. Kun je dit een kant op dan is het goed, zit ie vast dan is de vrijloop stuk en dat verklaart de herrie!

Mvg

Hoi Gerard

Kun je dit dan verklaren waarom dit altijd rond de 600 kilometer terug komt. Maar ik zal morgen eens nakijken of ik de aircopomp kan draaien. Dus die buis of pijp is dus de koppeling van aircopomp?

MVG
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Yasmine D & Wesley V schreef:
Gerard schreef:Hoi,

Kijk eens of je als de motor niet loopt of je aan de koppeling van de aircopomp kunt draaien. Kun je dit een kant op dan is het goed, zit ie vast dan is de vrijloop stuk en dat verklaart de herrie!

Mvg

Hoi Gerard

Kun je dit dan verklaren waarom dit altijd rond de 600 kilometer terug komt. Maar ik zal morgen eens nakijken of ik de koppeling van de aircopomp kan draaien. Dus die buis of pijp is dus de koppeling van aircopomp?

MVG
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gerard
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2007, 12:18
Locatie: Maartensdijk
Contacteer:

Re: Vreemd geluid.

Bericht door Gerard »

Hallo,

Nou, ik dacht ook dat het geluid bij mij aan die kant van het blok vandaan kwam! Maar goed, even kijken of je de aircopomp een kant kunt opdraaien is zo gebeurt. Bij mijn auto hebben we lang gezocht en alles bekeken en nooit verwacht dat het hier aan lag. Het op metaal schurende geluid waar jij het over hebt was bij mij in ieder geval over na vervanging van deze koppeling. Via de onderkant van de motor kun je precies met twee vingers de as verdraaien. Hij moet één kant op kunnen draaien en naar de andere kant geblokkeerd worden.

Succes!

Mvg Gerard
The Sky Is The Limit!!
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Vreemd geluid.

Bericht door appie »

Geen rammelende waterpomp? Die giert ook als een wilde met een slecht lager
Neemt de bus!
Plaats reactie