Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke motor?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Coos
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 okt 2015, 20:51
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: welke motor?

Bericht door Coos »

Gisteren een mooi stukje snelweg gereden. 140 km/h rijdt echt prima in een 102 pk t4 :toppie

Onderweg ongeveer 6 t4'tjes ingehaald :knipoog

Wel net al het remmen en riemen spul er nieuw op! Echt genieten nu! :jump

Ik heb expres een opknap 102 pk gekocht en netjes gemaakt / laten laten maken.
Geen moment spijt van tot nu toe!
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

J vd Pal schreef:Persoonlijk zou ik de 102 pk nemen. Deze heeft ook ABS, CC en airco, allemaal erg fijn om te hebben. Volgens mij zie ik voor de versnellingspook ook een Bearlock oid zitten!!

Wat ik niet snap is dat er staat dat er voor de passagier een airbag inzit terwijl ik op die plek een klepje zie zitten..
ABS vind ik zelf idd ook wel lekker dat dat er op zit (had ik zelf nog niet gezien)
CC geef ik zelf helemaal niets om zat op mijn vorige bus ook heb het nooit gebruikt en op deze bus die ik nu heb zit het niet maar ook nog niet gemist dus.
airco heb ik alleen nog maar in mijn vrogere hobby gehad (amerikaanse limousines) maar daar reed ik te korte afstanden in dus gebruikte ik ook amper en in mijn vorige bussen zat geen airco wel dak raampjes die heb ik afgelopen zomers gemist in deze bus die ik nu heb en dakraam zit wel in de eerste link maar airco in de 2e link is natuurlijk een goede alternatief van het dakraam,
bearlock ja die zit idd in de witte bus dat liet de verkoper/handelaar ook zien.
J vd Pal schreef: ook is dealer onderhouden altijd een goed teken in mijn ogen. .
Dat dealer onderhouden is nog even de vraag staat wel in de advertentie maar volgens mij zei de verkoper vorige keer tegen me dat hij wel alle beurten gehad heeft bij een garage maar niet bij een dealer
daar moet ik nog even op gaan letten in de boekjes dus.
jan2009 schreef:Zie ook een bearlock en wisser op de achterklep !.
bearloc en wisser klopt idd
bearlock is handig en wisser tja het zit er op :nuts
gebruiken zal ik het niet want ik rij altijd op de buiten spiegels
1 omdat ik het achter raam toch dicht wil hebben
2 omdat ik de binnen spiegel altijd voor mijn tomtom gebruik dan heb ik niet van die kringen van zuignap op mijn voorruit
jan2009 schreef: Ziet er verder netjes uit en je houdt nog wat geld over voor distributie e.d.
ja dat netjes er uit zien had ik zelf niet zo verwacht ook in het echie ziet ie er goed uit
heb ook al bussen gezien dat ik er opo foto's meer van verwachte en in het echie het zwaar tegen viel.
jan2009 schreef:.En wat er hier altijd wordt gezegd : rijdt lager in de toeren en grotere overbrengingen van de bak , rustig rijden is ook wat waard..
Dat is een doorslag gevende regel want ik rij veel op snelweg niet hard meestal tussen de 100 en 110km maar over het algemeen wel minimaal een uur achter elkaar misschien dat daarom mijn 1.9td het ook zo lang vohoud :knipoog
jan2009 schreef:Lekker lange proefrit maken en verder maar op het gevoel afgaan.
Heb net een sms gestuurd met de vraag of de bus er nog was (stel dat hij net verkocht was zal je net zien)en morgen ga ik proefrijden
Coos schreef:Gisteren een mooi stukje snelweg gereden. 140 km/h rijdt echt prima in een 102 pk Ik heb expres een opknap 102 pk gekocht en netjes gemaakt / laten laten maken.
Geen moment spijt van tot nu toe!
wie weet ga ik er straks net zo over denken
ben nu al een week of 6 intensief internet aan het afstruinen en elke zaterdag heel nederland door crossen om bussen te bekijken en overal is wel wat op aan te merken de ene dc is niet mooi die stoelen zijn stuk genoeg met veel roest enz enz
en dit is idd iets wat er goed uit ziet de goeie type motor (zegt men) en uitraard de lange bak ivm toeren dat laatste is voor mij meer doorslag gevend en het feit dat als je een 102pk op internet ziet staan vrij snel verkocht is ten opzichte van een 88pk dus dat wil ook wel iets zeggen.
vandaar dat ik nog een beetje door bleef zoeken anders had ik vast al lang een 88pk gezocht want de vriendin word al helemaal gek van me die is dat niet van me gewend dat ik zo zoekende ben.

De huidige bus heb ik namelijk gewoon op marktplaats gezien en gebeld gezegd wat ik er voor wilde geven en wat ze er nog aan moesten doen niewe apk en heb geld over gemaakt en een dag of 4 later de bus opgehaald
dat was ook gelijk mijn eerste rit
maar in de paar jaar dat ik deze bus heb heb ik zo veel gekke dingen gehoord van anderen dat ik dat niet meer aan durf en misschien wel te voorzichtig geworden ben.
en toen hadden we het financieel ook iets beter als nu dat speelt vast ook een beetje mee :jump

eerst bedankt voor alle tips ik ga in eerste instantie toch even voor de 102pk kijken hoe het proefrijden gaat
word vervolgd dus
met een T4 heb je veel plezier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke motor?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou naar de 102 pk gaan kijken en goed kijken naar roestvorming rondom de ramen.
Er zullen leeftijd gerelateerde zaken aankomen,
maar het prijsverschil geeft dermate budget om hem technisch goed in orde te maken.
Enne hij heeft een goede poetsbeurt nodig..
Pluspunt: airco, dat kost naderhand inbouwen rond de 1500 schat ik.
Koppeling en 2MV wanneer vervangen? Anders rond de 1200 euro incalculeren.
Kabelbomen in deuren controleren, evenals fuseekogels etc.

Succes met je zoektocht..
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

Multivan Generation schreef:Ik zou naar de 102 pk gaan kijken en goed kijken naar roestvorming rondom de ramen.
Er zullen leeftijd gerelateerde zaken aankomen,
maar het prijsverschil geeft dermate budget om hem technisch goed in orde te maken.
Enne hij heeft een goede poetsbeurt nodig..
Pluspunt: airco, dat kost naderhand inbouwen rond de 1500 schat ik.
Koppeling en 2MV wanneer vervangen? Anders rond de 1200 euro incalculeren.
Kabelbomen in deuren controleren, evenals fuseekogels etc.

Succes met je zoektocht..
Zal de koppeling nu al versleten kunnen zijn dan?
ik heb in mijn eigen bus 1.9td van 99 met bijna 600.000 nog steeds de eerste koppeling er in zitten net als de turbo of de eerste eigenaar moet hem hebben vervangen maar dat moet dan al vroeg gebeurd zijn want ik heb hem gekocht bij 62.000 of 64.000 gekocht in ieder geval nog geen 65.000 dat was in september 2008 en ik heb met koppeling en versnellingsbak nog nooit iets gehad wel ergens tussen de 4 en 4.5 ton een wit bolletje stuk gehad.

maar in ieder geval bedankt voor de tip zal er op gaan letten.
fuse kogels enz is op zich niet echt het probleem dat kan ik zelf nog motorisch heb ik geen verstand van dus dat moet zo wie zo goed zijn dan ben ik van garage afhankelijk
gelukkig zijn die er ook :lach :lach :lach


Ben blij met de reacties want ik had al een aantal bussen laten staan vanwege de hoge km standen en toch waren ze snel weg deze zou ik in eerste instantie ook laten staan maar door de positieve reacties ga ik hier toch maar even mee verder
met een T4 heb je veel plezier
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

Vraagje ?

Als je bij een 2.5tdi (102pk) rijd en je even goed het gas diep intrapt met optrekken en dan bij ongeveer 3000 toeren komt er even zwarte rook uit de uitlaat (echt roet zwart) bij gas loslaten en later over schakelen is het over is dat normaal?

en de turbo fluit lichtjes maar klinkt mij zelf vrij normaal .

Alleen heb ik nog nooit in een 2.5tdi gereden maar wat een wereld van verschil.

ik heb nu de 1.9td en daar voor de 2.4d gehad maar dat vond ik niet echt noemenswaardig qua verschil.

maar dit lijkt een heel andere bus.

alleen zit ik nog even met deze 2 puntjes verder starte hij even moeilijk met koude start maar daar zou hij even na laten kijken hij vermoede een start relais o.i.d. maar dat lossen ze zowiezo op of ik hem nu wel of niet koop.
met een T4 heb je veel plezier
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: welke motor?

Bericht door Pascal-141 »

Menso B schreef:Vraagje ?

Als je bij een 2.5tdi (102pk) rijd en je even goed het gas diep intrapt met optrekken en dan bij ongeveer 3000 toeren komt er even zwarte rook uit de uitlaat (echt roet zwart) bij gas loslaten en later over schakelen is het over is dat normaal?

en de turbo fluit lichtjes maar klinkt mij zelf vrij normaal .

Alleen heb ik nog nooit in een 2.5tdi gereden maar wat een wereld van verschil.

ik heb nu de 1.9td en daar voor de 2.4d gehad maar dat vond ik niet echt noemenswaardig qua verschil.

maar dit lijkt een heel andere bus.

alleen zit ik nog even met deze 2 puntjes verder starte hij even moeilijk met koude start maar daar zou hij even na laten kijken hij vermoede een start relais o.i.d. maar dat lossen ze zowiezo op of ik hem nu wel of niet koop.
Een TDI hoort met dit warme weer goed te starten , je hoeft zelfs niet eens voor te gloeien .

En echt zwarte rook hoort er niet uit te komen wanneer je even goed gas geeft . Maar , het kan goed zijn dat de vorige eigenaar er altijd rustig mee gereden heeft , en dan gaat de uitlaat vol roet komen te zitten , en als je dan eens goed gaat gassen , dan komt dat er natuurlijk uit. De roetkatalysator kan ook dicht zitten . Die kun je vrij makkelijk leegmaken , dat levert je een paar extra PK's op , en de motor "ademt" lekkerder .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

Pascal-141 schreef:[.
Een TDI hoort met dit warme weer goed te starten , je hoeft zelfs niet eens voor te gloeien . .[/quote]


hmmm dan komt dat oop 1 of andere manier niet helemaal goed
want moest wel een beetje doorstarten zeg maar.
voor die aan sloeg

en toen die eenmaal gelopen had ging het verder met starten goed
met een T4 heb je veel plezier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke motor?

Bericht door Multivan Generation »

Gloeibougies zijn misschien aan vervanging toe,
en of de brandstofpomp timing staat een beetje verkeerd.

Een beetje zwart roken rond dat toerental kan prima.
Dat is net het punt waarbij de turbodruk gaat pieken,
en de wastegate de turbodruk gaat terugregelen.
Er is dan even een moment dat er, naar verhouding, iets te veel brandstof ingespoten wordt, met zwarte rook tot gevolg.

Wat Pascal al vermeldde kan ook prima, dat de roetkat wat dicht zit.

Maar je hebt de bus nog niet aangekocht?
Als het gevoel goed is, dan zou ik er niet al te lang mee wachten.
Goede bussen verkopen zich snel..

Groeten Peter
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

Multivan Generation schreef:Gloeibougies zijn misschien aan vervanging toe,
en of de brandstofpomp timing staat een beetje verkeerd.

Een beetje zwart roken rond dat toerental kan prima.
Dat is net het punt waarbij de turbodruk gaat pieken,
en de wastegate de turbodruk gaat terugregelen.
Er is dan even een moment dat er, naar verhouding, iets te veel brandstof ingespoten wordt, met zwarte rook tot gevolg.

Wat Pascal al vermeldde kan ook prima, dat de roetkat wat dicht zit.

Maar je hebt de bus nog niet aangekocht?
Als het gevoel goed is, dan zou ik er niet al te lang mee wachten.
Goede bussen verkopen zich snel..

Groeten Peter
Het komt er dus op neer dat dat met het starten op zich niet een heel groot duur probleem hoeft te zijn.
Pascal had het er over dat met dit weer je niet te gloeien hoeft dus de gloeipitten zijn het dan waarschijnlijk niet (even in mijn simpele gedachten gang want motorisch is voor mij abracadabra)
en eventueel de brandstof pomp timing is een kwestie van even goed laten zetten niet echt een super dure ingreep dus.

maar goed dat probeer ikj hem nog even te laten doen hij moet bij mij wel makkelijk starten niet dat ik door moet starten heb ik nu ook niet kan gewoon naast de bus staan en in de eerste slag loopt die direct na gegloeid te hebben.

Dat zwarte rook is dus op zich niet een probleem was even bang dat het misschien de turbo zou zijn want heb het wel eens gezien dat een auto de turbo stuk had en 1 dikke zwarte rookpluim gaf (dan wel continu) dus daar was ik even bang voor.

verder reed de bus geweldig naar mijn idee beter als wat ik nu heb
met een T4 heb je veel plezier
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: welke motor?

Bericht door slopelrijder »

vraag; hoe was het brandstof niveau in de tank??
bijna leeg? dan kan dat ook een (mede)oorzaak zijn van lastiger starten...

dat is het bekende "lege tank syndroom" van de T4....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

slopelrijder schreef:vraag; hoe was het brandstof niveau in de tank??
bijna leeg? dan kan dat ook een (mede)oorzaak zijn van lastiger starten...

dat is het bekende "lege tank syndroom" van de T4....

????????? lege tank syndroom????????????

tank was volgens mij onder de 1/4 vol of ruim 3/4 leeg :nuts

maar hoe kan zo iets dan? is dat op te lossen?

want zelf rij ik de tank altijd van vol naar leeg tot lampje brand en dan vergeet ik nog wel eens ff te stoppen zeg maar
al verscheidene keren gehad dat ik hortend en stotend bij de pomp aan kwam en zelfs al een keer met tussen pozen omdt ik ff weer alles moest laten zakken zodat ik nog het laatste stukje kon :bonk
een zelf vullende tank zou een enorme uitvinding en uitkomst voor me zijn
met een T4 heb je veel plezier
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: welke motor?

Bericht door koensch »

lege tank syndroom?


nog nooit van gehoort.... rij m'n tank bijna altijd helemaal leeg en nog nooit startproblemen gehad.......


en een zelf vullende tank hoef ik niet... je gooit h'm vandaag de dag vol voor een appel en een ei. Het afgelopen 1/2 jaar ca 40ct/L goedkoper geworden.

een statisticus zou zeggen dat je over een goed jaar de diesel gratis kan tanken.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: welke motor?

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef:
slopelrijder schreef:
dat is het bekende "lege tank syndroom" van de T4....
Huh T4 syndroom ?
:nuts

Je bedoelt dat er ergens een miniem lekje in het brandstofsysteem zit waardoor er lucht in komt.
De vlotter bovenin de tank tussen de stoelen geeft nog wel eens dat probleem dacht ik , scheurtje bij de aansluitingen?

Onze vorige bus had dat ook , bijtijds vol tanken , bij minder dan half vol en wat langere stilstand bleef je starten.
De rest van de dag geen probleem.
Als een T4 een startprobleem heeft bij een bijna lege tank (pakweg 1/4e) , dan komt dat niet door de aansluitingen van de vlotter , maar het scheurtje zit in de aanzuigleiding IN de tank . In het plastiek gedeelte . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: welke motor?

Bericht door ptr1968 »

Moeilijk starten had ik in het begin ook met TDI bus, distr. riem niet op spanning en niet op tijd. Na vervangen was het goed, op tijd zetten komt nogal nauwkeurig bij de TDI, goed te doen met laptop en vagcom.
Scheelde ook stuk in optrekken, stuk pittiger
Zwarte rook zou ook kunnen zijn dat is tijdje heb stilgestaan, had die van mij ook, ging vanzelf over.

Succes ermee

Peter
Menso B
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 jul 2011, 18:29
Locatie: Noord Oost Polder

Re: welke motor?

Bericht door Menso B »

Dus al met al de reacties van jullie samen gevat komt het er op neer dat ik (voor mij zelf dan) de gok maar moet nemen.

Ja voor mij is zoiets een gok want tja motorisch is het voor mij abracadabra.

dat zijn dingen die ik uit besteed, voor de rest kan ik best handig zijn en veel zelf.

je moet het zo zien als ik verwond ben kan ik wel een plijster plakken en/of een verbandje leggen maar als ik wat met mijn hart heb laat ik het aan een specialist (en/of chirurg) over en zo is het met mijn bus ook de motor is zijn hart dus.........

maar op een oif andere manier kijg ik nu steeds meer het goede gevoel..


bedankt heren mede :wjw

wens jullie alvast een prettige jaarwisselenig dan gaan we het volgend jaar mee maken.
met een T4 heb je veel plezier
Plaats reactie