Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Nog even een vraagje tussendoor.
Is het mogelijk om stoelen van een T5 in een T4 te plaatsen???
Misschien dat Matje dit weet, hij was Gister bij mij en had een mooi setje T5 stoelen bij zich :bifun :bifun
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Multivan Generation »

ja dat zou mogelijk moeten zijn
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door matje86 »

is mogelijk na verbouwing stoelconsole
t5 stoel met glijgoot passend maken boven op console (met glijgoot)t4
Afbeelding<- t5
voor info zou je eens op een vwbusmeeting moewten zijn daar rijdt een pick up met t5 stoelen
, ik ben nog niet in de gelegeheid geweest om er foto,s van te maken
Afbeelding
en bij mijn weten heeft Jan Kamper uit haarlem ze ook in zijn bus
Afbeelding
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Hier nog een stukje over de achterveren.

Toen ik de wagen kocht had hij achterveren met een lik Roze verf. ( 1200 Kg)
Van Matje heb ik veren met een lik Witte verf (800 Kg) Deze lijken een stukje comfortabeler te rijden. Ik ben er nog niet over uit aangezien mijn laadvermogen nu met 33% gedaald is.

Zoals je op de foto kunt zien is de Witte veer (links) langer dan de roze veer (rechts)
Afbeelding

Na montage staat de bus c.a 1 cm hoger op zijn wielen met de witte veren.
Dit is uiteraard zonder enige lading.
De hoogte van de spadbordrand naar de grond is nu dus 74 cm, met bandmaat 205/65/15

Ik heb bij de dealer de dunnere onderschijf besteld aan de hand van de nummers uit het stukje van tips en tricks van Peter.
Toen kwam de bus weer 1 cm naar beneden tot 73 cm precies gelijk aan de roze veren dus.
Hij is nu dus niet verlaagd wel wat jammer maar wel beter voor het werk.
Omdat het verlagen eigenlijk toch mislukt is, heb ik de voorkant weer een stukje omhoog geschroefd. Van 69 naar 71 cm (van de spatbord rand naar de grond). Hierdoor ging de achterkant weer c,a 5 mm naar beneden. Ik ben dus best tevreden zo.
Misschien voor de zomerbanden 16 inch velgen monteren dan vult dat de spatbordranden ook wel een beetje. Dus eerst tot zover de vering. Uiteraard uitlijning en koplamphoogte nagekeken. De uitlijning was goed, de koplampen moesten afgesteld worden.
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Multivan Generation »

Heb je nu aan de bovenzijde en aan de onderzijde een schijf tussen veer zitten?
Of alleen boven?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Ik heb alleen boven die onderschijf er tussen gedaan aan de bovenkant.
Onder heb ik dat rubberen kapje erop gedaan uit jou topic.
Ik dacht dat er beneden ook zo'n platte onderschijf zat, maar dat was niet zo, dat was gewoon de stalen plaat waar de veer op rust.
Valt het jou tegen?? het effect en de hoogte van de veren nu??
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Multivan Generation »

1 cm verlaging door plaatsing van een tussenschijf die zeker 8 mm dunner is, valt mij inderdaad tegen.
Ik had richting de 2 cm verwacht,
echter de veren die je er nu onder hebt, zijn dus van het stugge soort.
Dus die houden wat verlaging tegen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Ik dacht dat de witte veren die ik van Matje heb juist van de soepelere soort waren. De roze veren heb ik hier nog liggen. Misschien dat die er na de wintersport weer op gaan. Het is inderdaad maar zo'n 20 min werk dus het wisselen is geen moeite. Wat voor hoogte is normaal dan?? Misschien moet ik wel van het hart van de as naar de spatbordrand meten dan heb je misschien een beter eikpunt. Het valt mij ook tegen inderdaad.
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door GerJol 716 »

Waarschijnlijk heb je veren van 1000 Kg laadvermogen (witte stip) eronder nu, had ik ook origineel eronder.
Op kenteken echter T800 uitvoering, maar wel met de veren van 1000 Kg (witte stip) dus.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Ok Gerard weer wat geleerd witte stip is dus 1000 Kg.
Ik wacht even op het moment dat alle machines erin staan en kijk dan nog eens wat ik er mee doe.
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Multivan Generation »

kijk ook eens hier: http://people.zeelandnet.nl/diape/html/verlagen.htm#4

niet helemaal goed gelezen? :lach :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:56
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Joop »

Ik heb nog originele veren liggen van een sportonderstel (2 cm lager dan origineel, bouwjaar 2000). 1000 kilo laadvermogen. Interesse?

Ben zelf nog 2 centimeter lager gegaan met een Eibach pro kit. Ook voor nog een paar centimeter laten zakken. Rijdt nu nog strakker. Misschien dat ik de schokdempers ook vervang door Bilsteins.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Multivan Generation »

Even voor de beeldvorming:
welke kleurcodering op de veren?

Als het veren zijn met lichtgrijze lik verf er op,
dan is het laadvermogen geen 1000 kg meer.
Ik heb die er namelijk ook onder :knipoog
Voordeel: zeer comfortabel, het inveren is veel soepeler..

Een multivan met sportonderstel heeft namelijk geen laadvermogen van 1000 kg maar minder..

Zijn het veren van een transporter dan zou het wel kunnen, dat het laadvermogen nog steeds 1000 kg is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Hmm volgens mij heb ik je stukje juist wel goed gelezen Peter.

roze = 1200 Kg
en wit = 850 Kg

Maar Gerard heeft het over 1000 Kg veren met een witte STIP erop.
Maar na nog eens gekeken te hebben heb ik geen witte stip maar een wit vlakje, of dat nog verschil maakt weet ik niet.

Bedankt voor je aanbod Joop maar ik zoek juist comfort, en ik neem aan dat een sportonderstel stuggere vering heeft voor betere wegligging????

Ik heb de schokbrekers ook laten testen en de schokbrekers achter zijn nog prima, maar de twee voor schokbrekers zijn knudde.
Misschien heeft iemand nog iets liggen? of heeft iemand een goede tip voor welke nieuw te bestellen ??
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Multivan Generation »

witte stip of witte streep lijkt mij hetzelfde.

Schokdemper suggestie: Bilstein B6.
Prima wegligging en gaan lang mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie