Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2400d turbo plaatsen

vragen over de T4
Plaats reactie
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

ik heb en website gevonden,waar ze volledig de uitleg geven hoe je de turbo moet plaatsen.
je hebt de turbo en de inlaat-en uitlaat kolektor nodig van de 2500tdi bj 96 nodig
maar je mag de turbo druk niet hoger zetten dan dan 0,45bar....
en er moet dat nummer zijn dat op de turbo staat 074 145 701 (waarom)
http://www.angelfire.com/wv2/westfalia_ ... ted_UK.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
dit is de link
door dat ik engels niet goed kan lezen.misschien kunnen jullie mij verder helpen
en wat is jullie gedacht hier van.
zal dit degelijk werken

oja alle onderdelen dat ik hier voor nodig heb,heb ik terbeschikking
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Turbo op een 2400 geeft veel thermische belasting en grote(re) kans op motorschade.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Pascal-141 »

De uitleg op die site is verre van compleet hoor ...

(zo heb je bvb de complete oliepeilstok van de 2,5TDI motor nodig , omdat je daar de oliedrukleiding van de turbo moet gaan op aansluiten (aftakking onderaan op het blokje vd peilstok) )
En ook de downpipe van de TDI heb je natuurlijk ook nodig.

De turbodruk is niet gelimiteerd tot 0,45bar , maar die persoon heeft het gewoon zo ingesteld .
Indien je de goeie cilinderkoppakking hebt , kun je de turbodruk hoger zetten.

Wat zeker ook nodig is bij het ombouwen van je 2,4D naar turbo , is de pomp natuurlijk ook "open" draaien . Op een "zuig-diesel" een turbo plaatsen zonder extra brandstof te geven , is om problemen vragen ! De standaard injectiepomp van de 2,4D is origineel niet voorzien om samen te werken met een turbo , dwz er zit geen LDA op voorzien. Dus moet je de pomp meer diesel laten inspuiten , het afregelen daarvan dient proefondervindelijk te gebeuren , beetje extra rook is normaal , maar een rookgordijn is te vermijden.
Hoogstwaarschijnlijk zal door de aanpassing van de 2,4D pomp ook het stationair toerental omhoog gaan (richting 1100 a 1200tr/min) , dit moet je dan ook proberen ietsje terug naar beneden te brengen.

Maar , zoals Roger al zei : de 2,4D heeft geen thermische reserves , dus die temperatuur zul je wel scherp in de gaten moeten houden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

door dat hij thermis snel de hoogte ingaat,kun je met en schakelaar werken tussen de koeling....
olie zal ook moeten gekoeld worden (denk ik)
er ligt en volledige nieuwe culas op...
maar waarom moet het dit type turbo pomp zijn.

ik wil juist dat hij sneller op zijn toeren komt
ik verwacht geen race machien.

heeft iemand dit al uitgevoerd
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Pascal-141 »

TRANSPRTER schreef:door dat hij thermis snel de hoogte ingaat,kun je met en schakelaar werken tussen de koeling.... Zo simpel is het niet hoor ... je kan toch moeilijk constant met de ventilatoren aan rijden ? Ik denk dat het probleem eerder ligt aan ontoereikende koelkanalen in het blok
olie zal ook moeten gekoeld worden (denk ik) een oliekoeler is zeker en vast een aanrader ja
er ligt en volledige nieuwe culas op...
maar waarom moet het dit type turbo pomp zijn. "turbo pomp" ? gewoon de turbo van de TDI nemen , samen met in en uitlaatspruitstuk is dat gewoon plug en play op de 2,4
ik wil juist dat hij sneller op zijn toeren komt
ik verwacht geen race machien.

heeft iemand dit al uitgevoerd
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

wat zijn dan de mogelijk heden voor te koelen.....
ik wil geen sprint busje he' :ikrij
nu moet ik wel zeggen dat de temperatuur vrij goed blijf staan, na de nieuwe kop
juist zal ik nog eens moeten te weten komen ,de relais dat voor de koeling dient.welke nummers het zijn.
er zitten er 3 in ,2 voor de ventilators en 1 voor het pompje onderaan op de moterblok
de bestelbus is van bj 91,dus de relais zitten vooraan (aan de radiator) links
(de nummers zijn niet meer zichtbaar op de relais)
thanks
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Pascal-141 »

TRANSPRTER schreef:wat zijn dan de mogelijk heden voor te koelen..... Ik zou , moest ik die 2.4D gaan voorzien van een turbo , zeker al een nieuwe radiator steken zodat je zeker bent dat die al optimaal koelt. (Een 19jaar oude radiator verliest wel al wat van zijn rendement door dichtgeslibte kanaaltjes enz) En om zeker te zijn van de temperatuur van het blok , zou ik ook een aparte temp. meter installeren , zoals bvb van VDO . (Eentje voor water temp. en eentje voor olietemp.) En zeker en vast ook een oliekoeler monteren , die zal ook voor de nodige afkoeling zorgen. Ik zou er eentje nemen met ingebouwde thermostaat , en minimaal 19 rijen.
Jouw blok hoeft daarvoor niet heet te lopen hé , na het monteren van een turbo , dat werd hier nog niet gezegd . Alleen word de kans groter na het monteren van de turbo , omdat het blok gewoon meer gaat belast worden. Gewoon alles goed in't oog houden tijdens het rijden :knipoog

ik wil geen sprint busje he' :ikrij
nu moet ik wel zeggen dat de temperatuur vrij goed blijf staan, na de nieuwe kop
juist zal ik nog eens moeten te weten komen ,de relais dat voor de koeling dient.welke nummers het zijn.
er zitten er 3 in ,2 voor de ventilators en 1 voor het pompje onderaan op de moterblok
de bestelbus is van bj 91,dus de relais zitten vooraan (aan de radiator) links
(de nummers zijn niet meer zichtbaar op de relais)
thanks
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

goede ventilatoren met een hoger rendement zou ook wel eens nuttig kunnen zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

je kunt het water in de radiateur wel kouder maken, maar als de capaciteit in de kanaaltjes (hoeveelheid en warmteopname) niet voldoende is wordt het metaal nog steeds te heet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

kan de water pomp dan verbeterd worden of en extra pomp bij plaatsen (electronisch)
dan zal het water nog beter circuleren.indien het nodig is
heeft iemand op het forum zoiets al gedaan,turbo geplaatst op 2.4d.
Laatst gewijzigd door TRANSPRTER op 28 sep 2010, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

water dat sneller door een kanaal stroomt neemt niet per definitie meer warmte op. je zit gewoon met een koelend vermogen van de kanalen, meer of grotere kanalen vergroot dat koelend vermogen. maar dat is niet te realiseren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

dat was ik al zeker van plan,voor extra metertjes te plaatsen.
voor betere kontrole

maar kun je het koelingselement zelf goed reinigen want die is nu en 8jaar oud .den olie koeler zal ik waarscheinlijk moeten aankoppelen aan de olie filter
maar waar de olie filter op staat zal ik moeten veranderen,naar het systeem van de td.want daar takt je de olie vanaf voor de turbo te bevooraden...
of tenzij dat er andere mogelijk heden zijn
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

ik zal het moeten goed in het oog houden.dat de temperatuur goed blijft :gif
TRANSPRTER schreef:dat was ik al zeker van plan,voor extra metertjes te plaatsen.
voor betere kontrole

maar kun je het koelingselement zelf goed reinigen want die is nu en 8jaar oud .den olie koeler zal ik waarscheinlijk moeten aankoppelen aan de olie filter
maar waar de olie filter op staat zal ik moeten veranderen,naar het systeem van de td.want daar takt je de olie vanaf voor de turbo te bevooraden...
of tenzij dat er andere mogelijk heden zijn
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

probleem met een metertje is dat die de temperatuur van je koelwater meet, maar dat ijlt (flink) na op de temperatuur van het blok/de kop.
Als het koelend vermogen van de koelkanalen niet voldoende is wordt je metaal dus heter dan nu, terwijl je dat niet of nauwelijks ziet aan de koelwatertemperatuur, en dat kan tot problemen leiden.

Ik vermoed dat je dat filterhuis (met oliekoeler en dergelijke) zo over kunt schroeven aangezien de 2,5 TDI afgeleid is dan de 2,4 Maar of dat werkelijk past weet ik niet.

De retour van de olie van de turbo loopt bij de peilstokmontage terug het motorblok in bij een TDI, de aanvoer pakt ie inderdaad bij het oliefilterhuis.

De originele aansturing van de turbodruk (middels het N95 ventiel) kun je niet gebruiken omdat je motor geen motormanagement heeft, dus moet je dat mechanisch afregelen (turbodruk op membraanklep zetten) maar een ander probleem dat je tegen komt is de verrijking van het mengsel....

Bij de TDI wordt er afhankelijk van de vulling (gemeten met oa de druk in je inlaatcircuit) meer diesel ingespoten.
bij een mechanishce pomp zit er dan vaak een extra actuator op de brandstofpomp die reageert op de turbodruk en daarmee meer diesel geeft als de turbo meer druk geeft.

Als jij een Turob op je 2,4D met mechanische pomp zonder turbodrukafhankelijke verrijking schroeft blaas je alleen maar meer lucht in je motor, gevolg zal zijn dat je niets wint of misschien door de hogere inlaatluchttemperatuur zelfs verlies krijgt.

Een dieselmotor draait op luchtoverschot, meer lucht erin pompen zonder ook meer brandstof geeft geen vermogenswinst.

Wat je dan zou kunnen doen is de pomp altijd iets meer diesel laten geven, maar dat geeft dan weer teveel diesel op de momenten dat de turbo nog niet veel doet..........

het is niet zo simpel als "even " een turbo er op schroeven.....

als je niet exact weet wat je doet is de kans redelijk groot dat je je motor vroegtijdig naar zijn grootje helpt..

een 2,4D is niet snel, en daar is bitterweinig op een verstandige en vooral langdurige manier aan te veranderen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: 2400d turbo plaatsen

Bericht door TRANSPRTER »

heb even gekeken,en op het filter huis van de 2.4d staat wel degelijk bouten voor en turbo aan te sluiten...


dan ben ik best dat ik de dieselpomp eerst en revisie heef,dat die optimaal staat.
want dat zeg ik er wel bij...hoe warmer de pomp ...werkt ze minder goed.pomp heeft wel 370000km gelopen....
is wel aan en goede beurt toe.....

dan zal juist het probleem zijn het afstellen van de pomp... :gif

maar als ik al en goede olie koeler plaats ,zal de temperatuur toch al en stuk lager liggen (met termostaat...)
Plaats reactie