Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Er werd mij geadviseerd om 1 topic te maken over mijn T4 welke ik aan het repareren ben, dus vandaar dit ene topic.

Twee weken geleden besloot ik dat de Caddy tdi te klein was geworden en eerlijk gezegt was ik ook wel weer eens toe aan wat anders, gewoon voor de fun.

(de caddy is te koop trouwens TDI tje uit 1998 met 185000 NAP kilometers. Ik heb er nooit wat mee gehad echt een hartstikke eerlijke goede wagen met lichtgewicht aluminium imperial met rol. Weinig roest wel wat kleine deukjes hij is tenslotte niet nieuw meer. Bij intresse ff bellen 0651319900 ik kan foto mailen eventueel )

Ik wilde een witte T4, 102 PK, verlengde versie, met dubbele cabine en airco, onder de 2 ton gelopen.
En eigenlijk gisteren(thats me).
Een beetje speuren en ik vond in Groningen bij zo'n louche handelaar voor € 2950,- excl BTW precies de auto die ik zocht :jumpklap 185000 KM gedraaid, maar hier komt de twist.
In de advertentie stond dat hij een geknapte distributie riem had.
Ik ben altijd in voor een avontuur want van niks doen leer je ook niks.
Ik er heen en tot mijn verbazing zag ik met een beetje trekken en duwen dat de riem er nog opzat. Hij wilde echter niet starten. Ik dacht Hmm misschien valt het mee en heb de wagen mee genomen voor € 2750,-

Helaas het viel niks mee, het kleppendeksel eraf gehaald en toen was de schade zichtbaar de nokkenas in 4 stukken, lagerkap gescheurd, en de kop beschadigd. Toen maar begonnen met alles te demonteren. De radiator ervoor weg geeft je een berg ruimte. Alles eraf getrokken van boven naar beneden, toen de kop eraf was bleek het onderblok zo te zien onbeschadigd. De oorzaak van de schade was dus geen genapte riem maar een doorgedraaide krukaspoulie. De vorige monteur die de distributieriem had vervangen heeft de krukasbout niet goed aangedraaid wat zonder speciaal gereedsschap ook niet te doen is. Nieuwe poulie gehaal bij Jensma, nieuwe kop gehaald bij Ronald Morien, en alle pakkingen en riemen waterpomp etc bij Ferwerda. alles weer in elkaar gezet en op tijd gezet. met vag com de pomp afgesteld en nu loopt hij weer.De eerste 1500 KM zit weer op de teller. Het is nog even afwachten hoe de drijfstanglagers zich gaan houden maar die kan ik altijd nog vervangen als dat toch nodig blijkt.

Maar nu kom ik steeds meer dingetjes tegen, De wagen heeft gewoon te weinig liefde gehad van de vorige eigenaar. Vandaag de schakelpook onder handen genomen en het koppelingspedaal gesmeerd. Maandag krijgt hij een cruise control :yes . en misschien nog eens een tuning bij Marja. Een beetje verlagen (voor heb ik al gedaan) een paar mooie velgen en sidebars en dan word het wel wat. Er zaten een paar vito voorstoelen in (met nog een gat erin ook) dus ik heb er een ander interieur met bijpassende DC ingedrukt.

Al met al staat de bus me nu op zo'n € 4000,- excl BTW wel meer dan ik had gedacht. Misschien had ik met wat beter zoeken daar ook wel een voor gevonden!!! maar nu weet je ook wat je hebt. Tot zover eerst even het verhaal. Ik zal dit topic wel een beetje updaten met vragen en dingen die er gedaan worden, en ik zal binnenkort ook wat foto van de bus en de caddy bijvoegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als iemand vragen heeft of details wil weten vraag gerust. Ik woon in Noordwest Friesland en ben niet te beroerd om een mede wjwer eens te helpen.Ik heb hier een eigen brug met alle gereedschap die je je maar kunt wensen en de senseo staat altijd warm.

Iedereen bedankt voor alle steun en tips tot nu toe :driveT4 :T44EVER
Laatst gewijzigd door Jouke op 28 dec 2008, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Multivan Generation »

Tipje voor verlagen aan de achterzijde?
Kijk eens hier: http://people.zeelandnet.nl/diape/html/verlagen.htm#6

scheelt je weer een setje verlagingsveren kopen :knipoog
Enne succes met de werkzaamheden.

Mocht je aan tunen gaan denken,
zorg er dan voor dat vooraf je bus 100% technisch in orde is,
anders kun je meer kapot maken dan de bedoeling is..
Zie ook eens hier voor motorische tuning:
http://people.zeelandnet.nl/diape/html/tuningmo2.htm

En inderdaad het zijn 2 artikelen van mezelf,
maar ze kunnen zeer nuttig zijn.. :lach

Ik doe namelijk ook wel eens :werkaanT4 :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Reny »

Ik ben dus niet zo handig :wjw
Maar ik vind het wel heel leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent met je :werkaanT4
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Leuk dat je het leuk vind ik zal jullie op de hoogte houden.

En Peter toch??? Ik heb je stuk vanmiddag gelezen en daardoor de voorkant verlaagd.
Ik heb achter die 5mm schijven aan de onderkant van de veer al zitten, op de draagarm.
Als ik het goed begrijp moet ik die dus aan de bovenkant monteren en daar die dikkere er tussen uit halen?? Wat doe ik dan tussen de draagarm en de veer??
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Multivan Generation »

Dag Jouke,
als jij aan de bovenzijde een 13 mm dikke schijf hebt en aan de onderzijde een tussen schijf van 5 mm,
dan zou het zeer goed kunnen dat jij een T4 hebt met een laadvermogen van rond de 1200 kg.
Deze heeft op de kenteken papieren de omschrijving 1.2 er bij staan.

Als je dit laadvermogen niet gebruikt,
dan zou je de bovenste schijf er van tussen kunnen halen,
en de onderste schijf, mits die nog goed is natuurlijk (niet beschadigd),
aan de bovenzijde monteren.
Let er wel even op dat, mocht je een 1200 kg uitvoering hebben,
dat je dan hele stugge veren hebt, en het totale verlagings effect misschien wat zal tegen kunnen vallen.

Aan de onderzijde van de veer,
waar deze de draagarm raakt, hebben hele volksstammen niets er tussen zitten.
Wil je er wel wat tussen zetten,
voor geluidsreductie en om de veer wat te beschermen,
dan zou je deze kunnen plaatsen:

Afbeelding

Nummer 4 bedoel ik dan.
4 = kapje voor montage tussen de veer en draagarm
Artikelnummer 7 DO 511 143 (dikte is iets van 2,5 mm) en de prijs bedraagt ong 5 euro voor 2 stuks!

Nogmaals, het is niet perse noodzakelijk,
maar ik heb er goede ervaringen mee...

succes en misschien leuk om foto's vooraf en achteraf te plaatsen,
zodat we goed het verschil kunnen zien ? :knipoog
Of even opmeten vooraf en achteraf,
dan weten we meteen wat een hoogte verschil dat geeft.. :lach :lach

Voor mij ook belangrijke informatie,
of het verschil in hoogte voor meerdere veren zo geld,
of alleen met bepaalde veertypen..

Alvast dank.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Hier alvast wat fotos van voor het verlagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De voorkant heb ik al gedaan en staat nu op 69 cm
Ik heb een beetje van jullie begrepen dat de voorkant hierdoor ook stugger en minder comfertabel word?? maar dit kan ik niet rijmen, volgens mij blijft de doorveerspanning gelijk toch??

Ik heb inderdaad waarschijnlijk de 1200 Kg achterspiralen
Ik zou liever een beetje 800 Kg spiralen willen voor het comfort, dus als iemand nog iets heeft liggen of wil ruilen dan houd ik me aanbevolen.

Mijn volgende post zal ik uitleggen en vertellen over een hardnekkige storing en de aandrijfassen
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door matje86 »

Afbeelding
ik heb nog 2 veren in de bus ligge
kijk woensdag maar ff of je ze gebruiken kan :T44EVER
is het wit is het grijs?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zijn nie nieuw he 2dehands
http://www.gaskutsche.de/neuefedern.html#vwfedern
Laatst gewijzigd door matje86 op 28 dec 2008, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Prima Matje ik zie je woensdag.
Weet je toevallig de kleurcode of gewichtsklasse van de spiralen??
De mijne zijn roze dus 1200 Kg spiralen
Laatst gewijzigd door Jouke op 28 dec 2008, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Nog even een stukje over de EGR.
Uiteraard heb ik toen de motor helemaal uit elkaar lag het inlaatspruitstuk schoon gekrapt met een schroevendraaier. (Mijn vriendin flink over de zeik :gif :gif omdat al die roet en teer op de grond gekomen was in de schuur, en vervolgens stiekum toch het huis ingelopen werd. de mat kon je weggooien), echt vieze rotzooi als je van plan bent het spruitstuk schoon te maken doe het in weggooi kleren op een zeiltje wat je dan ook weg gooit anders kom je die troep telkens weer tegen. Vervolgens ben ik naar de ijzerhandel gegaan en heb een stukje RVS strip gekocht iets van 3 a 4 mm dik en die op maat van de EGR geflekst en later met de montage tussen de EGR gedaan dus die idiote uitvinding die alleen maar ten koste van de motor gaat ook geelimineerd. Gemakkelijk zelf te maken en te monteren voor elke beetje doe het zelfer.
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Ik kan trouwens niet in "tips en tricks" komen kan iemand mij dat uit leggen??
Ik kom overal links tegen met leuke tips en als ik die dan aanklik kom ik op de tip, maar ik kan het overzicht nergens vinden. wel in het stukje van Henk waar hij uitlegt over de fotos plaatsen etc. maar niet in de tips van de members. alvast bedankt
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door matje86 »

als je bericht via de mail krijgt staat er in de pagina die je bekijkt geen icoon boven in van :wjw vw transporter t4&t5(of op de kerstwens klikken)
in de officele pagina staat dat wel!
zit je daar in dan gewoon ff op de vw icoon klikken dan kom je in de beginpagina met alle info onder de linker knopjes
MENU KEUZE
Laatst gewijzigd door matje86 op 29 dec 2008, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
sirmaat
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 nov 2008, 07:36

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door sirmaat »

Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Zo vandaag heeft de T4 zijn cruise control gekregen met veel hangen en wurgen.
Eerst was het stekkertje waar de CC in moet niet te vinden, meer dan een uur gezocht.
Uiteindelijk gevonden ergens met een T-rip half achter het dashboard.
Toen alles klaar was wilde de auto niet meer uitlezen en ook niet meer lopen hij sloeg wel aan maar dan ook direct weer uit.
Bleek dat door al dat zoeken en trekken er een rood stekkertje met een klein rood draadje bovenop de relaiplaat los was gegaan. die er weer in en ja hoor alles werkt zoals het hoort de CC werkt super. langzaam aan word het wel wat :T44EVER
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Geachtte Forumleden,

Ik zou nog vertellen over een hardnekkige storing die ik had nadat de T4 voor het eerst weer liep.

Toen de bus weer liep begon direct het gloeilampje te knipperen.
Ik weet verder ook niks van diesels en T4s dus ik ging er vanuit dat er een gloeibougie geen contact maakte.
Maar hij starte verder super dus ik vond het wel vreemd.
Toen ik bij de dealer was om alle foutmeldingen uit te lezen te resetten en de brandstofpomp op tijd te zetten kwam de volgende storing naar boven en die wilde er ook niet uit.
Storing 01268 inspuitregelaar N146 wat betekend dat de sender op de 5e Verstuiver stuk is.
Bij de dealer hadden ze nog nooit gezien dat de sender op de 5e verstuiver zat dus daar zou het wel aan liggen. Een nieuwe verstuiver kost € 375,- en de leidinkjes € 60,- P/st
Hij hoort op de 4e verstuiver te zitten dus ik zou als ik jou was maar twee nieuwe leidinkjes kopen en de 4e en 5e verstuiver omwisselen zeggen ze tegen mij.
Ik geloofde hier niks van want het zag er allemaal origineel uit.
Ik eens bij een andere T4 gekeken op de sloop (waar ik was om twee leidinkjes te halen)en ja hoor die zat ook op de 5e verstuiver. Op zich geen goed nieuws want nu was de kans alleen maar groter dat de sender op de verstuiver stuk was en dan moet je direct een hele nieuwe verstuiver met sender.
Ik eens goed sneupen en nu las ik ergens in hele kleine lettertjes op de site van Gerrit Speek dat deze foutmelding ook voorkomt als er een powerbox gemonteerd is en de vertrager daarvan stuk is. Ik eens goed zoeken en ja hoor de bus was voorzien van een powerbox, ik dat ding er tussen uitgehaald en via een freeware van vagcom gereset en weg was de storing.( de bus wel een stukje trager maar goed dat maar voor lief) moraal van het verhaal een knipperend gloeilichtje kan een defecte powerbox zijn.

Verder las ik op het APK rapport van de auto (nog geen maand oud) dat de homokineethoezen waren vervangen. Maar tijdens het sleutelen zag ik dat er drie kappote hoezen op zaten. Vreemd maar goed, ik eens goed zoeken op dit forum en dan zie je gauw genoeg hoe dat spul uit elkaar en weer in elkaar moet. met een beetje goed gereedschap is bijde kanten tussen een half uur en een uurtje te doen. Ik deed er wat langer over omdat ik alle homokineten met diesel en een borsteltje heb schoongemaakt tot alles weer om van te eten was.Toen het bijgeleverde nieuwe vet in de homokineten en hoezen heb gedrukt. Overigens kon ik niet veel met de bijgeleverde nieuwe klemmen voor om de hoezen dus ik heb er dikke T-rips om heen getrokken. Tis een vies klusje alles bij elkaar maar wel de moeite waard. Nu kunnen ze weer jaren mee
Morgen komt Matje langs met een paar achterspiralen dus dat zal het volgende onderwerp met fotos worden. Verder komt er nog een themp meter en navigatie stukje aan ook met fotos

Fijn uiteinde en een gelukkig 2009 :T44EVER :T54LIFE
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: 1 topic over de T4 met motorschade (Jouke)

Bericht door Jouke »

Oh ja nog bedankt voor de reacties over hoe in tips en trucks te komen. Kan nu lekker sneupen :yes :yes :yes
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Plaats reactie