Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 combi ombouwen gordelprobleem
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Zo als ik het lees bij de rdw moet ik toch daar al een stahoogte van 170 cm kunnen overleggen? Ik zie nergens dat dit geen vereiste is.
Ook lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat als ik bij een keuring kom dat ze mijn gordelsysteem gaan afkeuren als ik de dakstabiliteit ga verwijderen.
Of zie ik dit te zwartwit?
Ook lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat als ik bij een keuring kom dat ze mijn gordelsysteem gaan afkeuren als ik de dakstabiliteit ga verwijderen.
Of zie ik dit te zwartwit?
- krekwakwol
- Berichten: 4691
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Bij de RDW is de stahoogte nog niet aan de orde, dit is pas belangrijk bij het aanvragen van het kwart tarief bij de belastingdienst.
Daarom wordt een hefdak vaak na de RDW keuring ingebouwd, dat scheelt vaak ook een gewichtsklasse bij de houderschaps belasting.
Hier is ook een uitgebreid topic over viewtopic.php?t=52941
Daarom wordt een hefdak vaak na de RDW keuring ingebouwd, dat scheelt vaak ook een gewichtsklasse bij de houderschaps belasting.
Hier is ook een uitgebreid topic over viewtopic.php?t=52941
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Ohw nu snap ik hem. Je betaald gewoon de volle mep wegenbelasting tot dat je de aanvraag er door hebt voor campertarief. Dit kun je dus doen zonder tussenkomst van een keuring. Die constructie die je in het dak maakt voor versteviging is wel sterk genoeg om weer klappen op te vangen samen met het dak maar natuurlijk nooit zo sterk als het was.
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Eerst moet de RDW keuren en als je aan hun eisen voldoet dan wordt het op kenteken een kampeerwagen. Dan pas kan je bij de belastingdienst een aanvraag doen voor kwarttarief maar dan moet je wel aan de inrichtingseisen van de belastingdienst voldoen en die zijn uitgebreider en strenger dan van RDW.
Lees dit topic maar eens door
viewtopic.php?p=379366#p379366
En kijk ook op de sites van RDW en Belastingdienst.
Lees dit topic maar eens door
viewtopic.php?p=379366#p379366
En kijk ook op de sites van RDW en Belastingdienst.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Je moet jezelf afvragen of het wenselijk is om aan de constructie te sleutelen zonder keuring. Wat gebeurd er bij een aanrijding en wie is verantwoordelijk? Als het eigenlijk afgekeurd zou worden moet je je afvragen of je dit wel wil. Het gaat wel om veiligheid of zie ik het te zwart/wit?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) 

- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Dat hangt er van af, welk merk en type en vooral welk verstevigingsframe je hebt.Fleurig schreef: 21 dec 2024, 19:29 Die constructie die je in het dak maakt voor versteviging is wel sterk genoeg om weer klappen op te vangen samen met het dak maar natuurlijk nooit zo sterk als het was.
Er zit nog aardig wat kwaliteitsverschil in de verstevigingsframes van de door jou genoemde merken en verschillende types hefdaken.krekwakwol schreef: 18 dec 2024, 19:41 Wij hebben een Austops slaaphefdak in onze T5 met verlengde wielbasis en die heeft net als SCA en Reimo een compleet verstevigingsframe rondom in het gat, waar het hefdak op gebouwd wordt, om de stijfheid van de carrosserie te waarborgen.
Dus ik weet niet of gordels dan nog een probleem zijn.
Waar de RDW niet echt happig op is/was, is als je de dakuitsnede voorbij de B-stijl naar voren laat komen.
Als ik een Austops verstevigingsframe kwalitatief vergelijk met een SCA verstevigingsframe dan heeft het eerste een kokerprofiel van rondom +/- 12mm wat gekit wordt tegen het dak (zie ook dit topic waarbij gebruik is gemaakt van een Austops dak en het 2de verstevigingsframe (SCA) is een dubbel uitgevoerd gegalvaniseerd kokerprofiel wat gekit wordt en met extra verstevigingsbeugels ook aan de zijkant bevestigd wordt met popnagels.
Maar daar zit ook een serieus prijsverschil tussen.
Het is maar net wat men wil, waar de prioriteit ligt en wat het budget is.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Prijsverschil zit hem vooral in Reimo denk ik dan, het frame is bewerkelijker te maken dan een plaat te laseren en met kantbank te zetten. Technisch gezien zie ik liever de gezette plaat (naar mijn mening betere kwaliteit staal) hoewel ik niet weet wat Reimo voor hun kokerprofiel gebruikt. Dat het austops frame (of gelijkaardig wat ook bij mijn CMC hefdak zit) over de volledige lengte ook aan de onderzijde contact maakt en verbonden is met de dakrand vind ik ook beter. Zeker de brede flens geeft veel stevigheid ten opzichte van een kokerprofiel. Wat beter is? Beide zullen hun eigen kwaliteit , gebruik en plaats hebben. Zolang je maar de plaatsingsvoorschriften juist toepast, primer gebruikt icm de juiste carrosserielijm en waar nodig hoge sterkte / structurele stalen popnagels gebruikt. (zijn dat aluminium popnagels in die steunen bij het Reimo frame, werden die bijgeleverd?) Sorry, bedoel dus je SCA dakframe. lees in dat opzicht maar Reimo/Sca
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Die gezette plaat, zoals die ook bij een Austops dak als afwerking van de dakrand dient, geeft in mijn ogen geen extra stevigheid.
Wel maakt het de afwerking gemakkelijker en kun je er een bedplank op monteren.
Die stalen popnagels zijn destijds bij Discarvery (bij zilveren bus door hun ingebouwd) en bij Hekkema(huidige rode bus) gebruikt. Dus ik vermoed dat die meegeleverd worden.
Wel maakt het de afwerking gemakkelijker en kun je er een bedplank op monteren.
Die stalen popnagels zijn destijds bij Discarvery (bij zilveren bus door hun ingebouwd) en bij Hekkema(huidige rode bus) gebruikt. Dus ik vermoed dat die meegeleverd worden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Hoi hoi, ik denk schrijf even een update.
Na overleg met de leverancier van het hefdak heb ik een oplossing gevonden voor de gordels.
Ik heb namelijk het dak open gemaakt tot aan de laatste spant in het dak voor de gordel bevestiging zodat de constructie sterk genoeg blijft voor de gordels op de achterste rij. (3 zits bank)
Dus de opening is iets kleiner geworden maar we hebben er verder geen last van. Ook is het dak bij de b stijl intact gebleven zodat ook daar we aan de constructie geen aanpassingen hoefden te maken.
Deze week bij de rdw geweest en alles binnen 20 min goedgekeurd.
Wij hebben nu 5 zitplaatsen op kenteken staan.
Nu verder met de afwerking en het 2de bed beneden maken op basis van de 3 zits bank.
Na overleg met de leverancier van het hefdak heb ik een oplossing gevonden voor de gordels.
Ik heb namelijk het dak open gemaakt tot aan de laatste spant in het dak voor de gordel bevestiging zodat de constructie sterk genoeg blijft voor de gordels op de achterste rij. (3 zits bank)
Dus de opening is iets kleiner geworden maar we hebben er verder geen last van. Ook is het dak bij de b stijl intact gebleven zodat ook daar we aan de constructie geen aanpassingen hoefden te maken.
Deze week bij de rdw geweest en alles binnen 20 min goedgekeurd.
Wij hebben nu 5 zitplaatsen op kenteken staan.
Nu verder met de afwerking en het 2de bed beneden maken op basis van de 3 zits bank.
- Multivan Generation
- Berichten: 34858
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Ik ben benieuwd naar wat update foto's.
Die zijn ook inspirerend voor anderen.
Die zijn ook inspirerend voor anderen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Hierbij de fotos tot aan de verstevingsbalken. Voor ons werkt het zo. Afwerking is nog niet klaar. Deze zal ik later posten
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Komt er nog steeds echt een slaaphefdak op, of zo'n pop-up dakje?
Het dak verder open zagen geeft wel een veel ruimtelijker effect in de camper, met het (slaaphef-)dak omhoog, dan dat het nu is, denk ik
Het dak verder open zagen geeft wel een veel ruimtelijker effect in de camper, met het (slaaphef-)dak omhoog, dan dat het nu is, denk ik
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Er zit een slaap hefdak op nu idd. We hebben behoorlijk wat stahoogte ondanks dat de slaapplank schuin omhoog loopt.
Ik heb deze met scharnieren gemonteerd maa deze plank kan ook los liggen en dan schuif je hem zo naar achteren op het dak om meer stahoogte te creëren. Of we laten hem er uit als we met zn 2tjes camperen en beneden slapen.
Ik heb deze met scharnieren gemonteerd maa deze plank kan ook los liggen en dan schuif je hem zo naar achteren op het dak om meer stahoogte te creëren. Of we laten hem er uit als we met zn 2tjes camperen en beneden slapen.
Re: T5 combi ombouwen gordelprobleem
Mooie is ook dat we boven de cabine nog spulletjes kunnen zetten onder het kamperen. Extra plek voor je troep
