Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hefdak
Re: Hefdak
ja de stahoogte wordt gemeten in de leefruimte van de kampeerwagen. Dat is de ruimte achter de voorstoelen in de achterste stand en met de rugleuning verticaal. Let op de lengte moet minimaal 100 cm zijn en de breedte 90 cm. Verwissel dat niet :)
Groet, Ronald
De lengte is altijd de lange kant van een rechthoek
Of moet de 100cm in de lengte van de auto?
Ik dacht dat de denkbeeldige blokken van 200cm alleen achter de voorstoelen moesten passen.
En het gat voor de extra stahoogte niet.
Waar is dit te vinden?
Groet
Ik dacht dat de denkbeeldige blokken van 200cm alleen achter de voorstoelen moesten passen.
Waar is dit te vinden?
Groet
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camperBlijham schreef: 28 jul 2025, 09:23 De lengte is altijd de lange kant van een rechthoek
Ja, lengte wil in dit geval zeggen: in de lengte van de auto.
Waar is dit te vinden?
Op de site van de belastingdienst, onder inrichtingseisen kampeerauto.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Het denkbeeldig blok of fictief blok is achter de voorstoelen. Enige extra voordeel heb je dat dit gemeten wordt met verticale rugleuning. Als je wat achterover zit heb je al snel dat de hoofdsteun 20 cm verder naar achter zit dan onderaan de zitting. Die ruimte win je terug bij meten met rugleuning rechtop.
Als je fictief blok dan achter je stoelen zit is het toch ook logisch dat de uitzondering voor het hefdak dan ook op hetzelfde deel betrekking heeft. Het maakt niet uit of dat gat dan voorin of achterin zit. Het gat mag uiteraard groter zijn maar let op als je de dwarsbalk aan de Bstijl wil doorzagen. Dat mag niet zomaar meer. Als de verhoging maar de 170 cm geeft over de gehele lengte van 100 cm en breedte van 90cm in de binnenruimte. En opening is de opening, pas op met verstevigingsribben of afwerking waardoor je gat wellicht net kleiner uitvalt.
Als je fictief blok dan achter je stoelen zit is het toch ook logisch dat de uitzondering voor het hefdak dan ook op hetzelfde deel betrekking heeft. Het maakt niet uit of dat gat dan voorin of achterin zit. Het gat mag uiteraard groter zijn maar let op als je de dwarsbalk aan de Bstijl wil doorzagen. Dat mag niet zomaar meer. Als de verhoging maar de 170 cm geeft over de gehele lengte van 100 cm en breedte van 90cm in de binnenruimte. En opening is de opening, pas op met verstevigingsribben of afwerking waardoor je gat wellicht net kleiner uitvalt.
Groet, Ronald
Hallo
In voorgaande bericht is een link gestuurd.
Hierin staan de eisen.
Maar hierin zie ik niet staan dat de stoelen horizontaal moeten staan.
Wel staat er in de achterste stand.
Gr
In voorgaande bericht is een link gestuurd.
Hierin staan de eisen.
Maar hierin zie ik niet staan dat de stoelen horizontaal moeten staan.
Wel staat er in de achterste stand.
Gr
Klopt, dat staat er ook niet. En in het bericht wordt ook niet gezegd dat de stoelen horizontaal moeten staan maar dat je de rugleuning zo veel mogelijk verticaal moet zetten (rechtop) zodat de rugleuning en de hoofdsteun zo min mogelijk van de binnenruimte afsnoepen.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Maar wat is nu precies je vraag- en/of probleemstelling?
Wat ben je aan het maken?
Wat ben je aan het maken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik begrijp dat je nog aan het oriënteren bent op een hefdak voor je T6 multivan. Wil je zelf inbouwen of laten inbouwen. Volgens mij voldoen vrijwel alle beschikbare daken wel aan de stahoogte eis. Je moet enkel opletten met de RDW keuring dat je ombouw met hefdak aan de toelatingseisen voldoet ivm locatie van de dakopening en verstevigingen. Een inbouwer weet dat, kan dat regelen. Voor zelfbouw zou je toch even vooraf moeten afstemmen met de RDW of inbouwen na de RDW keuring.
Laat eens weten welke daken je al bekeken hebt en wat je voorkeur is. Ik heb zelf een CMC hefdak ingebouwd en deze blindelings gekocht omdat ik die in 2 dagen kon afhalen op een rit die ik toch moest maken bij hun in de buurt. Waren ook goed bereikbaar met ondersteuning bij de inbouw. Anders was het waarschijnlijk een dak van Atrion geworden.
Laat eens weten welke daken je al bekeken hebt en wat je voorkeur is. Ik heb zelf een CMC hefdak ingebouwd en deze blindelings gekocht omdat ik die in 2 dagen kon afhalen op een rit die ik toch moest maken bij hun in de buurt. Waren ook goed bereikbaar met ondersteuning bij de inbouw. Anders was het waarschijnlijk een dak van Atrion geworden.
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Contacteer:
Er stonden nog wat vragen open in je vorige topic:
viewtopic.php?p=527281#p527281
Misschien kun je die beantwoorden?
Ook daarbij wat wil je met de hemel, qua functionaliteit en afwerking?
Hoe wil je de randafwerking bij de B-stijl?
Wil je de 1 of 2 ventilatie mogelijkheden behouden?
Hoeveel lichtbalken wil je nog behouden?
Wat wordt de rest van je interieur?
viewtopic.php?p=527281#p527281
Misschien kun je die beantwoorden?
Ook daarbij wat wil je met de hemel, qua functionaliteit en afwerking?
Hoe wil je de randafwerking bij de B-stijl?
Wil je de 1 of 2 ventilatie mogelijkheden behouden?
Hoeveel lichtbalken wil je nog behouden?
Wat wordt de rest van je interieur?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik ben nog bezig om een slaaphefdak op mijn t6 multivan te bouwen
Maar kan nergens op een officiële site vinden dat de stoelen vertikaal moeten/mogen staan . Wel in de achterste stand
Dit is voor mij belangrijk om het sta gedeelte van 100x90 te bepalen
Hoe groot hebben jullie het gat waar je doorheen moet om op het bed te komen?
Maar kan nergens op een officiële site vinden dat de stoelen vertikaal moeten/mogen staan . Wel in de achterste stand
Hoe groot hebben jullie het gat waar je doorheen moet om op het bed te komen?
Als het goed is zit er bij het hefdak een verstevigingsframe en de maat van dat frame bepaalt de afmeting en plaats van het gat in je dak. En dat gat is groter dan 100x90 want er moet ook nog ruimte zijn voor een bedplank of andere ondergrond voor je matras.
Ik zou toch eens bij een aantal inbouwers kijken hoe een en ander gemonteerd wordt.
Ik zou toch eens bij een aantal inbouwers kijken hoe een en ander gemonteerd wordt.
Ik kan je met aan waarschijnlijkheid grenzende zekerheid mededelen dat dit zo is. Ik heb een steekproef gehad van de [edit: niet de RDW] Belastingdienst op mijn ombouw en ze hebben daarbij de stoel in achterste stand gezet, rugleuning met waterpas verticaal en vervolgens de lengte van de leefruimte opgemeten tot de achterklep. (fictief blok 200 cm) Daarnaast hebben ze met de waterpas de leuning verticaal 'verlengd' in de opening van het geopende hefdak om de maat van de opening [in de leefruimte] op te meten. Vanaf de waterpas hebben ze 100cm terug gemeten naar achteren en daar de hoogte tot het hefdak gemeten of dit gelijk aan of meer dan 170 cm was. Tussen de beide zijden moest het 90 cm of meer zijn. Lengtemaat dien je in relatie tot het standaard fictieve blok te zien. Dus ook in de lengterichting van je voertuig.Blijham schreef: 27 aug 2025, 15:57 Maar kan nergens op een officiële site vinden dat de stoelen vertikaal moeten/mogen staan . Wel in de achterste stand
Niet twijfelen, bij niet geloven bel je de belastingdienst.
Laatst gewijzigd door SyncRoon op 28 aug 2025, 02:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ronald
Zoals Ron beschrijft, is het ook bij mij gegaan.
Ik heb vorig jaar ook zo’n steekproef gehad.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Doen ze die steekproeven gewoon random bij bestaande campers of bij nieuwe aanvragen kwarttarief?chv schreef: 28 aug 2025, 01:43 Zoals Ron beschrijft, is het ook bij mij gegaan.
Ik heb gisteren bevestiging van mijn aanvraag kwarttarief gehad van de belastingdienst, ze geven zichzelf 8 weken de tijd, ben benieuwd
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.