Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California Coach vraagje

vragen over de T4
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: California Coach vraagje

Bericht door HarryF »

Dak openen is denk ik toch per bus verschillend. Bij mijn eerste bus (van 1991) moest ik voor het eerste stukje over een soort dood punt heen. Had te maken met de achterscharnieren. Ging dus echt erg lastig. Na het dode punt ging het prima.
Bij m'n huidige bus (1997) gaat het allemaal redelijk gemakkelijk. Dus ..... eigen keuze maken.
Overigens ben ik 60+ en niet zo erg lenig. Met andere woorden het valt erg mee en "het houdt je in conditie"
HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
kolebrie

Re: California Coach vraagje

Bericht door kolebrie »

Dat is goed om te weten!.
Dus er is wel wat aan verbeterd/veranderd wat het dak(openen) betreft.
De busje vanaf bj 96 hebben dat dooie punt dan niet meer?

Kom ik op de vraag...... als ik mijn keuze inderdaad maak met de veren.
Zijn er dan twee soorten types gasdrukveren voor de T4 of zijn ze beiden gelijk ,ongeacht het bouwjaar.

Groeten,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California Coach vraagje

Bericht door Multivan Generation »

Er is maar één setje voor om te bouwen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Keely 798
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55

Re: California Coach vraagje

Bericht door Keely 798 »

De ruimte tussen het matras en het dak wordt bij ons ook nuttig gebruikt.
Ik heb een laddertje gemaakt, zodat je makkelijker naar boven kunt komen. Deze past (als je hem niet te dik maakt) ook in die tussenruimte. Verder zit er nog een droogrek tussen. Ik zal proberen om een foto, met afmetingen van het trapje te maken en deze hier te plaatsen.
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: California Coach vraagje

Bericht door Bartacus0001 »

Ik heb in de afgelopen jaren 3 systemen van klapdaken meegemaakt. Het beste vond ik onze eerste bus. Daar zat een duwbeugel in en dat werkte altijd en zonder al te veel krachtsinspanning. Je moet er wel een beetje handigheid in hebben,da's waar.

Het nadeel van een dak met gasveren vind ik, dat er geen "verband" meer zit tussen de 2 gasveren. Je kan het dak daardoor helemaal torderen als je het sluit. Je moet er dus goed voor zorgen dat je het dak recht naar beneden trekt.

Met het electrische dak heb ik nog niet veel ervaring. We hebben onze California pas een paar weken en hebben het dak nog niet zelf geopend. Tijdens de aflevering en een technische avond bij de dealer is het dak wel geopend en ook uitgelegd wat de doen als het dak niet meer dicht wil. Het kan in sommige gevallen ook zijn dat het dak juist niet opent. Hmmm, dat was bij onze vorige bussen wel anders. Dat werkte altijd.

Nog even een tip voor het makkelijker openen van het dak: als dak omhoog geduwd wordt dan trek het vacuum als de deuren dicht zitten. Als je de schuifdeur en 1 van de voordeuren open zet, dan zal het dak makkelijker omhoog gaan. Hetzelfde om het dak weer te sluiten: ramen en deuren open!
kolebrie

Re: California Coach vraagje

Bericht door kolebrie »

Bartacus, bedankt voor de laatste goede tip (je staat er niet bij stil en zeker niet als beginneling).
Vind het een goede tip.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California Coach vraagje

Bericht door Multivan Generation »

@ Kolibrie,
zo staat het ook in het instructieboekje vermeld :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: California Coach vraagje

Bericht door laurens »

nog een voordeel(tje) van de zg duwbeugel is dat je een mooie stang hebt om van alles en nog aan op te hangen bv met s-haken of je handdoeken erover
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
kolebrie

Re: California Coach vraagje

Bericht door kolebrie »

Multivan Generation schreef:@ Kolibrie,
zo staat het ook in het instructieboekje vermeld :knipoog
Hallo,

Ik heb helaas geen instructie boekje, anders had ik de vraag over de bedmaten in het hefdak ook niet hoeven te stellen.
Maar ik ben al op jacht naar het instructie boekje van de California Coach.

Ik merk dat kleine tips al heel wat kunnen betekenen (zag net ook al de site tips en trucs T4 California), je ziet daar ook van die kleine onbekende tips, super handig!
Laurens ook bedankt voor de tip.

Ik ben geen onbekende in de kampeer wereld.
Ik ben alleen (nog een klein beetje) (on)bekend met de California Coach.
Maar dat komt goed :toppie
kolebrie

Re: California Coach vraagje

Bericht door kolebrie »

Oja, nog even dit erbij.
Want dat staat volgens mij (denk ik) niet in het instructie boekje.

Wie van de California rijders heeft er kinderen die slapen in het hefdak.
Ik zou graag de ervaringen willen weten, hoe de kinderen het ervaren om in het hefdak te slapen.
Ik las hier in dit topic, dat het matras 5cm dik is.
Is dat voor de meeste voldoende dikte.

Ik kan het helaas nog niet met mijn eigen kinderen ervaren.
maar wie weet zijn er tips, waar je weer geen weet van hebt.
En die weer voor gouden oplossingen zorgen.
MEGABrommer
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2009, 13:40

Re: California Coach vraagje

Bericht door MEGABrommer »

Toch maar even reageren.
Het dak openen is met gasveren goed te doen in je eentje (bwjr. 2002)
Wat ik vooral lastig vind is het sluiten. Je moet er goed opletten dat er vooraan geen stof tussen de sluiting komt en iemand anders moet controleren of de stof aan de zijkant goed onder het dak komt. Dit kan echter pas op het laatste moment als het dak al met z'n volle gewicht terug is gekomen. Ook wordt idd. aangeraden om tijdens het open, maar vooral bij het sluiten altijd een deur open te zetten, anders gaat het doek "bollen" als een blaasbalg.
Trouwens op een mooie droge winterdag kan het dak prima een paar uur open staan (luchten). Wel op tijd weer dicht doen.
Onze kinderen: jongen 15 jr., meisje 12 jr. lijkt het fantastisch om in het dak te slapen. Voor één nachtje moet het m.i. prima te doen zijn, maar als je wat langer op één plek bivakeert, lijkt het me comfortabeler om een bustent (met slaapcabine) of extra tentje voor de kinderen mee te nemen. We hebben er nog geen ervaring mee (bus in januari aangeschaft) maar het slaapoppervlak van de tent, waarmee we altijd op vakantie gingen, was niet groter.

MEGABrommer, aspirant T4 California bezitters
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: California Coach vraagje

Bericht door kroonhome »

Beste Kolebrie,

Ik heb zelf nog de uitzetbeugel om het dak omhoog te zetten, werkt wat mij betreft prima, je moet wel een bepaalde handigheid ontwikkelen (zoals gewichtheffers het stoten met een halter onder de knie moeten krijgen). Bij het sluiten moet men goed opletten dat het doek niet tussen de vergrendeling komt en dat het binnen het dak valt. Bij het openen en sluiten moet minimaal de schuifdeur open staan een extra deur of de achterklep ook openen is het meest ideale. Ik zit te denken om een elastiek om het hefdakdoek aan te brengen zodat bij het sluiten het doek automatisch naar binnen wordt getrokken, het mooiste is natuurlijk om dit in het doek zelf op te nemen. De uitzetbeugel is veel stabieler dan gasveren, bij storm heb ik liever een uitzetbeugel, en i.d.d. erg handig om handdoeken overheen te hangen. Als de gasveren slap (lek, defect) worden zakt je dak onbedoeld weer dicht, erg lastig. :ie
Ik heb zelf een keer bovenin geslapen (eind september), het matras is wat mij betreft te dun en wat vervelend is dat het uit twee delen bestaat, waardoor het uit elkaar schuift. Verder ben ik bijna een paar keer mijn kussen kwijt geraakt omdat het dreigde naar beneden te vallen. Met een goede slaapzak is het goed te doen m.b.t. de temperatuur, er is immers alleen tentdoek tussen binnen en buiten. Er is natuurlijk van alles te verbeteren, isolatieset, ander matras (één stuk, dikker), een keerrand om je kussen op de plek te houden, enz. :lach
Het leuke is om deze probleempjes op een creatieve manier op te lossen, zie het als hobby. Veel succes en plezier met de T4 CC. :toppie

Groetjes,
Arjan
:driveT5 T4 met wijsneus, maar dan in het rood
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California Coach vraagje

Bericht door Multivan Generation »

Instructieboekje T4 California om te downloaden:

http://www.poptop.nl/downloads/CCinsructie4.pdf

Geniet er van... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: California Coach vraagje

Bericht door wilko »

kroonhome schreef:
het matras is wat mij betreft te dun en wat vervelend is dat het uit twee delen bestaat, waardoor het uit elkaar schuift. Verder ben ik bijna een paar keer mijn kussen kwijt geraakt omdat het dreigde naar beneden te vallen.
De standaard matras is inderdaad aan de dunne kant. Als je er slaapzak overlegd en daarop slaapt is het een stuk comfortabeler. Het verschuiven van de 2 losse delen hebben wij opgelost door aan de onderkant klittenband te plakken, hierdoor is het lastige verschuiven opgelost. Als er kleine kinderen boven moeten slapen dan is het verstandig om een speciaal verkrijgbaar net te gebruiken zodat deze voorkomt dat zij naar beneden vallen. Dit net kun je natuurlijk ook gebruiken om weg vallende kussen te voorkomen. Inderdaad is het voordeel van de klapbeugel dat je hem als kleerhanger kan gebruiken, maar door een touwtje te spannen tussen de 2 gasveren kun je ook een soort waslijntje maken. Zo is er dus voor elke tekortkoming wel weer een creatieve oplossing te verzinnen. Door het gebruik kom je er vanzelf achter wat handig is en wat niet. :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California Coach vraagje

Bericht door Multivan Generation »

Ik was ook van plan om tussen de 2 gasdrukveren wat te gaan maken.
Ik heb ook zo'n anti-naar beneden val net gekocht,
ik had inderdaad ook een keer dat mijn kussen beneden lag.
En de kleine ook een keer. :ie
De achterste matras zit volgens mij standaard met een beetje klittenband over zowat de breedte van de bedplank vast.
De voorste zit los, zodat je hem, bij niet gebruiken, gemakkelijk op de achterste (bijvoorbeeld kunt leggen)..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie