Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stank uitlaatgassen

vragen over de T4
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

stank uitlaatgassen

Bericht door jhon »

Beste mensen

Ik vind de uitlaatgassen van mijn T4 ontzettend stinken. Niet normaal wat een stank als je erachter staat. Kom thuis en je gaat bij het parkeren een paar keer insteken, bij het uitstappen krijg je dan een lucht in je neus... echt smerig. Warm of koud maakt niet uit. Motor start en loopt perfekt. Rookt niet of nauwelijks. Eigenlijk niks op aan te merken. Is niet voorzien van een katalysator of roetfilter. Voorzien van intercooler en vervangende rvs pijp voor katalysator. Volgens de vorige eigenaar is er ook iets gedaan met de EGR klep, maar weet niet wat. Meetwaarden vorige week bij APK zeer goed.
Voor alle duidelijkheid "ik heb geen stank in de cabine".
Auto is T4 2002 km,stand 129.000km, 88 pk TDI met de genoemde aanpassingen. Gemiddeld verbruik is 1 op 12,5 -13,5.
Op zich niet zo dramatisch, maar vraag me wel af waarom ie zo ontzettend meurt. Iemand een idee?
Peet
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 jun 2008, 23:45

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door Peet »

zal ik de tank maar eens kontroleren op rode dieselolie :ie daarvan is het zwavelgehalte vele malen
hoger en stinkt naar rotte eieren sucses groeten peet
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, heeft de nijne ook, tank de gewone Shell diesel.
Het wordt tijd dat er meer aan de samenstelling van de dieselolie gedaan wordt dan allerlei truckjes uithalen zoals het roetfilter etc.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Peet schreef:zal ik de tank maar eens kontroleren op rode dieselolie :ie daarvan is het zwavelgehalte vele malen
hoger en stinkt naar rotte eieren sucses groeten peet
Rode diesel is gewone normale diesel met als toevoeging die rode kleurstof, heb jaaaren op rode mazoet gereden (zo noemt men rode huisbranddiesel in belgie) en mijn auto rook niet anders als toen ik nog op gewone normale diesel reed, ook prestaties en rookontwikkeling waren niet anders dan met gewone diesel....


in mijn optiek is jouw uitspraak dus klinkklare onzin. Volgens mij is er geen of nauwelijks verschil in zwavelgehalte (en waarscijnlijk mag het nieteens veel hoger om milieutechinische regelgevingen) en rotte eierstank heb je naar mijn weten alleen met een (ongeregelde?) kapotte kat onder een BENZINE voertuig
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door koos 890 »

@ Roger , de mijne is een diesel en meestal tex... getankt en als deze koud is komt er OOK een rotte eieren lucht af en er zit GEEN kat of roetfilter onder ???? Zo ver ik weet nooit geen rode diesel getankt.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
DomBo
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 jan 2007, 22:38
Locatie: Friesland

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door DomBo »

Mijn T4 :gif stinkt :gif ook zo, wel een roetvanger geen rode diesel, blauwe i.
Ben benieuwd wie hier een oplossing voor heeft.

DomBo.
Wie steeds met beide benen op de grond staat, komt geen stap vooruit.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan zijn dat ik die lucht niet als rotte eieren zou omschrijven, die van een benzinemotor met ongeregelde defecte kat vind ik wel als rotte eieren omschrijven....

de zwavelige geur van een slecht aanslaande diesel vind ik niet naar rotte eieren ruiken, maar dat kan door een ander anders opgevat worden....

zoals ik al zei, rode diesel is voor een motor niet anders dan gewone
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door stijnh »

let op hoor er zijn wel soorten rode diesel namelijk huisbrandolie en rode diesel voor motoren
het verschil zit hem in de additieven

in witte diesel zitten over het algemeen nog meer additieven vooral tegen het kristaliseren bij koude temp

vroegen nog gebruikt voor motoculteur maar ik gebreuk nu gewoon weer witten omdat die te lang in de tank zit en bij rode diesel ontstaat sneller bacteriegroei
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door matje86 »

:muur :muur :muur mijn diesel ruikt lekker :T44EVER
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Henk T
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Wagenborgen

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door Henk T »

Een paar liter koolzaadolie geeft in iedergeval een beter geur dan rotte eieren :jump :jump :jump

mvg Henk
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Peet
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 jun 2008, 23:45

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door Peet »

er zit wel degelijk verschil in roger witte diesel bij de pomp is ontzwavelt rode land bouwdiesel niet
je hebt ook rode diesel ontzwavelt voor de nieuwe motoren tegenwoordig nieuwe kranen of tractoren met
een cdti motor lopen echt in elkaar met diesel met zwavel kop eraf en dat soort dingen de klant
kan het allebei bestellen maar zonder zwavel is 5cent duurder per liter
en rood is 13cent goedkoper dan wit :alarm :alarm :alarm :zwaai
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door Roger B. (11)61 »

okee, dat is misschien veranderd, toen ik met de golf op rood reed (9 bfr was toen iets van 45 ct, wit kostte toen tegen de 80 ct....) is mij verteld dat witte en rode uit de zlefde voorraad tank bij de leverancier kwam en dat er pas in de auto furforal bijgemengd werd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door jhon »

Ti's inderdaad geen rotte eieren lucht, zoals bekend van een benzine auto met kat.
Moeilijk te omschrijven geur, wel één waar je snel genoeg van hebt als je erin staat! Zo te lezen zijn er meer wjw'ers die het bekend voor komt. Mocht iemand nog een goede tip hebben... dan hoor ik (we) het graag. Er zit in ieder geval geen rode diesel in.

gr. Gerrit
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik denk dat het de deur is die je heel sterk ruikt als een diesel na lang doorstarten eindelijk aanslaat (vaak met wit-grijze rookwalm)

dat is (deels) onverbrandde diesel.

dat zou met het inspuittijdstip te maken kunnen hebben, dat zou je dan eens met VAG-com of dealersoftware kunnen (laten) controleren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: stank uitlaatgassen

Bericht door jhon »

Roger

Wat bedoel je hier precies mee? "ik denk dat het de deur is die je heel sterk ruikt"

Auto start overigens altijd direct. Dus geen onverbrande diesel. Bij warme motor doet ie het ook.
Plaats reactie