een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Gasslang wel of niet vervangen?
Re: Gasslang wel of niet vervangen?
Goeie, ik lees dit op de website van de belastingdienst. Het moet vast zitten, maar het hoeft niet perse te werken, als ik het zo lees :)
- Martens-Tvier
“…..die stroom krijgt van een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is”
In mijn T4 heb ik sws geen energiebron die 230V/1000W levert…..
In mijn T4 heb ik sws geen energiebron die 230V/1000W levert…..
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Ik heb een € 90,- 700watt combimagnetron met grillfunctie in de bus op een € 190,- 1500watt(3000watt piek) omvormer. Dat werkt op een 100A AGM accu zonder probleem voor enkele maaltijden op te warmen. Heb zelf een 280A semitractie in de bus staan. Gebruik de omvormer het meeste voor de (500watt) acculaders van de machines. Is een ideale combi vind ik. 'verse' magnetron maaltijd kost minder dan de helft als de vette hap en wil je wat luxer pak je de stoommaaltijd....Engels ontbijt maak ik dan op de cadac buiten de bus. Het houd niet de luchtjes uit de bus maar wel de vette aanslag van het koken.
Groet, Ronald
- Mickel Moen
- Contacteer:
Ik zou mij niet zo druk maken over de belastingdienst. Ik neem aan, dat het gastoestel nog aanwezig is. Dat de bus verder ook alle kenmerken van een camper heeft en aan de eisen voldoet.
Bij een controle, dan krijgen we het over de forumpakkansberekening, kun je aannemelijk maken, dat je de gasslang in verband met de ouderdom tijdelijk verwijderd hebt.
In die zin, had je hem ook kunnen laten zitten en los kunnen koppelen van de fles.
Na de vakantie mooi opnieuw opbouwen.
Fijne vakantie.
Bij een controle, dan krijgen we het over de forumpakkansberekening, kun je aannemelijk maken, dat je de gasslang in verband met de ouderdom tijdelijk verwijderd hebt.
In die zin, had je hem ook kunnen laten zitten en los kunnen koppelen van de fles.
Na de vakantie mooi opnieuw opbouwen.
Fijne vakantie.
Nee ik maak me ook niet zo'n zorgen over de belastingdienst hoor. Na de zomer ga ik op mijn gemak op zoek naar een loods/garage waar ik dit en ook het roest aan de buitenkant wil wegwerken. Mocht iemand daar nog een tip voor hebben in Zuid-Holland dan houd ik me aanbevolen :)
- Jan anno NU
Laat na je vakantie ook de aansluiting van de gasslang op je leidingwerk uitvoeren zoals het hoort.
Namelijk via een slangpilaar die op dat uiteinde van de vaste leiding hoort te zitten.
https://www.dewitschijndel.nl/dws-recht ... kgQAvD_BwE
Fijne vakantie

OH ja , die drukregelaar die nu op je fles zit kan eigenlijk niet !
Daar zit een afblaasinrichting op , die gaat lekker in je camper gas afblazen bij een defect van de drukregelaar.
Het staat er ook op , niet binnen gebruiken!!
Namelijk via een slangpilaar die op dat uiteinde van de vaste leiding hoort te zitten.
https://www.dewitschijndel.nl/dws-recht ... kgQAvD_BwE
Fijne vakantie

OH ja , die drukregelaar die nu op je fles zit kan eigenlijk niet !
Daar zit een afblaasinrichting op , die gaat lekker in je camper gas afblazen bij een defect van de drukregelaar.
Het staat er ook op , niet binnen gebruiken!!
Oef! Dat wist ik niet, ik ben blij dat ik de tank in z’n geheel eruit heb gehaald!!
Van het najaar maar eens goed naar kijken en alles installeren zoals het hoort!
Dank voor de tips

Van het najaar maar eens goed naar kijken en alles installeren zoals het hoort!
Dank voor de tips
Beetje late reactie.
De gasslang in mijn camper bleek begin dit jaar een 15jaar over tijd te zijn.
Zag er nog nieuw uit, er waren geen lekken, maar ik heb ze toch maar vervangen, hehe. Dus mijn antwoord zou "ja, je kan er nog mee op reis" geweest zijn. En dan had je die gewoon na de reis kunnen vervangen. 
De gasslang in mijn camper bleek begin dit jaar een 15jaar over tijd te zijn.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Haha, dat denk ik ook wel hoor! Maar het voelde niet helemaal lekker met de tank van 6 liter (die ook achteraf een verkeerde onluchter had) naast het hoofd van mijn zoon als hij sliep ;)
Waar ik nog wel benieuwd naar ben, wellicht weet iemand dit. Waar staat de gastank bij een originele westrfalia T4? In die van mij wat een slag naar achter (boven de accu) geplaats, maar ik heb het idee dat dit niet is zoals het origineel is gebouwd.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben, wellicht weet iemand dit. Waar staat de gastank bij een originele westrfalia T4? In die van mij wat een slag naar achter (boven de accu) geplaats, maar ik heb het idee dat dit niet is zoals het origineel is gebouwd.
Dat hangt een beetje van het bouwjaar af. Bij jouw bus van 1992 zat standaard een spiritus kooktoestel en was er dus geen gastank. Een gasstel was een optie en in dat geval stond de gastank in een speciale gasbun in het keukenkastje.Truus1992 schreef: 04 sep 2025, 11:24 Waar ik nog wel benieuwd naar ben, wellicht weet iemand dit. Waar staat de gastank bij een originele westrfalia T4? In die van mij wat een slag naar achter (boven de accu) geplaats, maar ik heb het idee dat dit niet is zoals het origineel is gebouwd.
Bij latere bouwjaren werd het gasstel de standaard en werd de gastank achterin onder de hoge kast geplaatst, dus achter de ruimte voor de huishoudaccu. De accuruimte werd daardoor kleiner. In dat achterste kastje voor de gastank zit dan een kunststof gasbun met een ventilatieopening naar buiten zodat er bij lekkage geen gas in de camper kan komen. Vanaf de gaskast zit een vaste metalen gasleiding tot onder het gasstel.
In dit topic van mij is dat zichtbaar en beschreven viewtopic.php?p=404652#p404652
Ergens halverwege dit topic zie je ook een plaatje van de gasbun in het keukenkastje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV