Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat camper

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Weer even een update.
De T4 staat nog steeds in de bevriende garage maar er wordt niet constant aan gewerkt.
Het kleppenblok is OK dus ging ik ervan uit dat het de bak zelf moest zijn maar de kennis vertelde me dat er geen of onvoldoende info komt als die uitgelezen wordt en het nog steeds niet zeker is of het wel de bak is. Vervangen van de bak is snel gedaan maar als het niet de bak is dan is het zonde van het geld en hij vermoed nog steeds dat het de bak niet is. Ook de monteur van de VW vermoed dat en wie ben ik dan om te zeggen : toch maar vervangen.
Ik ben er net geweest en er zit een probleem in de bekabeling van of naar de cambus.
Er zitten kabels los die aangesloten behoren te zitten.
Het blijkt ook dat mijn T4 gedeeltelijk aangesloten behoord te zitten op de cambus. Het is dus een T4 van 1999 met APL motor.
Het zegt mij niet zoveel maar jullie ongetwijfeld wel. Ik weet niet eens wat de cambus is en kan daar ook niet veel op internet over vinden
Misschien beschrijf ik het daarom ook iets onduidelijk maar als dat zo is dan hoor ik het wel en zal ik het beter beschrijven of navragen.
In iedergeval komt er nu een monteur van de VW in de avond uren het e.e.a. na kijken

Hebben jullie nog adviezen waar ik aan moet denken of door kan geven ?
Ik wil namelijk over 2 weken op vakantie maar heb er nu een hard hoofd in of dat wel gaat lukken dus alle info is welkom
Afbeelding
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: automaat camper

Bericht door franklin44 »

automaten altijd lastige problemen, bij mij was een keer de computer kapot en schakelde er niets meer.
bij vervanging zijn toen ook de rubbers van de stuur kleppen vervangen.
de specialist zei toen dat ze dit vaker deden omdat bij oververhitting de rubbers snel slijten en er dus niet meer goed geschakeld wordt.
rubbers vervangen kan gewoon onder de auto en kost rond de 300 dacht ik.

ik heb overigens gelijk een olie koeler gemonteerd.
als de bak goed op temp blijft kan hij heel lang mee.

gr franklin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

het is niet CAM bus maar CAN-bus :knipoog dat scheelt vast op internet zoekend...........

Controller Area Network.
Bij een CAN-bus systeem communiceren de diverse stuurapparaten in de auto via die netwerk met elkaar en worden er informatie en opdrachten naar elkaar verstuurd.

Bij de T4 TDI is CAN-bus pas eind 99 (bjr 2000) ingevoerd meen ik, of de benzine eerder was ermee durf ik niet te zeggen.

Maar als dingen niet aangesloten zijn moet ie het probleem altijd gehad hebben, of in elk geval sinds iemand het afgekoppeld heeft.

beschadigingen aan de draadboom kunnen wel voor gekke dingen zorgen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Oeps niet goed geluisterd een M is bijna een N
Maar daar kan je verder dus eigenlijk niets aan doen dan onderzoeken en afwachten ?

Sorrie Franklin had je berichtje te laat gezien.
Maar ik neem aan dat je de rubbers van het kleppenblok bedoeld ?
Het kleppenblok is getest en helemaal goed dus dat probleem is er niet.
Daarom dacht ik ook dat de bak het was maar ze denken van niet en willen eerst het probleem van de CANBUS oplossen.
Als dat opgelost is en het probleem er nog steeds is dan zal de bak komen en dat is op zich snel gedaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar ik vraag me dus af of er wel CANbus in jouw T4 zit........kan zijn dat jouw T4 dat nog niet heeft en dan kan zo'n monteur tot st juttemis zoeken en niets vinden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Volgens die monteur zit die er wel in, dat heeft die bevestigd maar er zit een signaal storing in zegt die.
Maar ik zal het morgen nog wel even overleggen met hem hierover om zeker te weten wat hij bedoeld en zoekt en nog een keer bevestigd krijgen of er een Canbus inzit.
Als er meer info komt kan ik dat ook meenemen naar hem toe.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Net even gebeld en het zit zo dat er canbus draden in zitten.
Omdat er stekkers los lagen vermoed ik dat de draden er wel in zitten maar niet functioneel zijn.
Ik heb nooit iets losgehaald en ook niemand anders maar al die tijd heeft die perfekt gelopen tot in Zweden het probleem met de automaat begon.
Met alle info van hier en mijn beperkte kennis betwijfel ook ik nu of canbus wel in de auto zit en zoekt de VW monteur misschien inderdaad wel naar iets wat er niet zit en is het toch de bak. Dat heb ik net ook doorgegeven.
Maar anderzijds is hij een monteur van de VW en die moet het toch wel weten, in iedergeval meer dan ik dus moet ik daar ook op vertrouwen. Al kan hij zijn eigen vergissen en dan blijven zoeken naar iets wat er niet is.
Kan het zo zijn dat er gedeeltelijke canbus in zit dus niet volledig ?
Of zou het hele probleem met de bak komen door los getrilde stekkers want draad breuk lijkt me minder al is dat natuurlijk niet uitgesloten.
Als canbus gedeeltelijk aanwezig is dan is het begrijpelijk dat de draden er al wel in zitten maar niet allemaal gebruikt worden en dan zou het zo maar kunnen dat de automatenbak niet aangesloten zit en dus ook geen signaal gevonden kan worden van dat.
Ik ben benieuwd wat er mee gedaan wordt, die monteur zal hopelijk vanavond weer komen.

Adviezen zijn nog steeds welkom want mijn vakantie naderd en zonder T4 geen vakantie zoals gepland is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Heeft er iemand nog advies ?
Nog een week en dan wil ik op vakantie gaan en er is nog steeds niets bekend van de T4
Ik sta nu in tweestrijd, het hef zelf in handen nemen en een andere bak er onder te laten zetten of de vakantie af te zeggen.
Het probleem wat blijft spelen is de canbus en niemand kan mij vertellen of dat in mijn T4 zit en ik weet niet waar ik die informatie vandaan kan halen. Juist dat maakt de keuze zo moeilijk.
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: automaat camper

Bericht door HenkK »

Ob der CAN-Bus vorhanden ist, kann wie folgt geprüft werden:

Ausstattungsnummer QG1 im Fahrzeugdatenträger,
Vorhandensein zusätzlicher Komponenten für die Wartungsintervallverlängerung (Motorhaubenschalter F266, Geber G266 für Ölstand),
Leitungsverteiler für CAN-Bus in der Relaisplatte, Steckplatz 5
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Dus voor een leek zoals ik niet te controleren ?
Ik ga morgen naar de garage en wil e.e.a. dan bespreken.
Vreemde is dat er nu een VW monteur die in een grote VW garage werkt naar kijkt en die komt er blijkbaar ook niet uit.
Wordt het nu een beetje zat en met de vakantie voor de deur moet er een knoop doorgehakt worden vind ik.
Afbeelding
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: automaat camper

Bericht door offline »

ZwedenTransporter schreef:Dus voor een leek zoals ik niet te controleren ?
Ik ga morgen naar de garage en wil e.e.a. dan bespreken.
Vreemde is dat er nu een VW monteur die in een grote VW garage werkt naar kijkt en die komt er blijkbaar ook niet uit.
Wordt het nu een beetje zat en met de vakantie voor de deur moet er een knoop doorgehakt worden vind ik.

In je ondehoudsboekje en links onder je dashbord (hoofd ondersteboven bij de pedalen steken en omhoog kijken) zit een witte stikker. Daar staan allemaal codes op (waaronder kleurnummer, chassisnummer etc.) Ik denk dat de genoemde code daar bij zal moeten staan indien aanwezig, en anders dus niet aanwezig.

Ik weet niet zeker of het daar bij staat, maar dat kan een ander forumlid je waarschijnlijk wel vertellen.

Vwb de door te hakken knoop, die zul je toch echt zelf door moeten hakken. Aangezien de kwaal al vrij lang aanwezig is kun je jezelf mischien ook iets verwijten :toppie

Offline
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik ga morgen kijken op die plek onder het dashbord kastje
Wbt het probleem daar kan ik niets aan doen en dat bestaat nog niet zo lang.
Vanaf begin juni dus pas ±1½ maand
Wat ik me kan verwijten is dat ik er niet veel druk op heb gezet.
Neemt niet weg dat ik zelf de knoop door moet hakken alleen ik wil dat met verstand doen en dat is nu het grote probleem juist omdat ik totaal geen verstand heb van canbus, had er nog nooit van gehoord maar ja ik ben nog uit de contactpuntjes tijdperk :gekte
Maar zonder gekheid ik ga het morgen goed doorspreken wat we gaan doen en hoop zoveel mogelijk advies daarin mee te kunnen nemen. Ik vertrouw mijn garage bedrijf voor de volle 100% maar hij gaf ook toe dat dit specialistisch werk is en daarom heeft hij iemand benaderd van dat grote VW garage bedrijf.
En als hij er ook niet uitkomt, in de vrije uurtjes dat die daar werkt, dan kan het lang duren en :nouwatkostdat en helemaal als je bedenkt wat Roger al schreef "zit er wel canbus in"
Dat moet die monteur toch snel kunnen achterhalen ? Anders betwijfel ik inderdaad of dat er wel in zit.
Ook omdat die monteur zei "snap niet dat die gelopen heeft" doelend op het aantal losse stekkers die blijkbaar van de canbus bedrading zijn.
Alles overwegend denk ik dat er morgen beslist gaat worden om een andere bak er onder te doen maar wat is wijsheid ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: automaat camper

Bericht door HenkK »

In heb begrepen dat de bak geregeld wordt door een ECU, deze zit bij T4 vanaf 01-96 in de linker voetruimte tegen de A-styl.Met een VAG 1551 tester is deze uit te lezen. Dit werd al gebrukt voor 96 en toen zat hijin de rechter voetruimte en toen was er nog geen CANBUS.. In deze ECU zitten storingscodes opgeslagen

Een storing kan ontstaan door 2 soorten of verkeerde ATF, (volgens boek) de olie moet DEXRON. Dit begreep ik eerst niet

Op deze ECU zit een 38 polige stekker. Het aantal verschillende meetwaarden die hierop in OHM en spanning staan is zo uitgebreid dat ik dat niet kan overnemen.

een aantal Ohm(weerstand metingen ) komen van een temperatuur zender in de bak , vandaat die 20, 60 en 120 oC temperatuurmeting,

Kijk ik ben nog een T4 leek,
Ikzelf zou nu deze ECU eruit halen en tijdelijk vervangen door een andere van een T4 zonder problemen. Is het probleem dan weg, def. vervangen, Is het probleem er nog, probleem in bak of aan een andere sensor.
Misschien 68 polige steker reiningen met een contactcleaner overgangs weerstanden zijn sterk van invloed.

- weerstand van gaspedaal
- sensor rijsnelheid

verder heb ik deze wijsheden uit een serviceboek van VW voor de T4 en na enige studie kwam ik op bovenstaande , vind ik het een interessant onderwerp., misschien weer iets verder.

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: automaat camper

Bericht door HenkK »

O ja, dit nog even, ben blij dat mijj nbak bedient word door de nodige botten , pezen en gewrichten.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Rotor schreef:
Roger B. (11)61 schreef:
geen idee waarom bij een diesel de computer wel, en bij een benzine niet vervangen zou moeten worden.
lijkt me dat een computer niet stuk gaat van het verslijten van de bak.......
Ik sluit me aan bij Roger zou ook niet weten waarom bij een diesel de computer wel vervangen moet worden, ik heb 2 jaar geleden ook een revisie uit laten voeren,ik heb een diesel, maar er is geen andere computer in gekomen...en voor diegene die niet weet waar deze computer zit, nu deze zit links onder het dashboard, en vele krijgen een probleem met deze computer omdat deze vaak stuk gaat door water , dat uit de hoek van de voorruit komt.
Ik heb laatst een monteur gesproken, die door klachten een andere bak had gemonteerd, en met die andere bak had hij dezelfde klachten, en wat bleek? de computer was defect, en dat kwam dus door dat water .
Ik melde reeds het boven staande, en zoek je nog zo'n computer, dan heb ik er nog wel eentje.
Plaats reactie