Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 camper grote roest en spuit beurt
-
peter_camper
Re: T4 camper grote roest en spuit beurt
Dankje! Ik zet er misschien nog een stukje buis tussen voor de uitlaat, en op de inlaat kreeg ik nog de tip van @multivan generation om er een stukje g1 of g2 gaas voor te doen.
Andere vraag: bij het opbouwen kom ik erachter dat er geen stekker zit op het zwarte kastje onder de koelkast. De andere stekker is er wel gewoon. Blijkbaar heeft ie er nooit op gezeten.
Waar is dit voor?
Waar vind ik zo’n kabel?
En waar sluit ik de andere kant op aan?
Veel dank alvast. Het opbouwen is een hele puzzel..
Andere vraag: bij het opbouwen kom ik erachter dat er geen stekker zit op het zwarte kastje onder de koelkast. De andere stekker is er wel gewoon. Blijkbaar heeft ie er nooit op gezeten.
Waar is dit voor?
Waar vind ik zo’n kabel?
En waar sluit ik de andere kant op aan?
Veel dank alvast. Het opbouwen is een hele puzzel..
Over dat zwarte kastje:
Dat is volgens mij je transformator van 220 naar 12 volt.
Daarop sluit je een zo geheten apparaatkabel aan voor in een 220v stopcontact. Overal verkrijgbaar. De stekker zou je er af kunnen knippen. Volgens mij sluit je die aan op de CEE aansluiting op je bus.
Zo te zien is ie al heel lang niet gebruikt, misschien wel omdat hij defect is?
En bij aansluiten op 220 zou die wel eens problemen kunnen geven.
Ik zou dit allemaal ff checken bij HenkK.
EDIT:
Ik zou hem uitbouwen en naar Henk brengen.
Dat is volgens mij je transformator van 220 naar 12 volt.
Daarop sluit je een zo geheten apparaatkabel aan voor in een 220v stopcontact. Overal verkrijgbaar. De stekker zou je er af kunnen knippen. Volgens mij sluit je die aan op de CEE aansluiting op je bus.
Zo te zien is ie al heel lang niet gebruikt, misschien wel omdat hij defect is?
En bij aansluiten op 220 zou die wel eens problemen kunnen geven.
Ik zou dit allemaal ff checken bij HenkK.
EDIT:
Ik zou hem uitbouwen en naar Henk brengen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
-
peter_camper
Dank Charles. Misschien dat ik daar in de toekomst nog eens mee aan de slag ga, maar ik sta eigenlijk nooit aan de stroom op campings, dus voor nu laat ik het even.
Wel project koelkast verder opgepakt. HenkK had de regelunit al gereviseerd. Die er ingezet, koelkast aangezet, …. Niks
Hoe kan dat nou?
Al snel bleek een massa kabel nog niet aangesloten, die erop, en toen deed ie t! Best bijzonder na jaren deze bus te hebben dat de koelkast t eindelijk doet :)
Bleek alleen dat de ventilator t niet deed. Via wat forum draadjes, hulp van HenkK en Peter multivan generation uiteindelijk een noctua NF A9 besteld, stille fan op 12V. Ook meteen stukje G1 filterdoek besteld wat op de ingang onderop kan.
Alles - behalve de filterdoek die pas morgen komt - aangesloten en ook de fan draait weer.
Wat een geklungel trouwens om die fan eruit te halen en erin, de moertjes van de warmte wisselaar kom je slecht bij. Understatement. En ook de schroeven om de fan los te draaien zijn moeilijk bereikbaar. Met wat geduld komt t gelukkig toch los.
Bij het erin zetten de zijkanten even gevijld van de lange schroeven zodat je er ook een klein bahco op kan zetten.
Mooi projectje. Alles doet t weer.
Wat een mooi forum is dit ook. Met alle hulp is t gelukt en kan ik deze zomer met een werkende koelkast op pad!
Wel project koelkast verder opgepakt. HenkK had de regelunit al gereviseerd. Die er ingezet, koelkast aangezet, …. Niks
Hoe kan dat nou?
Al snel bleek een massa kabel nog niet aangesloten, die erop, en toen deed ie t! Best bijzonder na jaren deze bus te hebben dat de koelkast t eindelijk doet :)
Bleek alleen dat de ventilator t niet deed. Via wat forum draadjes, hulp van HenkK en Peter multivan generation uiteindelijk een noctua NF A9 besteld, stille fan op 12V. Ook meteen stukje G1 filterdoek besteld wat op de ingang onderop kan.
Alles - behalve de filterdoek die pas morgen komt - aangesloten en ook de fan draait weer.
Wat een geklungel trouwens om die fan eruit te halen en erin, de moertjes van de warmte wisselaar kom je slecht bij. Understatement. En ook de schroeven om de fan los te draaien zijn moeilijk bereikbaar. Met wat geduld komt t gelukkig toch los.
Bij het erin zetten de zijkanten even gevijld van de lange schroeven zodat je er ook een klein bahco op kan zetten.
Mooi projectje. Alles doet t weer.
Wat een mooi forum is dit ook. Met alle hulp is t gelukt en kan ik deze zomer met een werkende koelkast op pad!
- Jan anno NU
Heb je die warmtewisselaar wel schoon gemaakt ?
Je kan er wel een ventilator onder zetten maar als er geen lucht flow is door die ribbetjes schiet dat nog niet op ,-(
Zou dat toch eerst allemaal eens goed schoon maken , ziet er nogal vuil uit.

Je kan er wel een ventilator onder zetten maar als er geen lucht flow is door die ribbetjes schiet dat nog niet op ,-(
Zou dat toch eerst allemaal eens goed schoon maken , ziet er nogal vuil uit.
-
peter_camper
Voorzichtig Met lucht schoonmaken ? Of raad je iets anders aan?
- Jan anno NU
Inspuiten met Dasty en even lekker laten inweken.peter_camper schreef: 15 jul 2025, 19:29 Voorzichtig Met lucht schoonmaken ? Of raad je iets anders aan?
Vervolgens met een zachte borstel en water af borstelen , lijkt mij geen stof maar meer aangekoekt vuil.
Uiteraard wel even die ventilator er onder wegnemen als je gaat schoonmaken.
GEEN DASTY op aluminium gebruiken!! Dasty lost aluminium op!!
De warmtewisselaar voorzichtig met lucht en een kwastje schoonmaken. Eerst doorblazen met lucht, dan met een kwastje zoveel mogelijk tussen de ribben uit vegen. Pas als er dan nog steeds zooi opzit met wat water afspoelen.
De warmtewisselaar voorzichtig met lucht en een kwastje schoonmaken. Eerst doorblazen met lucht, dan met een kwastje zoveel mogelijk tussen de ribben uit vegen. Pas als er dan nog steeds zooi opzit met wat water afspoelen.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Jan anno NU
Prima zo,n waarschuwing!J vd Pal schreef: 15 jul 2025, 21:46 GEEN DASTY op aluminium gebruiken!! Dasty lost aluminium op!!
Hoewel er geen waarschuwing op de fles staat m.b.t. aluminium maar even de proef op de som genomen.
Dus een stuk aluminium ruim voorzien van Dasty en een uur laten inwerken.
Is schoon geworden zonder chemische reaktie of enig aantasting van het aluminium.
Uiteraard moet een ieder zelf weten wat hij/zij gebruikt voor zo,n klusje , je moet niet alles geloven wat er op het internet staat !
Ik neem er geen verantwoording voor.
Je kan ook een onschuldig sopje maken met afwasmiddel.
Maar dat die Fan weinig toevoegt als er geen luchtstroom tussen de lamellen mogelijk is lijkt mij duidelijk.
-
peter_camper
Dank voor de suggesties. Ik ga met lucht, een kwastje en een stofzuiger aan de slag.
Andere vraag: de vuilwater afvoer is natuurlijk los geweest. Nu is mijn bochtje niet lang genoeg om meteen onder de bus te komen. Ik moet er dus iets van een aansluiting op doen. Die zat er ook maar is afgebroken bij demonteren.
Er zit nu een pvc 20 mm bocht in. Ben ff benieuwd wat jullie aanraden om het risico op lekkage op de vloer door open en dichtdoen van de afvoer kraan zo klein mogelijk te laten zijn. Het bochtje moet dus niet los gaan van de slang/buis/.. die ik er op aansluit
Andere vraag: de vuilwater afvoer is natuurlijk los geweest. Nu is mijn bochtje niet lang genoeg om meteen onder de bus te komen. Ik moet er dus iets van een aansluiting op doen. Die zat er ook maar is afgebroken bij demonteren.
Er zit nu een pvc 20 mm bocht in. Ben ff benieuwd wat jullie aanraden om het risico op lekkage op de vloer door open en dichtdoen van de afvoer kraan zo klein mogelijk te laten zijn. Het bochtje moet dus niet los gaan van de slang/buis/.. die ik er op aansluit
- Multivan Generation
- Contacteer:
In plaats van die PVC bocht een stuk slang gebruiken?
Op de tank met een oor of Oetikerklem vastzetten.
Andere gedeelte voor de afsluiter ook meteen nieuwe slang monteren, dan is alles vers.
Desnoods ook een nieuwe afsluiter..
Op de tank met een oor of Oetikerklem vastzetten.
Andere gedeelte voor de afsluiter ook meteen nieuwe slang monteren, dan is alles vers.
Desnoods ook een nieuwe afsluiter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Je kan er ook een stuk pvc pijp in lijmen dat onder de vloer uitkomt.
Hoe heb je trouwens die pc bocht lekvrij op de afsluiter aangesloten? Dat is ook geen gebruikelijke verbinding.
Hoe heb je trouwens die pc bocht lekvrij op de afsluiter aangesloten? Dat is ook geen gebruikelijke verbinding.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
peter_camper
Goeie vraag, hoe die bocht op de afsluiter precies is gemaakt weet ik niet, zat altijd al zo vanaf dat ik m heb. Nooit gelekt. Het stuk na de bocht is los gekomen bij demonteren van de keuken.
Ik ga er een stuk pvc onder lijmen die door de vloer komt. Dank voor de tips
Ik ga er een stuk pvc onder lijmen die door de vloer komt. Dank voor de tips
-
peter_camper
En de bus rijdt eindelijk weer, vanaf maart stil gestaan, mooi moment om dan eindelijk weer te kunnen rijden.
Nu alleen nog wat kleine afwerk dingen, maar alles zit weer op z’n plek
Nu alleen nog wat kleine afwerk dingen, maar alles zit weer op z’n plek
-
peter_camper
Vraagje: m’n huishoud accu laadt niet meer op. Deed ie eerder wel. Accu lijkt nog goed te zijn.
Ik weet dat er iets kan zijn met een scheidingsrelais, maar dat was voor dit klus project ook geen ding. Ik vermoed eerder dat ik iets niet goed heb aangesloten misschien?
Wat kan ik beste doen en wat is beste volgorde om dingen uit te sluiten?
Ik weet dat er iets kan zijn met een scheidingsrelais, maar dat was voor dit klus project ook geen ding. Ik vermoed eerder dat ik iets niet goed heb aangesloten misschien?
Wat kan ik beste doen en wat is beste volgorde om dingen uit te sluiten?
- Multivan Generation
- Contacteer:
Je scheidings relais eens opzoeken en doormeten om mee te beginnen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...