Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wielbouten muurvast

vragen over de T4
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door koos 890 »

Johan , vraag gelijk aan je bandenboer of ze op het draad van de wielbouten een likje kopervet doen . Dit om het vast vreten te voorkomen.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door Roger B. (11)61 »

Waarom niet met lucht? zoals Kees al zei, omdat ze dan vaak al te vast zitten (en dan klikt je moment sleutel ook netjes, dus ze zitten niet te los :muur )

Maar ook omdat het van belang is de velg gelijkmatig aan te trekken, dus kruislings EN niet te vast in een keer, met een luhtsleutel gaat dit vaak te lomp en ongelijkmatig (dus niet elke bout kruislings vastknallen, maar in twee of meer rondjes zodat je de velg eerst losjes RECHT tegen de naaf trekt en dan pas de bouten aantrekt)
Het KAN wel op lucht, maar dan met veel gevoel (en vergeef me mijn generalisatie) maar daar ontbreekt het meestal aan bij de bandenjongens.

Belangrijs is dus gelijkmatig recht vastzetten op het juiste moment.

TE vast veroorzaakt (zeker bij lichtmetaal) invreten van de bout op de velg, daardoor krijg je de bout vaak ook heel zwaar los (nadat ie losgeknakt is loopt het meestal wel weer soepel.)

Kopervet.... daar zijn verschillende meningen over. Met beleid en alleen op de schroefdraad denk ik dat je er niet veel schade mee doet, maar VOORAL niet op het raakvlak met de velg anders lopen de bouten vrijwel zeker los (tenzij je ze onnoemelijk veel te vast zet)
Aangezien bij Johan waarschijnlijk de bout op de velg "vast"zat en niet op de schroefdraad denk ik dat het niet veel geholpen zou hebben. Ik heb zelf nog nooit last gehad dat de draad vastgeroest zat van wielbouten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
BET
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2008, 17:14
Locatie: Doetinchem

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door BET »

Hallo Johan,

Ik woon ook in Doetinchem en mocht je een keer hulp nodig hebben laat het dan even weten.
Voor mijn telefoonnummer moet je maar even mailen.

Groeten,

Erwin
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door Oskar 725 »

Nooit kopervet op de bouten in combinatie met lichtmetaal: Koper+staal+aluminium(legering)= electrolyse = ellende!! :muur :huilen
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door Johan191 »

BET schreef:Hallo Johan,
Ik woon ook in Doetinchem en mocht je een keer hulp nodig hebben laat het dan even weten.
Voor mijn telefoonnummer moet je maar even mailen.
Groeten,
Erwin
Erwin bedankt voor je aanbod. Mocht jij een keer ergens tegenaanlopen en ik kan je helpen mag je ook aan de bel trekken.
Is tenslotte voor beiden een thuiswedstrijd. :jumpklap
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door Johan191 »

Ik ben benieuwd hoe de plaatselijke bandenboer ze los krijgt. Hij zal waarschijnlijk meer geweld in de werkplaats hebben liggen.
Zoals ik al zei, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Nou maar hopen dat ik geen lekke band krijg, want dan moet ik de wegenwacht ook nog bellen. :bonk
Is er voor lichtmetalen velgen een aanhaalmoment bekend ? Ik sta er in ieder geval de volgende bandenwissel ook weer met de neus bovenop, maar wel met wat meer kennis van zaken, dankzij jullie. :klappen
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door GerJol 716 »

Hoi Johan,

Die bandenboer beult ze wel los met een luchtratel.

Lichtmetaal moet met 180 Nm vastgezet worden, hetzelfde als voor stalen velgen.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door Charles 1065 »

Johan, hier in Silvolde zit een bandenboer hobbymatig (man is begin 70) met liefde voor de auto is mijn oude buurman, moet je ooit nog nieuwe banden erop hebben geef maar een gil!! Beter en nog goedkoper! Oja hij heeft een luchtsleutel maar ehhh handwerk kan ook!
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door Johan191 »

Dank je Gerard. Ben ik alweer wat wijzer.

Charles, het adres wat ik heb is ook goedkoop met de banden. De afgelopen 2 keer had ik er 2ehands op laten leggen (bijna nieuw)
En waarom. . . . omdat mijn achterbanden nieuw of gebruikt binnen een jaar weer platte vlakken hadden (cuppen) en vervolgens kon ik er weer anderen op laten leggen.
Nu bij de APK nooit afgebroken veren ontdekt zijn, denk ik dat ik dat probleem ook achterhaald heb.
Maar ik hou je tip in mijn achterhoofd. Bedankt.
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door EdwinBk »

Ik heb het zelfde probleem met velg. Ik heb zaterdag mijn 4 schokbrekers vervangen.Het was beter om hiervoor de banden te verwijderen. Een band kon ik er niet vanaf krijgen !!! Ik heb er 3 doppen 19 aan gebroken !!!! En dit terwijl ik pas enkele maanden terug mijn winterbanden heb gemonteerd. Heb zelfs bij het kruislings aandraaien een moment sleutel gebruikt !!
Ik dacht dat het aandraai moment ook 180 Nm was. Is dit niet correct dan ??

Ik heb uit eindelijk maar het wiel laten zitten. Maar ik moet binnekort toch maar even hierna kijken want als ik onderweg een lekke band krijg heb ik en groot probleem.

Gr Edwin Bk Drunen
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door Roger B. (11)61 »

Aanhaal moment is 16 kg (160 Nm) en ik meen vanaf 2002 (zouden ander type bouten zijn????? 17kg)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door appie »

Appie, zo heb ik heel wat sneue terreinautobezitters geholpen

Standaard sleutel er op horizontaal al dan niet met een stukkie pijp en dan er boven op springen (appie is uit de walrusklasse dus succes verzekerd)
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door GerJol 716 »

Een ieder die in het bezit is van een onderhoudsmap bij de transporter, kan daarin lezen wat het aanhaalmoment in Nm is.
Dit geldt voor zowel de stalen als de lichtmetalen velgen.

Wielbouten
Bouwjaar t/m 12-'95 160 Nm
Bouwjaar vanaf 01-'96 180 Nm


Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob RD
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:30
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door Rob RD »

Johan191 schreef:Ik ben benieuwd hoe de plaatselijke bandenboer ze los krijgt. Hij zal waarschijnlijk meer geweld in de werkplaats hebben liggen.
Zoals ik al zei, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Nou maar hopen dat ik geen lekke band krijg, want dan moet ik de wegenwacht ook nog bellen. :bonk
Been there...
Twee weken terug linksachter lek op de A12, kon mooi de wegenwacht laten komen omdat ik 1 bout niet los kreeg met het boordgereedschap.

Bel de wegenwacht, die zegt waar sta je, ik: Bij 17,7. Hij: da's een gevaarlijke plek, daar mag je geen band verwisselen :bonk
Das Auto
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wielbouten muurvast

Bericht door Pascal-141 »

Oskar 725 schreef:Nooit kopervet op de bouten in combinatie met lichtmetaal: Koper+staal+aluminium(legering)= electrolyse = ellende!! :muur :huilen
Ik rij al 18jaar rond met alu velgen (ik rij nooit op stalen velgen , alleen op alu), en gebruikt ook al zolang kopervet : nog NOOIT last mee gehad , integendeel : ik heb nog nooit vastgeroeste bouten gehad zo.

Natuurlijk niet overdrijven met het vet , een klein beetje is al voldoende om vastroesten tegen te gaan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie