Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2400d turbo plaatsen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef:De originele aansturing van de turbodruk (middels het N95 ventiel) kun je niet gebruiken omdat je motor geen motormanagement heeft, dus moet je dat mechanisch afregelen (turbodruk op membraanklep zetten) maar een ander probleem dat je tegen komt is de verrijking van het mengsel....

Bij de TDI wordt er afhankelijk van de vulling (gemeten met oa de druk in je inlaatcircuit) meer diesel ingespoten.
bij een mechanishce pomp zit er dan vaak een extra actuator op de brandstofpomp die reageert op de turbodruk en daarmee meer diesel geeft als de turbo meer druk geeft.

Als jij een Turob op je 2,4D met mechanische pomp zonder turbodrukafhankelijke verrijking schroeft blaas je alleen maar meer lucht in je motor, gevolg zal zijn dat je niets wint of misschien door de hogere inlaatluchttemperatuur zelfs verlies krijgt.

Een dieselmotor draait op luchtoverschot, meer lucht erin pompen zonder ook meer brandstof geeft geen vermogenswinst.

Wat je dan zou kunnen doen is de pomp altijd iets meer diesel laten geven, maar dat geeft dan weer teveel diesel op de momenten dat de turbo nog niet veel doet..........

het is niet zo simpel als "even " een turbo er op schroeven.....

als je niet exact weet wat je doet is de kans redelijk groot dat je je motor vroegtijdig naar zijn grootje helpt..

een 2,4D is niet snel, en daar is bitterweinig op een verstandige en vooral langdurige manier aan te veranderen
Dat had ik dus ook al vermeld :knipoog
Er is veel kans toe dat je aan de oliefiltersteun niks moet veranderen , omdat bij vele 2.4D al de gaatjes erin zitten (er zit dan een afsluitschroef in)
En indien niet voorzien , dan zet je er gewoon de oliefiltersteun op vd TDI .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja en nee, die thermostaat houdt de olie op een max temp (althans dat probeert ie) maar hoeveel overcapaciteit je systeem heeft om hogere thermische belastingen aan te kunnen ligt niet alleen aan de externe koeling, maar ook aan de constructie van de motor.

een ander punt waarbij je je kunt afvragen of het aanweizg is, maar dat kan iemand je vast wel vertellen, is zuigerbodemkoeling.
Een TDI heeft onder elke zuiger een nozzle die olie van onderaf tegen de zuiger spuit. Veel non-turbo motoren hebben deze voorziening niet. (Golf 2 1,6 D motor heeft het niet, Golf 2 1.6 GTD motor heeft het wel bijvoorbeeld, verder op de turbo na bijna gelijke motoren)
zonder zuigerbodemkoeling moet je heel goed oppassen hoe ver je gaat met je turbodruk enzo....

je zou een uitlaatgastemperatuurmeter moeten monteren en dan zou je moeten weten hoe ver je kunt gaan zonder problemen..

we hebben ooit eens een Discovery 200TDI voorzien van een uitlaatgastemp meter (vlak voor de turbo) en de turbodruk verhoogd, maar daar wordt je niet vrolijk van, in no-time ging ie in het rood en moest je van het gas af, plankgas opschakelen tot de 5 redde je niet, bij de drie zat ie al in het rood en moest je van het gas af...

zoals gezegd, een motor die niet geconstrueerd is voor een turbo voorzien van een turbo stelt niets voor, dit zo doen dat je ook nog lang plezier van je motor hebt is een ander verhaal.

Als je nu 370.000 op de teller hebt en er een turbo op zet dan vrees ik dat ie de 450.000 niet gaat halen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef: (zo heb je bvb de complete oliepeilstok van de 2,5TDI motor nodig , omdat je daar de oliedrukleiding van de turbo moet gaan op aansluiten (aftakking onderaan op het blokje vd peilstok) )
En ook de downpipe van de TDI heb je natuurlijk ook nodig..
heb ik nog liggen ;-)

@Pascal, dat hele bericht van je had ik overheen gekeken, excuses :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

ik heb terug 2 forums gevonden,waar ze het gedaan hebben
maar ik kan het niet lezen.........
http://www.brick-yard.co.uk/forum/how-t ... page1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clubgti.com/forum/showthread ... 784&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;

kan iemand mij soms de rezultaten er van vertellen
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Harry 341 »

Leuk om te lezen,komt erop neer dat de topsnelheid niet omhoog is gegaan,maar inhalen en acceleratie wel verbeterd zijn.
Op dit Blok (het eerste verhaal) zat al een koppakking van een turbo.Verder de druk op 0.45 en wat meer diesel gegeven.
Ook de nozzel op het oliefilter is al aanwezig bij dit blok van 1991!
Hij geeft wel uitdrukkelijk aan dat garantie tot de hoek is!Gaat hem meer om het expiriment dan om het resultaat.Tenminste die indruk heb ik....
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door gait »

2.5 tdi erin ,complete tdi kopen of anders niets aan doen.Als je blok aan gort draait heb je niets meer.
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

maar als ik het bekijk ,is druk belange zo hoog niet als normaale td

bij mij zal hij maar rond 0.45 of max 0.5 liggen
dus ligt de hitte ook veel lager........
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

ja inderdaad,
maar de koelingskanaaltje in het blok zelf zijn ook minder..

Leuk dat je de onderdelen al hebt gekocht,
maar of het verstandig is, dat zal de tijd leren.

Ga er in ieder geval van uit, dat het kostbaarder zal worden als dat je nu aan onderdelen hebt betaald..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

ik heb de onderdelen gratis.ik heb en volledig blok liggen 2.5tdi met versnellingsbak
maar hij heeft in en klein brandje gelegen :gif

maar heb niets van electronica....

kan er mij iemand vertellen dat de 2.4d zuigerbodemkoeling heeft?????????
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

kabelboom en motormanagement van een 96er tdi kan ik je wel bezorgen............. ben mijn tdi aan het verkopen in onderdelen....... is waarschijnlijk zekerder dan dat je je 2,4 gaat vernielen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Pascal-141 »

TRANSPRTER schreef:maar als ik het bekijk ,is druk belange zo hoog niet als normaale td

bij mij zal hij maar rond 0.45 of max 0.5 liggen
dus ligt de hitte ook veel lager........
Je snapt hem niet goed denk ik ... Hoe hoog of laag je de turbodruk ook houd maakt niets aan het feit dat de 2,4D zelfs zonder modificaties al op de limiet zit op het gebied van temperatuur .
Er zijn al heel wat 2,4D blokken naar de motorenhemel gegaan omdat ze te warm gelopen zijn (meestal te heet geworden aan cilinder 4 en 5) .
En of je nu die turbo aan 0,1bar laat draaien of aan 1 bar = de motortemp. zal zowieso omhoog gaan .

Het zal zeer zeker een leuk ombouwprojectje worden , als je eraan begint , plaats dan een topic in het T4 project forum aub , ik zal het met plezier volgen. Heb zelf ook al heel wat motoren "behandeld" , maar de 2,4D nog niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

naar de hemel ga ik hem niet brengen .maar heb ook al gelezen dat je zuigerbodemkoeling
kan aan brengen...
er moet wel geboord worden.....
maar je zult het eerst moeten kunnen uitesten,dat het zijn werk doet
en dan de moteruithalen voor de zuigerbodemkoeling
want als het niet veel verschil heeft.is het de moeite niet
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ik een T4 2,4 en een kompleet tdi blok met bak zonder elektronica had zou ik die elektronika erbij zoeken en de TDI er in lepelen...... met chiptuning 75% meer vermogen en geen penibele tuning die je blok snel naar de filisteinen kan helpen....

maar van mij mag je gaan boren, tappen en noem maar op om 10 pk meer uit die 2,4 te halen hoor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door bartt4 »

2.4 heeft geen zuigerbodem olie koeling net als de kale 1.9 dit ook niet heeft de 1.9 td heeft het wel. Na mijn idee kun je van de 1.9 td de olie koeling voor de zuigers over zetten en dan 1tje extra vanwege de 5 cilinder.
Aanraden doe ik het niet en zeg net als roger beter een 2.5 tdi blok er in hangen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Pascal-141 »

TRANSPRTER schreef:want als het niet veel verschil heeft.is het de moeite niet
Een turbo op die 2,4D plaatsen levert je zeker en vast extra en voelbaar vermogen op . Daar twijfel ik niet aan.
Ik ben er zeker van dat die geblazen 2,4D (dan TD) makkelijk 100PK kan leveren , zelfs nog meer indien je er ook een grote interkoeler bijplaatst.
DE vraag is alleen hoe lang het blok dat gaat uithouden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie