Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 vs T3

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 vs T3

Bericht door Pascal-141 »

EibboR schreef:Dat ziet er heel gezond uit met de toerenteller op 4500 :bifun
En dit is dan het verschil met een 2.4D zeker? Maar zoals ik al heb geschreven draait het vooral rond de looks...
tja , een 2.5TDI (151pk) gaat pas in de rode zone bij 4800tr , bij de andere blokken is dat vroeger (4400)


En ja , die blokken kunnen er tegen :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1160
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 vs T3

Bericht door brugseb »

yep, dubbel zoveel paardjes als onze luie 2.4 ezel, en dan vergeet ik de "Pascal-factor" nog even :jump :jump

@Pascal: heb bij den Tom ook dingen "'voor" en "na" gezien, 't is maar wat je wil, zoals ik schreef, was toen helemaal genezen van T3.
Maar ik snap onze beide twijfelaars hoor, uitstraling is wel anders
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: T4 vs T3

Bericht door koekie520 »

Ik ben in de mogelijkheid om van een collega een T3 enkele cabine te kopen. Ik dacht deze te gaan gebruiken als daily om m'n T4 California wat te sparen.
Ik heb er toch een hoop vraagtekens bij. Snelheid is niet zo'n punt, maar comfort en veiligheid.
Bij de t4 zit je achter de voorste wielen en bij een t3 zit je erop, qua rijgedrag zal dat toch enorm schelen?
Ik heb crashtests gezien van een T4 en ik betwijfel of je er met een T3 zo goed vanaf komt.
jan versluis
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2016, 21:00

Re: T4 vs T3

Bericht door jan versluis »

Hi,
Na 25 jaar T3, 15 jaar een benzineslurpende maar o zo gave 2 liter luchtkoeler, gevolgd door 10 jaar een meer zuinige T3 turbo diesel te hebben gereden/gebruikt durf ik hier ook wel iets over te zeggen.........

Met gemengde gevoelens recent een T4 aangeschaft, want......betekent toch afscheid nemen van 25 jaar overtuiging dat beter dan T3 niet mogelijk is...........
Reden, ik ben de 60 inmiddels gepasseerd en zocht iets om met minder hobby meer mee te kunnen gaan kamperen.....
En ja het is waar, de T3 heeft de meeste kampeerruimte, hebben wij opgelost door de westfalias links te laten liggen en op zoek te gaan naar een verlengde uitvoering met bij voorkeur een reimo inbouw.......staat nu een lwb T4 met acv/abt chip voor de deur........
Goed 25 jaar overtuigd T3 rijder geweest en altijd met hart en ziel verdedigd.........en nu........ben ik om......
In een paar weken tijd 3000 km gereden, veel pretkilometers, pak gewoon die bus........wat een verademing......op de autoweg in zn 5 kun je alles, altijd koppel, wat een rust, messcherp sturen (heb torsistaaf achter), niet zijwindgevoelig, stuurbekrachtiging!, echte rembekrachtiging (nmm remt T3 ook goed, wel trommels goed stellen en gewoon harder trappen), ongekend comfort, je zit nu niet meer op de voorwielen, langere ritten hou je probleemloos vol met een hoger gemiddelde en..... geen ergernis dat je achter vrachtwagens moet blijven hangen.........

En voor wie dit allemaal wat al te positief klinkt, ik heb mn T3 nog staan en bied deze aan eenieder aan om mee te komen rijden, dan mag je het zelf komen beleven!

En wat betreft roest, de laatste bussen stammen uit 1991 en dat betekent dat het koetswerk elk jaar onderhoud vraagt.........en dat redt je doorgaans niet met plamuur alleen.....

Mvrgr
Jan
dgio
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:14
Locatie: Ieper

Re: T4 vs T3

Bericht door dgio »

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 vs T3

Bericht door odorf »

Tja als het om de 'looks' gaat en je vindt de T3 mooier dan zou ik voor een T3 gaan.

De rest is appels met peren vergelijken (in my humble opinion)

Vond in '91 de T4 niet echt mooi, maar nu ik een tijdje mijn T4 heb vind ik hem schitterend. Daar kan voor mij geen andere T tegenop (alhoewel de T2a stiekem ook wel mooi is) :toppie

@dgio,
Die crashtest schijnt gedaan te zijn met een sterk verzwaarde T3 (je ziet ook geen dummies in, en deformatie blokjes op de wagen). Dit was om de testfaciliteit te testen, en niet de T3.
Maar het beeld is wel scary :jump

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 vs T3

Bericht door Multivan Generation »

EibboR schreef:Ik lees hier roest, betrouwbaarheid en verbruik... roest valt bij te werken. Moet ik ook nog aanpakken op de T4. En hangt de betrouwbaarheid niet samen met het onderhoud van de motor? Of is die minder betrouwbaar omdat die meestal kleiner is? 1.6 of 1.9 diesel ipv de 2.4 of 2.5 enzo... ik denk dat ik nu rond de 11 a 12 liter op 100km verbruik. Zo'n T3 zit rond de 7a8 liter...
Klinkt alsof je je besluit al genomen hebt :zwaai

Een mooie combinatie is een T3 met 1,9 TDi blok er in,
beetje beste of both worlds: looks en toch power...











@ Pascal, kom er maar in hoor :zwaai
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: T4 vs T3

Bericht door EibboR »

Multivan Generation schreef:
EibboR schreef:Ik lees hier roest, betrouwbaarheid en verbruik... roest valt bij te werken. Moet ik ook nog aanpakken op de T4. En hangt de betrouwbaarheid niet samen met het onderhoud van de motor? Of is die minder betrouwbaar omdat die meestal kleiner is? 1.6 of 1.9 diesel ipv de 2.4 of 2.5 enzo... ik denk dat ik nu rond de 11 a 12 liter op 100km verbruik. Zo'n T3 zit rond de 7a8 liter...
Klinkt alsof je je besluit al genomen hebt :zwaai

Een mooie combinatie is een T3 met 1,9 TDi blok er in,
beetje beste of both worlds: looks en toch power...
Neen hoor, nog niets beslist. Enkel afwegen en zaken op een rijtje zetten :-) Maar toch bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1160
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 vs T3

Bericht door brugseb »

wat hebben we toch een leuk forum :gekte :gekte :gekte
dit filmpje is anders ook best scary - gordelplicht, iemand?
https://www.youtube.com/watch?v=LyerOYWizmg
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 vs T3

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
EibboR schreef:Ik lees hier roest, betrouwbaarheid en verbruik... roest valt bij te werken. Moet ik ook nog aanpakken op de T4. En hangt de betrouwbaarheid niet samen met het onderhoud van de motor? Of is die minder betrouwbaar omdat die meestal kleiner is? 1.6 of 1.9 diesel ipv de 2.4 of 2.5 enzo... ik denk dat ik nu rond de 11 a 12 liter op 100km verbruik. Zo'n T3 zit rond de 7a8 liter...
Klinkt alsof je je besluit al genomen hebt :zwaai

Een mooie combinatie is een T3 met 1,9 TDi blok er in,
beetje beste of both worlds: looks en toch power...











@ Pascal, kom er maar in hoor :zwaai
1.9tdi in de T3 word wel vaker gedaan . Maar als je het goed wil doen ,dan gaat het ook je spaarpot kosten... Velen gooien er namelijk de tdi in , met de bijhorende electronica , maar houden de standaard T3 bak . En dan begint de ellende , de tdi draait zich dol in de toeren... Dan komt het er op aan om ook te investeren in een versnellingsbak , een UN1 bak (van Renault) is een mogelijke oplossing, of een omgedraaide A4 of Passat bak , of , de originele T3 bak maar dan alle overbrengingen laten vervangen door langere .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
tjeerd w
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jan 2011, 08:58
Locatie: Haarlem

Re: T4 vs T3

Bericht door tjeerd w »

Ik heb ze allebei de T3 met zijn roestgevoelige plekken, luchtgekoeld, veel bergruimte maar dat zit dan in het hoogdak en het heeft zijn charme ten opzichte van mijn T4 korte wielbasis met hefdak, die is vooral comfortabel, iets sneller, stiller, verbruikt net zoveel als de T3(ook benzine).
Dingen die ik wel merk is inderdaad weinig ruimte tussen bed en voorstoelen, ook de eerste jaren veel roest aanwezig (mijne is van 1993) en bergruimte.
Tot zover mijn bevindingen en ik geniet van allebei :knipoog
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: T4 vs T3

Bericht door EibboR »

Dit weekendje ga ik eentje bekijken bij een particulier. Een ritje mee maken en ben eens benieuwd of er dan nog twijfel gaat zijn of dat ik nooit meer naar zo'n T3 ga omkijken. Is ene met een reimo hoogdak en een 1.9 diesel motor. Vroeger zat er een 1.6 in maar nu dus een andere gereviseerde Golf motor... benieuwd!
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T4 vs T3

Bericht door Olaf »

Is de versnellingsbak ook aangepakt ?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: T4 vs T3

Bericht door jones »

Ik heb voordat ik mijn t4 kocht een proefrit gemaakt met een t3 met een tdi motor uit een vento.
Waanzinnig gaaf zo'n t3 en op kleine weggetjes en in de bebouwde kom echt super.
Ook qua uiterlijk echt zo gaaf een t3.
Maar toen ik er mee op de snelweg kwam was het snel duidelijk, dat was echt geen doen als je wat verder weg moet.
Rondje Ardennen of Veluwe wel leuk waarschijnlijk maar flinke roadtrip zag ik echt niet zitten.
Toen toch een t4 gekocht en nog geen spijt van ook al vind ik het qua uiterlijk toch wel veel minder en een beetje saai
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: T4 vs T3

Bericht door EibboR »

Olaf schreef:Is de versnellingsbak ook aangepakt ?
Daarvan ben ik nog niet op de hoogte... welke aanpassingen moeten zeker gebeurd zijn?
Plaats reactie