Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 vs T3

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

T4 vs T3

Bericht door EibboR »

Wij hebben nog maar pas onze T4 Westfalia gekocht maar ik sta gelijk op het punt om die terug te verkopen om een T3 aan te schaffen. Persoonlijk vind ik dat die net iets meer uitstraling hebben... vreemd?

Wat denken jullie van deze stap? Nog iemand die terug is overgestapt naar een T3? Is dit aan te raden? Voordelen? Nadelen?

Thx!
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T4 vs T3

Bericht door Olaf »

Voordelen T3 is meer binnenruimte, eventueel belasting vrij. Nadelen, trager, dorstiger, nog meer roest en meer onderhoud.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 vs T3

Bericht door Hanz »

Olaf schreef:Voordelen T3 is meer binnenruimte, eventueel belasting vrij. Nadelen, trager, dorstiger, nog meer roest en meer onderhoud.
Meer binnenruimte? Waar zit die ruimte dan? De T3 is volgens mij iets korter dan de T4 en de bagageruimte achterin wordt ingenomen door de motor.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 vs T3

Bericht door Pascal-141 »

Hanz schreef:
Olaf schreef:Voordelen T3 is meer binnenruimte, eventueel belasting vrij. Nadelen, trager, dorstiger, nog meer roest en meer onderhoud.
Meer binnenruimte? Waar zit die ruimte dan? De T3 is volgens mij iets korter dan de T4 en de bagageruimte achterin wordt ingenomen door de motor.
de T3 Westfalia heeft inderdaad meer ruimte dan de T4 Westfalia . (ik bedoel dus "woon ruimte" , niet "opslag ruimte" )
Als je het bed openlegt van een T4 , heb je weinig ruimte tussen bed en zetels vooraan , bij de T3 is hier veel meer plaats.

Daarmee houd het voordeel van de T3 naar mijn mening wel op.
De T4 is betrouwbaarder , en (ondanks dat de oude T4's wel eens roestproblemen hebben ) minder roestgevoelig dan de T3 .
De remmen van de T4 zijn ook een stuk beter dan die van de T3 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: T4 vs T3

Bericht door EibboR »

Ik lees hier roest, betrouwbaarheid en verbruik... roest valt bij te werken. Moet ik ook nog aanpakken op de T4. En hangt de betrouwbaarheid niet samen met het onderhoud van de motor? Of is die minder betrouwbaar omdat die meestal kleiner is? 1.6 of 1.9 diesel ipv de 2.4 of 2.5 enzo... ik denk dat ik nu rond de 11 a 12 liter op 100km verbruik. Zo'n T3 zit rond de 7a8 liter...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 vs T3

Bericht door Pascal-141 »

EibboR schreef:Ik lees hier roest, betrouwbaarheid en verbruik... roest valt bij te werken. Moet ik ook nog aanpakken op de T4. En hangt de betrouwbaarheid niet samen met het onderhoud van de motor? Of is die minder betrouwbaar omdat die meestal kleiner is? 1.6 of 1.9 diesel ipv de 2.4 of 2.5 enzo... ik denk dat ik nu rond de 11 a 12 liter op 100km verbruik. Zo'n T3 zit rond de 7a8 liter...
T4 2.5TDI verbruikt gemiddeld tussen 8 en 10L/100km , beetje afhankelijk van de uitvoering en rijstijl . Een T3 1.6TD gemiddeld ook rond 9 a 10L/100km . Is ook logisch , de 1.6TD in de T3 moet heel hard werken om met het dagelijkse verkeer mee te kunnen , de 2.5TDI doet dat met gemak en zonder enige moeite . (De 1.9td en 2.4d in de T4 verbruiken meer dan de 2.5TDI)
In de T3 is de 1.6d, 1.7d en 1.6td meer betrouwbaar dan de 1.9d/td , de 1.9 kan namelijk niet tegen de hoge toeren die de T3 toch wel moet draaien .
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1160
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 vs T3

Bericht door brugseb »

Ja, da's dan het gevaar om bij de Laureyns langs te gaan zeker?
Heb zelf in twijfel gestaan, maar heeft niet lang geduurd :lach
T4 voelt veel steviger op de baan, stiller ook, minder binnenruimte maar interessanter voor stockageruimte, en een T3 terug roestvrij krijgen is toch wel van een andere orde dan bij een T4: veel plaatwerk zit via omgeplooide flensen tegen elkaar gelast, eenmaal daar roest tussen zit kan je blijven prutsen, enige oplossing is die zijpanelen volledig uitzagen... en kom je doorgaans nog meer verrassingen tegen.
Die uitstraling, dat snap ik wel - heeft nog iets meer van de old skool oerbusjes
mijn voorkeur zou toen naar een 1.6 TD zijn gegaan, met 5-bak (vele worden omgebouwd naar die uitvoering bij Tom)
It's up to you :proost
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 vs T3

Bericht door J vd Pal »

Waar wil je er mee naartoe en hoe snel? Vrienden van ons hebben een benzine T3 en 3-4 uur rijden is wat hun betreft wel het maximum voor 1 dag. Een heuvel op betekent dat je een rijdende chicane wordt voor het overige verkeer en een echte berg........laat maar. Daarnaast nodigt een verbruik van 1 op 6/7 bij 80 km/uur en 1 op 5 bij 110 km/uur ook niet uit tot verre reizen. Het verschil in comfort is echt een verschil van dag en nacht.

Naast bovengenoemde nadelen zoals roest en onderhoud mag je de veel betere veiligheid van een T4 niet vergeten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 vs T3

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef:Ja, da's dan het gevaar om bij de Laureyns langs te gaan zeker?
Heb zelf in twijfel gestaan, maar heeft niet lang geduurd :lach
T4 voelt veel steviger op de baan, stiller ook, minder binnenruimte maar interessanter voor stockageruimte, en een T3 terug roestvrij krijgen is toch wel van een andere orde dan bij een T4: veel plaatwerk zit via omgeplooide flensen tegen elkaar gelast, eenmaal daar roest tussen zit kan je blijven prutsen, enige oplossing is die zijpanelen volledig uitzagen... en kom je doorgaans nog meer verrassingen tegen.
Die uitstraling, dat snap ik wel - heeft nog iets meer van de old skool oerbusjes
mijn voorkeur zou toen naar een 1.6 TD zijn gegaan, met 5-bak (vele worden omgebouwd naar die uitvoering bij Tom)
It's up to you :proost
Bij Laureyns moet je echt niet zijn hoor... Ik weet hoe die T3's daar "klaargemaakt" worden ... :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: T4 vs T3

Bericht door EibboR »

Die twijfel was er al van voor bij Laureyns langs te gaan. Maar daar zag ik ze terug staan en dan breng ik mijn eigen kop terug op hol! 'T gaat hem inderdaad vooral over die uitstraling dat die busjes hebben. Met onze T4 heb ik nog geen klik :nuts Misschien moet ik er dringend mee op vakantie :jump
dgio
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:14
Locatie: Ieper

Re: T4 vs T3

Bericht door dgio »

ik had een T3 Atlantic, deze verkocht voor een T4 california... heb nog steeds geen deftige (lees: naar mijn eisen) T4 kunnen vinden :(
Ik twijfel ook nog steeds hoor om terug T3 te gaan, maar het blijft dwijlen met de kraan open (roest, traag,...) die bussen.

Is er iemand in de zaal die mij kan overtuigen?? :sjaal :bonk
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: T4 vs T3

Bericht door EibboR »

Blij dat ik er niet alleen voor sta :proost
Ik vind onze T4 ook wel traag...
dgio
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:14
Locatie: Ieper

Re: T4 vs T3

Bericht door dgio »

Dat waren mijn T3'tjes ook ;)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 vs T3

Bericht door Pascal-141 »

EibboR schreef: Ik vind onze T4 ook wel traag...
Traag ?

Dit doet mijn Westfalia toch nog steeds vlotjes hoor (ondanks zijn gewicht van 2500kg...) =

Afbeelding

:lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: T4 vs T3

Bericht door EibboR »

Dat ziet er heel gezond uit met de toerenteller op 4500 :bifun
En dit is dan het verschil met een 2.4D zeker? Maar zoals ik al heb geschreven draait het vooral rond de looks...
Plaats reactie