Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter T4

vragen over de T4
JeanL49
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2007, 18:56

Roetfilter T4

Bericht door JeanL49 »

Weet iemand of er een roetfilter voor de T4 (1999) beschikbaar is en indien dit het geval is, welke firma bouwt deze in?
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Bericht door kleijntje »

Ik heb vorige week geinformeerd bij de dealer. Er is wel een goedgekeurd filter, maar dat is op het ogenblik nog niet leverbaar. Er werd gezegt dat het nog wel even kon duren.
tegelzetter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2007, 15:39
Locatie: gramsbergen

Bericht door tegelzetter »

hou toch op met die roetfilters eerst krijg jeeen korting na ongeveer 80.000 km moet de filter weer vervangen worden en dan kun je de volle poet betalen staat in autoweek en er werd gesproken over bedragen van 900 euro :groteogen het is toch niet verplicht of wel
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

roetfilter

Bericht door Rotor »

Hallo Jean, als je in overijssel woont dan heb ik wel een adres, en dan kost het je helemaal niets, bij mij komt hij er binnenkort ook onder...en waarom kost het niets? nu de provincie overijssel geeft nog eens een keer 200 euro exstra subsidie, boven die van het rijk van 500. vg Ton.
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Bericht door Jimbo »

Om alle roet in dat filter op te slaan en over 5 jaar mieteren we al die roetpijpen met roet ergens in de natuur. Naaah. Laat ze eens beginnen om die onzinnige egr klep die alleen maar meer vervuild eruit te halen. En leg me eens uit waarom ik zonder kat een veel lagere dieselmeting heb dan met.

Allemaal geneuzel om niets. Alsof die paar roetfilters ons volgend jaar een elfstedentocht zullen brengen.

Tuurlijk alle beetjes helpen, maar om met een pipet te voorkomen dat een emmer niet overstroomt waar de kraan vol in open staat heeft weinig zin.

Naah ik draaf door. Ik zou het niet weten, wil het ook niet weten, wil hem er ook niet onder hebben, m'n bussie rijd veels te lekker. Maar als tie gratis is wil ik hem wel hebben leuk voor marktplaats ofzo. :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Uhm wil je antwoorden Jimbo? :lach

Om alle roet in dat filter op te slaan en over 5 jaar mieteren we al die roetpijpen met roet ergens in de natuur. Naaah. Laat ze eens beginnen om die onzinnige egr klep die alleen maar meer vervuild eruit te halen. En leg me eens uit waarom ik zonder kat een veel lagere dieselmeting heb dan met.

Een EGR-klap is door VW bedacht om aan emissie eisen te voldoen, een roetfilter is een milieuaanmoediging die gedeeltelijk gesubsidieerd wordt door de overheid.
Zonder kat een lagere roetuitstoot, daarover kun je lezen in het artikel motorische tuning, via de links te lezen.

Allemaal geneuzel om niets. Alsof die paar roetfilters ons volgend jaar een elfstedentocht zullen brengen.
Geneuzel om niets is het niet echt, maar die Elfstedentocht duurt nog even wat langer...

Tuurlijk alle beetjes helpen, maar om met een pipet te voorkomen dat een emmer niet overstroomt waar de kraan vol in open staat heeft weinig zin.
Wat is een pipet? Haha, net na hoe groot die pipet is, we hebben er op het werk ook van 100 ml, haha.

Naah ik draaf door. Ik zou het niet weten, wil het ook niet weten, wil hem er ook niet onder hebben, m'n bussie rijd veels te lekker. Maar als tie gratis is wil ik hem wel hebben leuk voor marktplaats ofzo.
Milieuvandaal :jump

Eerst moet het maar eens uitkristaliseren. Er is ook veel milieuwinst te behalen met andere brandstoffen, dus in de zomer doe ik veel meer voor het milieu als dat een roetfilter oplevert :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Bericht door Jimbo »

Ik doe wel aan het milieu hoor, de winkels zijn hier vlakbij doe ik meestal lopend (behalve als het regent). Ik laat regelmatig de auto staan om met de fiets te gaan etc. Het openbaar vervoer doe ik niet aan mee. Is met mijn werk geen haalbare kaart en om met z'n drieeen een dagje amsterdam te doen kost gewoon te duur, dus dat gaat met de auto. Daarnaast hoorde ik laatst dat de trein nog milieuonvriendelijker per persoon is dan met de auto.

Verder rook ik niet.

En je kan mij niet wijsmaken dat in al die jaren dat we auto's ontwikkelen er nog steeds niet een goede vervanger cq zuinigere motor is... Vroegen gingen de diesels van 0 - 100 in een uur en reden ze 1 op 19 tegenwoordig gaan ze van 0-100 in rond de 10 seconden en rijden ze 1 op 13. Die oliesjeiks zorgen er wel voor dat hun markt beschermt blijft hoor. :jump
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Jimmy, het was als een geintje bedoeld :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Bericht door Jimbo »

Zeg dat dan meteen, voelde me al schuldig :muur

Nee hoor, ken je al langer. Ik ga dit soort discussies ook niet serieus aan, heeft helemaal geen zin. Ieder zijn plezier. Trap alleen af en toe wat in de rondte :bonk .
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Bericht door InfoMuis »

Jimbo schreef:... Alsof die paar roetfilters ons volgend jaar een elfstedentocht zullen brengen....
even iets recht zetten:

Roetfilter = volksgezondheid, omdat fijn stof erg schadelijk is voor mensen.

Co2=opwarming= kun je tegengaan door niet de reiden of een brandstof te gebruiken op basis van plantaardige bron (hernieuwbaar) = slaolie ed. (dit omdat de cO2 die nodig door de plantjes uit de lucht word opgenomen en jij dan later de cO2 weer laat vrijkomen als je gaat rijden.

Roetfilter: verzameld niet het roet, maar vangt het op en verbrand het katalytisch. Dit wil zeggen de roet wordt verbrand, waarbij gebruikt wordt gemaakt van zuurstof die nog in de uitlaatgassen zit. Omdat dit verbranden niet van zelf gaat, zit er een katalysator in je roetfilter. Deze katalysator 'help'bij de verbranding, zonder zelf te verbranden. Alleen door vervuiling inde diesel, raakt zo'n katalisator langzaam vergiftigt met stoffen die de werking belemmeren. Daarom moet hij vervangen worden.
ER zijn ook roetfilter die de fijnstof opvangen en om de zoveel km verbranden. Dit verbrnadne gebeurt door een stofje in de motor te spuiten waardoor de uitlaatgassen veel heter worden. Dit soort filter werken beter dan filter op basis vaa neen katalisator. Maar daarvoor moet je wel meer aanpassingen doen.
JeanL49
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2007, 18:56

Re: Roetfilter T4

Bericht door JeanL49 »

JeanL49 schreef:Weet iemand of er een roetfilter voor de T4 (1999) beschikbaar is en indien dit het geval is, welke firma bouwt deze in?
Erg fijn de reacties. Maar concreet levert het helaas niks op. Conclusie:
- Of er zijn geen roetfilters voor de T4 verkrijgbaar;
- En/of de dealers zeggen maar wat in de hoop en verwachting dat VW de filters nog wel een keertje zal produceren. :vraagteken
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Roetfilter wel verkrijgbaar

Bericht door Rotor »

Hallo Jean, als je mijn reactie goed gelezen hebt hier een eindje boven, dan zou je erop uit kunnen maken, dat voor jou bus wel degelijk een roetfilter te krijgen is......even goed lezen, en dan je conclusie trekken.. gr Ton.
JeanL49
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2007, 18:56

Bericht door JeanL49 »

Beste Ton,

Vriendelijk dat je nogmaals aangeeft dat er wel degelijk een roetfilter verkrijgbaar is. Het probleem is echter dat er geen enkele concrete plaats, naam telefoonnummer of iets dergelijks bijstaat waardoor het geheel wel erg vaag blijft. Het blijft dus behelpen en wel zonder roetfilter. Toch bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

roetfilter

Bericht door Rotor »

Beste Jean, ik zei dat ik wel een adresvvoor jou heb, dus even een mailtje mijn kant op en je weet het....ik kan het hier niet neerzetten.....vg. Ton.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Zodra ze in dit land echt met het milieu aan de gang gaan,en dit dan niet als k.. smoes gebruiken om de pot te spekken...dan zal ik er (misschien...denk 't niet)
ook aan mee werken....in plaats van straffen en de opbrengst op de "hoop"gooien ...lijkt het me slimmer om de echte bespaarders te belonen....
Maar ja.....dat kost natuurlijk......net als het stimuleren van milieuvriendelijke brandstoffen....wanr dan moet je de belasting verlagen ...i.p.v verhogen :bonk
Plaats reactie