Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Het is misschien wel handig om eens een soort “vertaling” te maken van de voorschriften die de Belastingdienst In Nederland voor de inrichting van campers heeft opgesteld. Alleen als een camper aan deze voorschriften voldoet komt de eigenaar in aanmerking voor het lage “campertarief” van de motorrijtuigenbelasting. De navolging van deze voorschriften kan door belastingambtenaren steekproefsgewijs worden gecontroleerd, maar veelal wordt de aanvrager verzocht om d.m.v. een serie foto's te bewijzen dat de camper volgens de eisen is ingebouwd.
Let wel, dit zijn de eisen van de Belastingdienst, niet te verwarren met de RDW keuring die er aan vooraf gaat, maar veel minder specifiek is.
----------------------------------------------------------------------------------
Eisen aan ombouw en inrichting
Sinds 1 mei 2002 moet uw kampeerauto aan een aantal eisen voldoen als u in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief of het halftarief.
1. De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm.
De ruimte in de auto moet zo groot zijn, dat er minimaal een blok van de beschreven lengte, breedte en hoogte in past.
De bloklengte van 200cm geldt alleen voor campers die al een stahoogte (170cm) hebben.
Zie ook onderaan bij *!
2. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijders zitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.
Vast aangebracht is natuurlijk betrekkelijk, want delen zoals tafel, bed/banken mogen verplaatst/veranderd kunnen worden.
De binnenruimte van uw kampeerauto heeft:
• minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mag een bank, kist of 2 enkele stoelen zijn, dwars in de auto of in de lengterichting, ze moeten wel vastzitten. Verder schrijft de belastingdienst:
Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.
Hier spreekt men zichzelf een beetje tegen: in normale, naar voren gedraaide toestand begint de binnenruimte achter deze stoelen, naar achteren gedraaid staan deze twee stoelen in de “binnenruimte” (zie de tekst boven in groen). Heb je dus 2 draaibare stoelen, voldoe je aan de eis van 2 vaste zitplaatsen in de binnenruimte.
Als het de bedoeling is om 3 personen te vervoeren, dan kan in plaats van de bijrijders stoel een bijrijders-bank voor 2 personen worden gebruikt.
Wil men nog meer personen meenemen dan kan dit door (RDW-) goedgekeurde zitplaatsen (met riemen dus) in de binnenruimte te plaatsen. Wanneer de auto niet over een slaaphefdak beschikt, moet er wel voldoende ruimte overblijven voor de verplichte 2 slaapplaatsen. Dit kan uiteraard ook bereikt worden door middel van een combinatie van zit- en slaapplaatsen, een (RDW-)gekeurde zit/slaapbank toe te passen.
• een tafel
De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
Dit wordt nog wel eens vergeten; een tafel hoort wel ergens aan/op vast te zitten, kan wel makkelijk demonteerbaar zijn.
• slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder.
Tenzij de auto over een slaaphefdak beschikt. Uiteraard worden de dan aanwezige slaapplaatsen in het hefdak als de verplichte 2 slaapplaatsen gezien en mag men eventuele extra slaapplaatsen WEL met alle aanwezige stoelen of banken maken!
De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
° bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang minimaal 110 cm breed
° bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed
Hier is je creativiteit praktisch onbegrensd, zolang het maar (geloofwaardige, dus geen luchtbedden, stretchers o.i.d.) slaapplaatsen oplevert van de aangegeven afmetingen.
• vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
Dit kunnen zijn: kasten (met deuren), kisten (met deksel) o.i.d. zijn, zolang ze vast zitten en “afsluitbaar” zijn. Hier staat dus niet dat ze “op slot” moeten kunnen!
• een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
• een vast ingebouwd kooktoestel voor gebruik in de binnenruimte
De laatste tijd ziet men nog wel eens: via een deur uitzwenkbare keukens die vervolgens van buiten gebruikt kunnen worden. Dit mag, maar alleen als het keukenblok ook IN de camper kan worden gebruikt, zonder dat er een (schuif-)deur (of achterklep) van de auto open moet. Dus ook een los brandertje of een brander in een la die je alleen kunt uittrekken als de achterklep (of deur) openstaat, voldoet NIET. Een waterkraantje zonder afvoer van water in (of onder) de auto volstaat eveneens NIET.
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron in de kampeerauto.
Dit betekent dat de magnetron de stroom uit de batterij moet halen en niet van de paal!
Let op!
U moet alle faciliteiten op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.
Dit is wel een belangrijke regel: eigenlijk moet alles ‘binnendoor’ bereikbaar zijn, zonder dat er een deur open hoeft. Dat zal met betrekking tot de “opbergfaciliteiten” niet altijd makkelijk te bewerkstelligen zijn.
Afwijkende hoogte
*Is de binnenruimte van uw kampeerauto niet minimaal 170 cm hoog, maar wel minimaal 130 cm hoog? Dan mag u de binnenruimte verhogen tot minimaal 170 cm, over een lengte van minimaal 100 cm en een breedte van minimaal 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit mag alleen als de kampeerauto aan de overige inrichtingseisen blijft voldoen.
Voor lage (bus-) campers (de auto moet inwendig wel minimaal 130cm hoog zijn) is er dus een uitzondering : dan mag de stahoogte van 170cm worden bereikt door toepassing van een hefdak en hoeft de bloklengte maar 100 in plaats van 200cm te zijn! Het is zelfs toegestaan om een deel van het dak (100cm) vast te gaan verhogen.
----------------------------------------------------------------------------------
Wanneer iemand het met (een deel van) deze “vertaling” niet eens is of een aanvulling heeft, hoor ik dat graag.
Let wel, dit zijn de eisen van de Belastingdienst, niet te verwarren met de RDW keuring die er aan vooraf gaat, maar veel minder specifiek is.
----------------------------------------------------------------------------------
Eisen aan ombouw en inrichting
Sinds 1 mei 2002 moet uw kampeerauto aan een aantal eisen voldoen als u in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief of het halftarief.
1. De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm.
De ruimte in de auto moet zo groot zijn, dat er minimaal een blok van de beschreven lengte, breedte en hoogte in past.
De bloklengte van 200cm geldt alleen voor campers die al een stahoogte (170cm) hebben.
Zie ook onderaan bij *!
2. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijders zitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.
Vast aangebracht is natuurlijk betrekkelijk, want delen zoals tafel, bed/banken mogen verplaatst/veranderd kunnen worden.
De binnenruimte van uw kampeerauto heeft:
• minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mag een bank, kist of 2 enkele stoelen zijn, dwars in de auto of in de lengterichting, ze moeten wel vastzitten. Verder schrijft de belastingdienst:
Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.
Hier spreekt men zichzelf een beetje tegen: in normale, naar voren gedraaide toestand begint de binnenruimte achter deze stoelen, naar achteren gedraaid staan deze twee stoelen in de “binnenruimte” (zie de tekst boven in groen). Heb je dus 2 draaibare stoelen, voldoe je aan de eis van 2 vaste zitplaatsen in de binnenruimte.
Als het de bedoeling is om 3 personen te vervoeren, dan kan in plaats van de bijrijders stoel een bijrijders-bank voor 2 personen worden gebruikt.
Wil men nog meer personen meenemen dan kan dit door (RDW-) goedgekeurde zitplaatsen (met riemen dus) in de binnenruimte te plaatsen. Wanneer de auto niet over een slaaphefdak beschikt, moet er wel voldoende ruimte overblijven voor de verplichte 2 slaapplaatsen. Dit kan uiteraard ook bereikt worden door middel van een combinatie van zit- en slaapplaatsen, een (RDW-)gekeurde zit/slaapbank toe te passen.
• een tafel
De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
Dit wordt nog wel eens vergeten; een tafel hoort wel ergens aan/op vast te zitten, kan wel makkelijk demonteerbaar zijn.
• slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder.
Tenzij de auto over een slaaphefdak beschikt. Uiteraard worden de dan aanwezige slaapplaatsen in het hefdak als de verplichte 2 slaapplaatsen gezien en mag men eventuele extra slaapplaatsen WEL met alle aanwezige stoelen of banken maken!
De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
° bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang minimaal 110 cm breed
° bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed
Hier is je creativiteit praktisch onbegrensd, zolang het maar (geloofwaardige, dus geen luchtbedden, stretchers o.i.d.) slaapplaatsen oplevert van de aangegeven afmetingen.
• vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
Dit kunnen zijn: kasten (met deuren), kisten (met deksel) o.i.d. zijn, zolang ze vast zitten en “afsluitbaar” zijn. Hier staat dus niet dat ze “op slot” moeten kunnen!
• een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
• een vast ingebouwd kooktoestel voor gebruik in de binnenruimte
De laatste tijd ziet men nog wel eens: via een deur uitzwenkbare keukens die vervolgens van buiten gebruikt kunnen worden. Dit mag, maar alleen als het keukenblok ook IN de camper kan worden gebruikt, zonder dat er een (schuif-)deur (of achterklep) van de auto open moet. Dus ook een los brandertje of een brander in een la die je alleen kunt uittrekken als de achterklep (of deur) openstaat, voldoet NIET. Een waterkraantje zonder afvoer van water in (of onder) de auto volstaat eveneens NIET.
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron in de kampeerauto.
Dit betekent dat de magnetron de stroom uit de batterij moet halen en niet van de paal!
Let op!
U moet alle faciliteiten op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.
Dit is wel een belangrijke regel: eigenlijk moet alles ‘binnendoor’ bereikbaar zijn, zonder dat er een deur open hoeft. Dat zal met betrekking tot de “opbergfaciliteiten” niet altijd makkelijk te bewerkstelligen zijn.
Afwijkende hoogte
*Is de binnenruimte van uw kampeerauto niet minimaal 170 cm hoog, maar wel minimaal 130 cm hoog? Dan mag u de binnenruimte verhogen tot minimaal 170 cm, over een lengte van minimaal 100 cm en een breedte van minimaal 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit mag alleen als de kampeerauto aan de overige inrichtingseisen blijft voldoen.
Voor lage (bus-) campers (de auto moet inwendig wel minimaal 130cm hoog zijn) is er dus een uitzondering : dan mag de stahoogte van 170cm worden bereikt door toepassing van een hefdak en hoeft de bloklengte maar 100 in plaats van 200cm te zijn! Het is zelfs toegestaan om een deel van het dak (100cm) vast te gaan verhogen.
----------------------------------------------------------------------------------
Wanneer iemand het met (een deel van) deze “vertaling” niet eens is of een aanvulling heeft, hoor ik dat graag.
Laatst gewijzigd door Scandibus op 14 aug 2016, 12:26, 9 keer totaal gewijzigd.
- satellietje
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
- Locatie: almere
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Dus volgens jou uitleg... Als ik een slaapdak laat monteren en ik heb draaibare stoelen dan mag de achterkant van de bus op een keuken en tafel na leeg zijn!
Ik heb gisteren de belasting dienst gebeld maar zij konden me niet direct antwoord geven omdat het voor de dame aan de telefoon ook niet duidelijk was. Ze is het intern nog gaan navragen maar ook daar kwam geen definitief antwoord uit.
Ik wordt nog teruggebeld door een specialist van de belasting dienst.
Groetjes Pascal
Ik heb gisteren de belasting dienst gebeld maar zij konden me niet direct antwoord geven omdat het voor de dame aan de telefoon ook niet duidelijk was. Ze is het intern nog gaan navragen maar ook daar kwam geen definitief antwoord uit.
Ik wordt nog teruggebeld door een specialist van de belasting dienst.
Groetjes Pascal
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Het lijkt mij dat een deur opendoen nog wel als normale wijze wordt beschouwd. Het is waarschijnlijk anders als je met gereedschap moet sleutelen om iets toegankelijk te maken.Scandibus schreef: U moet alle faciliteiten op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.
Dit is wel een belangrijke regel: eigenlijk moet alles ‘onder handbereik’ zijn, zonder dat er een deur open hoeft. Dat zal met betrekking tot de “opbergfaciliteiten” niet altijd makkelijk te bewerkstelligen zijn. Maar... wat “een normale wijze” is wordt niet uitgelegd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- satellietje
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 08:17
- Locatie: almere
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Ik ben net teruggebeld door de belastingdienst.
De bank hoeft er niet in als de voorstoelen draaibaar zijn en als er aan alle andere eisen wordt voldaan.
Groetjes Pascal
De bank hoeft er niet in als de voorstoelen draaibaar zijn en als er aan alle andere eisen wordt voldaan.
Groetjes Pascal
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Bedankt, Pascal voor je snelle actie en reactie!
En vergeet niet dit:
• vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
@Hanz
"U moet alle faciliteiten op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken."
Dit betekent wel degelijk dat alles bereikbaar moet zijn, zonder dat het nodig is om een deur te openen!
En vergeet niet dit:
• vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
@Hanz
"U moet alle faciliteiten op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken."
Dit betekent wel degelijk dat alles bereikbaar moet zijn, zonder dat het nodig is om een deur te openen!
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Ik blijf dit toch betwijfelen als je het niet erg vindt. Je schrijft namelijk ook: "De laatste tijd ziet men nog wel eens: via een deur uitzwenkbare keukens die vervolgens van buiten gebruikt kunnen worden. Dit mag, maar alleen als het keukenblok ook IN de camper kan worden gebruikt, zonder dat er een deur of klep open moet."Scandibus schreef:Bedankt, Pascal voor je snelle actie en reactie!
En vergeet niet dit:
• vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
@Hanz
"U moet alle faciliteiten op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken."
Dit betekent wel degelijk dat alles bereikbaar moet zijn, zonder dat het nodig is om een deur te openen!
Als de keuken inderdaad bereikbaar moet zijn zonder klep of deur dan zouden alle Westfalia's afgekeurd worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Maar dan praten we langs elkaar heen.Hanz schreef: Als de keuken inderdaad bereikbaar moet zijn zonder klep of deur dan zouden alle Westfalia's afgekeurd worden.
"zonder dat er een deur of klep open moet." gelieve te lezen als: zonder dat er een deur (of achterklep) van de auto open moet.
Ik heb de tekst boven veranderd.
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Juist, binnendeuren en buitendeuren, dat gaf dus de verwarring. Misverstand hiermee uit de wereld geholpen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
de eisen aan de gordelbevestigingmontage; daar zijn ook verwarringen over; zoals voor de "WV1X" bussen vanaf welk bouwjaar je de back to bavk stoelen of de "inde lengte"bank truuk moet toepassen voor meer als 2 ( of 3 indien bijrijdersbank) gewenst zijn.
voor "WV2x" bussen geldt het niet ivm de af fabriek aanwezige gordelmontage's die je gebruiken kan ( aan de andere zijde als de schuifdeur)
voor "WV2x" bussen geldt het niet ivm de af fabriek aanwezige gordelmontage's die je gebruiken kan ( aan de andere zijde als de schuifdeur)
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
je ziet hier vaker foto's voorbij komen van mensen die hun laadruimte bekleden, vaak worden er dan houten bakken rond de wielkasten gemaakt.satellietje schreef:Dus volgens jou uitleg... Als ik een slaapdak laat monteren en ik heb draaibare stoelen dan mag de achterkant van de bus op een keuken en tafel na leeg zijn!
Ik heb gisteren de belasting dienst gebeld maar zij konden me niet direct antwoord geven omdat het voor de dame aan de telefoon ook niet duidelijk was. Ze is het intern nog gaan navragen maar ook daar kwam geen definitief antwoord uit.
Ik wordt nog teruggebeld door een specialist van de belasting dienst.
Groetjes Pascal
als je even creatief verder denkt op dit idee (de bak aan 1 kant van de auto iets hoger maakt zodat je de minimale keukenhoogte van 60cm hebt) aan de andere kant dient die als 2 zits bank (hoef je geen draaibare voorstoelen), met opklapbaar zitvlak is meteen weer bergruimte. dit in combinatie met een slaaphefdak geeft je dus een hele ruime camper...
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
De RDW en de Belastingdienst stellen eisen.
Er is nog een partij die eisen stelt, namelijk de verzekeringsmaatschappij.
Door een aantal verzekeringsmaatschappijen heb ik een schriftelijk bericht gekregen. Indien er gebruik gemaakt wordt van een niet gecertificeerde slaapbank en daar wordt op gezeten tijdens het rijden dan kan je geen aanspraak doen op ongevallenverzekering o.i.d.
Er is nog een partij die eisen stelt, namelijk de verzekeringsmaatschappij.
Door een aantal verzekeringsmaatschappijen heb ik een schriftelijk bericht gekregen. Indien er gebruik gemaakt wordt van een niet gecertificeerde slaapbank en daar wordt op gezeten tijdens het rijden dan kan je geen aanspraak doen op ongevallenverzekering o.i.d.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
@jan2009,
Je kan van alles denken. Ik vind interessanter wat een verzekeringsmaatschappij uiteindelijk gaat doen. Niet voor niets heb ik van diverse maatschappijen een schrijven gekregen!
Je kan van alles denken. Ik vind interessanter wat een verzekeringsmaatschappij uiteindelijk gaat doen. Niet voor niets heb ik van diverse maatschappijen een schrijven gekregen!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Er duiken de laatste tijd nogal wat campers met een 'kontkeuken' op.
Zolang de keuken van binnenuit (lopend! ) bereikt kan worden, is er niets aan de hand.
Zolang de keuken van binnenuit (lopend! ) bereikt kan worden, is er niets aan de hand.
- Multivan Generation
- Berichten: 34168
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Waarom krijg jij een schrijven van diverse maatschappijen?Anno schreef:@jan2009,
Je kan van alles denken. Ik vind interessanter wat een verzekeringsmaatschappij uiteindelijk gaat doen. Niet voor niets heb ik van diverse maatschappijen een schrijven gekregen!
Heb jij dit zelf aangevraagd zodat je dit als marketing argument kunt inzetten en meer goedgekeurde banken kunt verkopen?
Of hebben ze geen vertrouwen in jouw after-marketbank en wijzen ze hier vooraf al op dat ze hun handen er vanaf zullen trekken?
Ik vind je slaapbankconstructie nog steeds een mooie oplossing hoor
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Ten eerste complimenten voor dit initiatief. Gevaar van een "vertaling" is, dat iedere vertaling een interpretatie is. Pas bij bevestiging van de wetgever, weet je het zeker. Bij twijfel, altijd RDW of belastingdienst raadplegen.
Is dit jouw interpretatie of weet je zeker, dat de belastingdienst dit vergt. Dan graag de bron.
Naar mijn idee volstaat een afvoer direct naar buiten ook.
Voor wie zeker wil zijn voor de keuring: Plaats een jerrycan.
Het mooiste is natuurlijk een vaste vuilwatertank, maar daar gaat dit draadje niet over.
In een ander draadje had ik hier ook al op gewezen: viewtopic.php?f=24&t=53393Een waterkraantje zonder opvang (afvoer) van water IN (of een tank onder) de auto volstaat eveneens NIET.
Is dit jouw interpretatie of weet je zeker, dat de belastingdienst dit vergt. Dan graag de bron.
Immers als de belastingdienst een vuilwatertank wil, zou deze toch in het rijtje "spoelbak, kraan, afvoer" opgenomen zijn.Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
Naar mijn idee volstaat een afvoer direct naar buiten ook.
Voor wie zeker wil zijn voor de keuring: Plaats een jerrycan.
Het mooiste is natuurlijk een vaste vuilwatertank, maar daar gaat dit draadje niet over.