Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo op 1.9D

vragen over de T4
Plaats reactie
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Turbo op 1.9D

Bericht door sjaakonderhoud »

Kan ik op mijn 1.9D makkelijk een turbo plaatsen? Of moet je dan veel veranderen,weet wel dat ik ook mijn spruitstuk moet vervangen, maar dacht als ik nou ergens 2e hands kan halen zal het toch wel meevallen of niet?
1.9D uit 96
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Turbo op 1.9D

Bericht door bartt4 »

in principe zijn de 1.9 en 1.9 turbo het zelfde. Inderdaad ander inlaat en uitlaat spruitstuk en een td heeft een iets andere brandstofpomp. Maar ook de gewone van een 1.9 kun je gebruiken.
Je moet dan een ander inlaat en uitlaat spruitstuk hebben en stukje uitlaat van spruitstuk naar de rest van de uitlaat.
Heb het zelf ook paar keer gedaan van een gewone een turbo maken.
td heeft ook iets andere verstuivers maar ook van een 1.9 zonder zijn te gebruiken.
Voor retour leiding van je motorolie van je turbo zul je achter op je blok een stop er uit moeten draaien of indien geen stop een gat moeten boren en draad m22tappen. Kijk wel goed uit dat je alle boor spanen uit je motor haalt dus carter er onderweg en goed doorspoelen met diesel olie of iets dergelijks.

Koste mij namelijk een motor door een spaantje in de olie pomp.
Je kan veel veranderen aan een 1.9 rond een 85 a 90 pk is mogelijk Pas dan wel je koeling aan dus extra olie koeler en voor iets meer pit en koeling een interkoeler.
Je moet van knutselen houden en een beetje kunnen sleutelen en weten wat je doet.
Nogmaals voor vragen mailen mag en eens langs komen voor details mag ook.
Groetjes bartt4
RUBBEREXPRESS
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: Turbo op 1.9D

Bericht door jan.j.531 »

Ik dacht dat een bus uit 96 standaard al een td was. :T44EVER grt Jan.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Turbo op 1.9D

Bericht door frank884 »

bartt4 schreef:in principe zijn de 1.9 en 1.9 turbo het zelfde. Inderdaad ander inlaat en uitlaat spruitstuk en een td heeft een iets andere brandstofpomp. Maar ook de gewone van een 1.9 kun je gebruiken.
Je moet dan een ander inlaat en uitlaat spruitstuk hebben en stukje uitlaat van spruitstuk naar de rest van de uitlaat.
Heb het zelf ook paar keer gedaan van een gewone een turbo maken.
td heeft ook iets andere verstuivers maar ook van een 1.9 zonder zijn te gebruiken.
Voor retour leiding van je motorolie van je turbo zul je achter op je blok een stop er uit moeten draaien of indien geen stop een gat moeten boren en draad m22tappen. Kijk wel goed uit dat je alle boor spanen uit je motor haalt dus carter er onderweg en goed doorspoelen met diesel olie of iets dergelijks.

Koste mij namelijk een motor door een spaantje in de olie pomp.
Je kan veel veranderen aan een 1.9 rond een 85 a 90 pk is mogelijk Pas dan wel je koeling aan dus extra olie koeler en voor iets meer pit en koeling een interkoeler.
Je moet van knutselen houden en een beetje kunnen sleutelen en weten wat je doet.
Nogmaals voor vragen mailen mag en eens langs komen voor details mag ook.
Groetjes bartt4

Heeft dat nog wel zin om aan zo'n oude motor zo'n ingrijpende klus uit te voeren
voor een paar pk meer te krijgen?? er kan veel mis gaan,
het kost zowieso als het goed gaat een hoop geld, en een oude motor extra zwaar te gaan belasten lijkt me niet raadzaam
een bejaarde wil het ook rustig aan gaan doen op de ouwe dag!!!!
dan kan die het nog lang vol houden ga je oude spullen (lagers enz) extra zwaar belasten
dan is het sneller gebeurd met je ouwe spullen
je krijgt toch nooit dat vermogen wat een 5 cylinder TDI op een gezonde wijze levert.
ik zou die centen sparen, om daar ev over een tijdje een
5 cylinder voor te kopen. (een ACV heeft 250 nm en een 1.9 Td 140 nm koppel
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Turbo op 1.9D

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik had ook eerst een 1.9D, dat is maar 45 kw of 60 pk. Ik zou dan toch gaan kijken naar wat anders. Ik rijd nu de 2.5TDI, DAT IS 75 KW of : 102 PK: een wereld van verschil!
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Turbo op 1.9D

Bericht door bartt4 »

1.9 d en td zijn het zelfde in 96 waren er ook nog gewone 1.9 zonder turbo. Of het bevordelijk is en rendabel is om er een turbo op te zetten hangt inderdaad van de staat van een motor af. In principe heeft een 1.9 zonder turbo niet snel last ergens van vanwege de veel lagere temperatuur in je kop.
Mijn oude 1.9 met dik 4 ton had totaal geen scheurtjes in de kop of erge slijtage in de cilinderwanden. een td wil nog wel eens heet worden vooral bij veel trappen. Een interkoeler en of oliekoeler scheelt dan veel.
Zal inderdaad nooit een 2.5 worden.
Tis voor mij een bewuste keuze geweest een 1.9 te blijven rijden. In principe bij normaal gebruik(met verstand) zeer betrouwbaar en supper eenvoudig sleutelen.
Als je wil ombouwen hangt er vanaf hoe handig jebent en voor wat van prijs je iets kan kopen. Moet je alles nieuw hale tja dat kost een flinke duit.
Heb zelf nu rond de 85 pk en bevalt mij prima rij gemiddeld 1 op 13.5 Op snelweg hooguit eens 135km harder ga ik eigenslijk nooit laats een keer laten draven leip op de teller 165 ongveer navigatie 159km. mij hard zat.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie