Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

vragen over de T4
gerpalmen
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 21:50
Locatie: Selfkant - Millen (Duitsland)

Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door gerpalmen »

Vandaag hoorde ik opeens een een geratel toen ik net thuis weg reed, meteen omgedraaid en gaan kijken.
Het bleek achteraf het krukas maantje van de distbutieriem pullie te zijn. :muur .
Dit kwam doordat de bout in de pullies niet mee vast zat, wat kan ik verwachten?
Het gaat hier om een 2.5TDI van 1998 ACV 75 KW 100PK met 210000 KM gelopen.
Heeft iemand goede raad wat te doen na ik het maantje heb vervangen en alles weer in elkaar heb staan??
Gewoon starten en kijken wat hij doed?

Wie heeft raad??????
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Jouke »

Het is geen maantje maar een vast gedeelte van de poulie die afgesleten is.
Je kunt proberen om een andere poulie te monteren en te kijken of alles weer draaid maar die kans lijkt mij 10%. als de zuigers de kleppen niet geraakt hebben valt de schade mee maar zul je toch de nokkenas ten opzichte van de krukas op tijd moeten zetten.
Dit is niet simpel en hiervoor moet je kleppendeksel eraf. en voordat je je kleppendeksel gedemonteerd heb ben je al een heel eind verder en heb je zeker enige sleutel ervaring nodig.
Ik heb het twee weken geleden nog gedaan bij een acv dus als je tips en merktekens wilt kan ik je die gerust doorgeven. een andere optie is naar een goede garage slepen.
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Christoffel »

Helaas heeft een 2.5 tdi geen krukas maantje.

Het krukas tandwiel zit over de krukas geschoven. Een vlak stuk zorgt voor eerste afstelling van je tandwiel.

Je trillingsdemper zit met een diamantschijfje vlak op de voorkant van de krukas gemonteerd, vastgezet met een rekbout M22 welke met 160 Nm en 180 graden nadraaien vast zit.

Je krukas tandwiel zit met 4 M8 inbusboutjes vast aan je trillingsdemper.

Is niet je bout van de spanrol losgelopen en je nokje van je kap afgebroken waar je spanrol ingehaakt zit ?????


Chris.
Afbeelding
gerpalmen
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 21:50
Locatie: Selfkant - Millen (Duitsland)

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door gerpalmen »

Hier even een foto van de Pullie met er naast wat ik denk dat het maantje is, er zit tog wel een uitsparing in de krukas voor een maatje zo ik zeggen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Christoffel »

Zoals je het bedoeld heb je volkomen gelijk :bonk :bonk :bonk

Wat ik onder een maantje versta is een los spietje in de vorm van een maantje welke in de krukas valt en in een sleufje van het tandwiel.

Je zult in ieder geval het tandwiel moeten vervangen. ( Maantje ) is 1 geheel met het tandwiel.

Hoe ziet je voorzijde van je krukas eruit, is deze niet al te veel beschadigd ? en hoeveel staat je motor van tijd ?

Chris
Afbeelding
gerpalmen
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 21:50
Locatie: Selfkant - Millen (Duitsland)

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door gerpalmen »

De krukas heeft op een kleine beschadeging maar dit valt wel mee denk ik, dit ligtaan de lengte van de spy baan op het tandwiel.
Hoeveel hij van de tijd af is weet ik niet toen ik de pullie los haade was deze niet verdraaid hij stond nog iets verschoven op de plaats van de spybaan.
Hoe kan ik controleren of deze nog op tijd staat?
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Jouke »

Tsja kijken of alles nog op tijd staat is niet zo simpel.
Maar als je de nieuwe poulie op dezelfde manier zoals hij van de oude afkomt aan de balancer vast maakt, en je maakt hem goed schoon. Vind je een streep met ik geloof dubbel nul erop.
Op de carterpan rand waar de balancer vlak bij langs loopt, vind je een streepje ingeponst. Deze ten opzichte van elkaar zetten. dan kun je bij de dieselpomp kijken of die punten matchen. De punten op de pomp zijn met een zaklampje wel te vinden. Wel even radiateur naar voren en de kap om de pompriem verwijderen. Als hij niet matcht kun je proberen de krukas 180 graden te draaien en dan weer kijken of de lijnen bij elkaar komen. Maar makelijk is het niet. En je moet eigenlijk ook je dist riem vervangen. En dan direct de spanrollen ook maar, en voor de veiligheid de waterpomp, en de pakking van de oliepomp wil ook vaak lekken bij dit type voor en daar is nu een verbeterde stalen versie voor te krijgen bij de dealer. Wel zo makkelijk als je alles open hebt liggen. succes
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij een wijsneus is radiateur wegklappen niet nodig, veel werk en je wint er niet veel mee aan ruimte, als je de waterpomp er toch afhaalt bij vervangen van de riem, dan kun je het best de radiateur helemaal wegpakken, dat geeft wel een bult extra ruimte.

Ik heb bij mijn ACV de demper en pulley volgens mij in een geheel, het gat middenin is kleiner en het geheel wordt door de bout tegen het tandwiel op de krukas getrokken.

In het gat zit een lip waar het blokkeer gereedschap in haakt.....

De foto laat volgens mij alleen het pullydeel zien (wist niet dat dat apart deel was, bij de mijne demper vervangen was meteen hele demper/pulleydeel...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gerpalmen
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2008, 21:50
Locatie: Selfkant - Millen (Duitsland)

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door gerpalmen »

Maandag ga ik eerst een nieuw tandwiel kopen en dan proberen wat hij nog doed, de kans is natuurlijk groot dat er een kop revisie nodig is mits de zuigers het overleeft hebben en anders ben ik aan het denken om een revisie motor te laten inbouwen bij holthuizen motor revisie. Heeft iemand ervaring hiermee.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je niet weet of ie nog op tijd staat, NIET starten. Eerst even de motor in de juiste draairichting twee omwentelingen rond draaien aan de krukas, dan kun je al voelen of ie ergens tegenaanloopt.

als er nu nog niets beschadigd zou zijn, maar met het vervangen van het tandwiel (daar loopt de riem over, dus moet je eigenlijk toch de hele boel los gooien en zou je hem ook op tijd kunnen zetten) komt ie toch verkeerd te staan dan draai je tenminste niet alsnog je blok in puin
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Jouke »

Zo is dat Roger :yes :yes

Denk er niet al te makkelijk over, je kunt met mazzel en geduld jezelf een paar duizend euro besparen. Lijkt mij de moeite waard.En je leert er ook van als je de boel op tijd gaat zetten. Best leuk werk, peukje erbij, balkje sensoa, en misschien een buurman of vriend. Twee zien meer dan 1 :gekte

succes
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Jouke schreef: Best leuk werk, peukje erbij, balkje sensoa, en misschien een buurman of vriend.
euhh wat doe jij allemaal als je aan je auto werkt met buurman of vriend?? als je er soa van krijgt is het in elk geval niet veilig gebeurd!! :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Jouke »

Ach een soa'tje meer of minder dat geeft niks als er maar resultaten gehaald worden.
De koffie smaakt er niks minder om :ie :ie
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Multivan Generation »

Jakkes zeg...

Er zijn ook SOA's waar je de rest van je leven aan vast zit, en die niet geneesbaar zijn hoor :alarm

Succes met de koffie :lach :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: Defect Maantje Krukas Pullie Ditrubutieriem

Bericht door Jouke »

Hmm Peter weet er meer van. Tsja het is lastig, maar een zalfje doet wonderen toch?? En als je er toch niks meer aan kunt doen kun je het ook loslaten en lekker door sleutelen. :driveT4 :driveT5
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Plaats reactie