Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gasslang wel of niet vervangen?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Truus1992

Gasslang wel of niet vervangen?

Bericht door Truus1992 »

Hoi iedereen,

Wij hebben een paar weken geleden een Volkswagen T4 Westfalia California uit 1992 op de kop getikt. Er zit nogal wat onderhoud aan, maar we denken bijna klaar te zijn om onze eerste vakantie ermee te gaan vieren. We vertrekken over 5 daagjes.

Nu was ik gisteren nog een beetje aan het rommelen in de camper toen mij opviel dat op de gasslang een einddatum van 2020 stond. De slag is dus 5 jaar over datum. Hij ziet er overigens nog als nieuw uit.

Nu ben ik benieuwd of er hier iemand is die mij kan adviseren of ik hierbij met een gerust hart op vakantie kan, of dat ik er toch goed aan doe om de slag te vervangen...

En als ik voor vervangen zou gaan, is dit dan een slang die ik zou kunnen gebruiken? https://www.dewitschijndel.nl/dws-pvc-g ... men-300-cm

CCF5A2A2-819D-4D43-A326-D6230655B992.jpg
40609182-29F5-4DE8-B346-BCD69F7B0719.jpg
71B03686-4555-4764-B500-E700C0173790.jpg
Hanz

Re: Gasslang wel of niet vervangen?

Bericht door Hanz »

Ik zou die slang zeker vervangen. Veiligheid voor alles en de kosten zijn het niet. En als er iets mis gaat met een slang over datum dan kan de verzekering ook nog moeilijk gaan doen.
Die slang uit de link is prima maar 5 meter is wel wat lang. Hebben ze geen kortere?
En check dan meteen de datum op de drukregelaar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Kire

Bericht door Kire »

Ik meen als vuistregel bij vervanging de datum op de slang + 5 jaar. En altijd de gaskraan dichtdraaien als je geen gas gebruikt.

Groet,

Erik.
Hanz

Bericht door Hanz »

Soms staat op de slang de productiedatum, dan is het + 5 jaar. Meestal staat er de datum voor vervanging.
Bij een datum 2020 dus altijd vervangen.
chv

Bericht door chv »

Die rubber slang is 1 ding, maar op de foto lijkt de metalen gasleiding aardig gecorrodeerd.
Daar zou ik ook even goed naar kijken.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Truus1992

Bericht door Truus1992 »

Hanz schreef: 31 jul 2025, 08:03 Ik zou die slang zeker vervangen. Veiligheid voor alles en de kosten zijn het niet. En als er iets mis gaat met een slang over datum dan kan de verzekering ook nog moeilijk gaan doen.
Die slang uit de link is prima maar 5 meter is wel wat lang. Hebben ze geen kortere?
En check dan meteen de datum op de drukregelaar.
Ja, je hebt gelijk! Ik heb er 1 van 3 meter gedaan. De gastank staat in onze camper achterin, ik denk dat dat een modificatie is geweest van een vorige eigenaar... En ik dacht dat ik hem altijd nog kon inkorten :)

Misschien is het bij nader inzien geen gek idee om de gastank weer terug in het kastje te plaatsen. Tenminste, ik denk dat hij daar origineel stond?

Ik heb dit bij de Karwei bij ons in de buurt gevonden, zou deze drukregelaar ook kunnen in plaats van de rode die er nu op zit?

https://www.karwei.nl/assortiment/gasdr ... /p/B137428
Truus1992

Bericht door Truus1992 »

chv schreef: 31 jul 2025, 10:05 Die rubber slang is 1 ding, maar op de foto lijkt de metalen gasleiding aardig gecorrodeerd.
Daar zou ik ook even goed naar kijken.
Daar heb je gelijk in. Alleen waar ik nu mee zit is, kan ik dit aankomende 2 weken met een gerust hart gebruiken (wel de slang en drukregelaar vervangen), of moet ik een alternatief kiezen en koken met een apart gasstelletje bijvoorbeeld?

Ik ben benieuwd naar jouw advies :)
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Als de slang geen droogtescheuren heeft (ook niet bij extra buigen ervan) en de aansluitingen niet lekken bij een zeeptestje dan zie ik geen probleem om dit nog een paar weken te gebruiken. Na de vakantie kan je dan wellicht de zaken wat grondiger aanpakken. Leeftijd van de slangen etc. doet er enkel toe naar mijn mening als verzekeringsvoorwaarden dat vereisen. Hoe zwaar ze de G607 keuring in Duitsland eisen voor buitenlandse voertuigen? Ik heb een magnetron als kookgelegenheid en mijn gasfles en cadac zijn 'lading'....

Let ook op dat je de ruimte rond de fles en slang niet vol douwt met spullen. Dat kan zorgen dat slangen en aansluitingen te lijden hebben en gaan lekken.
Groet, Ronald
Hanz

Bericht door Hanz »

Een 1992 California had standaard spiritusbranders. Tegen meerprijs werden gasbranders geleverd en de gastank stond dan in het linker kastje. Waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar dit gewijzigd om meer kastruimte te krijgen. Achterin stonden origineel 2 accu's. Waarschijnlijk bij jou nu nog maar één om ruimte te krijgen voor de gastank.

Een nieuwe drukregelaar moet hetzelfde drukbereik hebben als de huidige, waarschijnlijk 30 mbar. Dit staat op de drukregelaar. Bij die van karwei zie ik geen specificaties dus weet niet of deze geschikt is.
chv

Bericht door chv »

Dit is, zo te zien een propaangasfles van 6kg.
Origineel zat er een 3kg campinggaz fles in.
Zit die in een gaskast met open luchtverbinding naar beneden? Zodat bij een gaslekkage het gas veilig uit je auto verdwijnt (gas is zwaarder dan lucht).
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Truus1992

Bericht door Truus1992 »

Hanz schreef: 31 jul 2025, 16:04 Een 1992 California had standaard spiritusbranders. Tegen meerprijs werden gasbranders geleverd en de gastank stond dan in het linker kastje. Waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar dit gewijzigd om meer kastruimte te krijgen. Achterin stonden origineel 2 accu's. Waarschijnlijk bij jou nu nog maar één om ruimte te krijgen voor de gastank.

Een nieuwe drukregelaar moet hetzelfde drukbereik hebben als de huidige, waarschijnlijk 30 mbar. Dit staat op de drukregelaar. Bij die van karwei zie ik geen specificaties dus weet niet of deze geschikt is.
Ah dat is leuk om te weten. De drukregelaar heeft 30mbar, die van de Karwei ook. Dus dat lijkt OK te zijn :)
Truus1992

Bericht door Truus1992 »

chv schreef: 31 jul 2025, 16:18 Dit is, zo te zien een propaangasfles van 6kg.
Origineel zat er een 3kg campinggaz fles in.
Zit die in een gaskast met open luchtverbinding naar beneden? Zodat bij een gaslekkage het gas veilig uit je auto verdwijnt (gas is zwaarder dan lucht).
Oh, zit er een voor of nadeel aan een propaangasfles ten opzicht van campinggaz? Volgens mij staat de huidige fles gewoon in een kast, wel met een porofosisch gat naar beneden. Die komt uit in de kast waar de accu staat (links van de laadruimte in de 'achterbak'.

Ik neem aan dat er niets bijzonders is gebouwd/aangelegd om ervoor te zorgen dat het gas weg kan lekken... Overigens heb ik de fles dichtgedraaid zitten en wil ik hem alleen open draaien wanneer ik ga koken, als ik ga koken in de bus. Ik wil, met name door middel van de reacties hier, beslissen of het wel of niet verstandig is om gebruik te maken van het gasstel in de camper...
Hanz

Bericht door Hanz »

Propaan werkt ook bij lage temperatuur, campingaz ( butaan) werkt bij temperaturen tegen of onder het vriespunt niet goed meer.
Een gat naar de accukast is geen goede oplossing. Je wilt gas natuurlijk liever niet bij een elektrische installatie hebben.
De gaskraan dichtdraaien als het kooktoestel niet gebruikt wordt is een goede gewoonte. Maar lekkage kan ook optreden bij verbindingen, dus goed om na de vakantie nog eens te kijken of er een gasdichte kast mogelijk is met een rechtstreekse uitgang naar buiten.
Truus1992

Bericht door Truus1992 »

Oke, hierbij het vervolg van het gasslang debacle van vandaag. Op basis van de antwoorden van @chv en @Hanz begon ik toch een beetje te twijfelen. We liggen immers met onze hoofden praktisch naast de gasfles. En gezien de ruimte geen directe verbinding heeft met buiten en er wél een directe verbinding met electra is heb ik besloten om voor nu de gasfles en slang zin zijn geheel te verwijderen. Was nog een heel gedoetje, want de slag liep van achter de bus, onder de koelkast door naar de stalen buis onder het gasfornuisje. Al met al gelukt!

We gaan nu koken op een campingaz kookstelletje, bij nader inzien ook wel lekker om buiten de koken op vakantie in plaats van in de camper.

Iedereen enorm bedankt voor de reacties. Binnen een dag heb ik een gedegen keuze kunnen maken :)
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Wel even om aan te denken, voor het camperkenteken en kwarttarief moet je wel aan de eisen blijven voldoen, dus een werkend kooktoestel vast in je keuken, mag ook een kooktoestelletje met gasbus zijn, als hij maar op een of andere manier vast zit.
Dit om een boete en naheffing te voorkomen bij een controle.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie