Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hefdak
Re: Hefdak
Dat doen ze bij aanvragers van het kwarttarief om te zien dat de ombouw voldoet aan de eisen van de belastingdienst.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
Ok bedankt voor deze info
Maar kan ook iemand vertellen hoe groot het gat is in het hefdak
Waar je doorheen moet om in het bed te komen.
Dit is meer om praktische reden.
Gr
Gr
Ligt er aan welk merk/type slaaphefdak er gekozen wordt lijkt mij, is die keuze al gemaakt?Blijham schreef: 28 aug 2025, 09:23 Ok bedankt voor deze info
Gr
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Uit je vraagstelling krijg ik de indruk dat je niet een goed beeld hebt van hoe een slaaphefdak eruit ziet.Blijham schreef: 28 aug 2025, 09:23 Maar kan ook iemand vertellen hoe groot het gat is in het hefdak
Het gat in het dak is niet alleen een stuk van 100x90 voor stahoogte + een stukje extra om naar boven te klimmen. Het gat komt over de hele lengte van de bus en de maat daarvan wordt bepaald door het verstevigingsframe dat bij het hefdak geleverd wordt. En dat verschilt per leverancier.
Je kan namelijk niet het achterste stuk van het dak dicht laten en daarop gaan slapen. Daar is het dak niet op berekend en er is dan niet genoeg ruimte onder het hefdak voor een bedconstructie.
Ik zou toch echt eens een paar campers met slaaphefdak bekijken om een beeld te krijgen hoe dit in elkaar steekt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Dan kun je dat toch lekker zelf bepalen....?
Maar ik denk dat er een beetje verwarring in het spel is en je niet werkelijk het slaaphefdak zelf gaat bouwen, maar dat je hem zelf wil plaatsen....
Het idee is;
Je koopt een slaaphefdak (let op: echt een slaaphefdak !)
Je zaagt een gat in het dak van het voertuig, globaal overeenkomstig de binnenwerkse maten van het slaaphefdak (maat van het verstevigingsframe)
Je plaatst een verstevigings/hulpframe in het gat in het dak van het voertuig
Je plaatst een slaaphefdak op het dak van het voertuig
en voila, een zelf geplaatst slaaphefdak op je eigen voertuig.
Het merk en type slaaphefdak bepaalt de sparingmaat in het dak en hoe groot het gat is wat over blijft om naar boven te kruipen.
Dus misschien het beste om eerst te bepalen welk merk/type slaaphefdak je wil......
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
- krekwakwol
@Blijham, is je bus op kenteken al geregistreerd als kampeerwagen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
@Charles, hoeveel tijd had je tussen de melding van de steekproef en dat ze daadwerkelijk langs kwamen?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) 

Goede vraag. Dat kan zo meer dan een jaar geweest.
Sowieso duurde het een aantal maanden voordat mijn verzoek met terugwerkende kracht werd goedgekeurd.
En die steekproefcontrole vond vervolgens meer dan een jaar na die goedkeuring plaats.
En die steekproef was niet aangekondigd.
Sowieso duurde het een aantal maanden voordat mijn verzoek met terugwerkende kracht werd goedgekeurd.
En die steekproefcontrole vond vervolgens meer dan een jaar na die goedkeuring plaats.
En die steekproef was niet aangekondigd.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Charles Vos
Bij mij waren ze binnen 2 maand na de aanvraag al een paar keer onaangekondigd aan de deur geweest. Vandaar dat de belastingtelefoon auto ook geen reden kon geven waarom de aanvraag nog open stond.
De 3e keer kwamen ze eind de dag en was de vrouw gelukkig thuis waarop we de controle onderweg hebben afgesproken op een parking langs de snelweg.
De 3e keer kwamen ze eind de dag en was de vrouw gelukkig thuis waarop we de controle onderweg hebben afgesproken op een parking langs de snelweg.
Groet, Ronald
- krekwakwol
Ze zijn ook bij ons aan de deur geweest in juni (5 jaar na de keuring), maar toen waren we op reis met de bus, ik heb gebeld toen ik de brief gelezen had, die ze gestuurd hadden, dat we weer thuiis waren.
Maar ik kon de brief als niet verzonden beschouwen, omsat het langer dan 14 dagen geleden verzonden was , maar het kan dus dat ze nog een keer onaangekondigd langs komen.
Prima, ze mogen van mij langskomen.
Maar ik kon de brief als niet verzonden beschouwen, omsat het langer dan 14 dagen geleden verzonden was , maar het kan dus dat ze nog een keer onaangekondigd langs komen.
Prima, ze mogen van mij langskomen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Ik heb een vermelding gevonden voor de verticale stand bij de eisen van bestelwagen. Aangezien veel bestelwagen de basis vormen voor kampeerwagens ga ik er van uit dat men de maatvoering en opmeting voor laadruimte en leefruimte dan ook gelijk stelt. Gat om in het hefdak te klimmen is bij ca. 35 cm lang en over de volledige breedte. Let wel dat is met verwijderde dakbalk aan B-stijl maar dat kan enkel als je dak daarvoor goedgekeurd is/wordt of als je al een kampeerwagen op kenteken zou hebben. De slaapplank is zelf 182 cm lang. Bij een opening van achter je dwarsbalk aan B-stijl heb je misschien net 2 meter lengte in je hefdak. Je zal dan rekening moeten houden dat je een inlegdeel hebt om je opening af te dichten als je wil slapen. Dat kan claustrofobisch worden.Blijham schreef: 27 aug 2025, 15:57 Maar kan nergens op een officiële site vinden dat de stoelen vertikaal moeten/mogen staan .
Hoe groot hebben jullie het gat waar je doorheen moet om op het bed te komen?
Groet, Ronald