Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Martens-Tvier »

Hoi Geert,

Dank voor de uitgebreide toelichting.

Ik heb een gewone, originele T4 California en wil uiteraard zo lang mogelijk met de hh-accu doen qua levensduur. Tegelijkertijd wil ik me niet teveel focussen op de staat van de accu, het is vakantie , geen werk.
We staan vaak 2-3 dagen autonoom en rijden dan weer verder. De spanning zakt zelden onder de 12 V. Deze huidige accu werkt na 5-6 jaar qua autonomie nog prima.

Tegelijkertijd ben ik (electrotechniek gestudeerd in de vorige eeuw, en nog steeds hobbyist), ook wel geïnteresseerd in de achtergrond.
Je zegt als vuistregel “[…] niet meer dan 25% ontladen […] en incidenteel tot max 50% […]” .
Ik lees dat als volgt: dat je liefst op minimaal 75% “lading” moet blijven, om de accu gezond te houden. Incidenteel kun je tot 50% gaan, maar niet lager.
Helaas is de enige parameter die ik kan uitlezen de spanning op het display. Ik ga ervan uit dat dat de klemspanning is.
Andere parameters kan ik zo niet meten, los van het feit dat ik niet weet wat het betekent (“peukert”🤔).

Ik wil best investeren in een accumonitor en kan m ook best aansluiten, maar het moet wel nut hebben. Ik kan bijvoorbeeld ook een gekalibreerd metertje rechtstreeks op de accuklemmen aansluiten en zorgen dat die spanning altijd minimaal 12,2 V bedraagt. (of een waarde uit het groene deel van jouw tabel)
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Mickel Moen »

Maak het nog eenvoudiger.

Probeer eens een goede berekening te maken van jouw gemiddelde verbruik op een dag.

Op mijn blog kun je dat uitrekenen.

Stel je komt met een compressorkoeler inbegrepen op 20Ah/24 uur.

Bij een 120Ah accu kun je 60Ah maximaal gebruiken. Dan zou je dus maximaal drie dagen vrij kunnen staan, waarna er weer opgeladen moet worden.

Dan komt het linke van het opladen onder het rijden. Nogmaals het is echt de vraag of die accu dan wel weer vol komt.
Ga er voor de zekerheid maar vanuit, dat dat niet lukt.
Dan rijd je dus na die drie dagen vrijstaan een dag. Wellicht heb je dan weer 40Ah geladen. Dan kun je weer 2 dagen vrij staan.
Daarna ga je weer rijden, maar dan zou ik een paal opzoeken.

Zo zou ik ook de gewoonte nemen, om als je een weekend op stap geweest bent, de bus meteen een nacht aan de lader te zetten. Doe dat in de winterperiode als je de bus weinig of niet recreatief gebruikt, minstens één keer/maand.

Verder zou ik nog eens in de gebruiksaanwijzing van de Cali duiken.

Peukert kun je opzoeken. Bv in het boek waar ik je de link van gegeven heb.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Martens-Tvier »

Je beschrijft ons “gedrag” tijdens onze trips redelijk correct. We staan soms aan de paal, en soms een paar dagen autonoom. Verbruik heb ik al eens bepaald en is (in warme landen) zeker 25 Ah per etmaal. De accu is (was…) 140 Ah Exide gel. Thuis hangt de bus regelmatig aan de spanning en wordt ook als 2e auto gebruikt.

Momenteel rijden mijn zoon en z’n vriendin door Noorwegen met de bus. Rond 15 gr overdag, 5 gr ‘s Nachts. Vaak wildkamperen en iedere 2 dagen verder trekken. De spanning is niet onder 12,5 V geweest zegt hij.

Ik heb me inmiddels ingelezen op die Victron BMV-700. Doet denk ik precies wat ik zou willen weten. Klusje voor na de zomer.

Oan’t sjen
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Timy »

Mbt de claim en garantie..

Als de reguliere garantie verlopen is kan je wel aanspraak maken het feit dat het een deugdelijk product moet zijn (zie ook conformiteitsbeginsel).
Zo hebben wij onze uit de fabrieksgarantie gelopen TV gewoon gratis vervangen.

Kort gezegd: als je een goedkoop product koopt mag je er vanuit dat het niet eeuwig mee gaat en kan je weinig verwachten van service. Maar als je een duur "A" merk koopt wat ook claimt goed te zijn, etc. mag je er vanuit gaan dat het jaren meegaat en zodanig moeten zij dus ook dit mogelijk maken. Het Burgelijk Wetboek maakt daarvoor extra "garantie" mogelijk.
Je kan de verkoper dan in gebreke stellen. Klinkt enger en moeilijker als het is.

Ze beginnen alleen vaak wel met moeilijk doen. Meeste klachten lopen dan toch weg en dat scheelt ze geld. Maar je kan echt even gas geven en in gebreke gestellen. Dit is in NL erg goed geregeld namelijk. Je moet geen vrienden met ze worden, je hebt rechten en dit valt er waarschijnlijk wel onder.

Je moet alleen even goed kijken naar dit: Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.
Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Zie:
Welke garanties heb ik op een product? | Rijksoverheid.nl
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product
CamperKarel
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2023, 18:13

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door CamperKarel »

Bedankt voor alle reacties:)!

Voordat ik er een nieuwe accu in zet, ben ik begonnen met het nalopen van alle electra (aangezien deze camper niet door ons zelf gebouwd is). En het volgende viel mij op:

Dynamo spanning: 13.8V. Is dat genoeg?
Acculader: XTR4 13.8V 12.5A (walstroom). Ik kan weinig vinden over deze lader, maar ik verwacht dat deze dus constant 13.8V levert. Is dat wel genoeg om een accu helemaal vol te laden?

Zouden jullie adviseren om de acculader te vervangen? Ik heb ook nog wel een losse CTEK MXS 7 lader liggen (gekocht om die dode gel accu te reanimeren, maar dat mocht niet baten), welke een heel laad programma heeft om een accu vol te laden. Zou ik deze misschien 'vast' in kunnen bouwen in plaats van de huidige lader?

Alvast bedankt!
Plaats reactie