Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Probleem standkachel
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:38
Probleem standkachel
Hallo,
In mijn VW Camper (T4) zit een eberspächer D2L standkachel.
Zodra ik deze inschakel begint de ventilator te lopen en na korte tijd hoor ik ook de brandstofpomp onder de auto lopen.
Helaas komt er geen warme lucht, na ongeveer 2 minuten schakelt de ventilator uit...
Wat kan dit zijn..?
alvast bedankt
mvg
Herman
In mijn VW Camper (T4) zit een eberspächer D2L standkachel.
Zodra ik deze inschakel begint de ventilator te lopen en na korte tijd hoor ik ook de brandstofpomp onder de auto lopen.
Helaas komt er geen warme lucht, na ongeveer 2 minuten schakelt de ventilator uit...
Wat kan dit zijn..?
alvast bedankt
mvg
Herman
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:38
gloeistift
Gloeistift is reeds doorgemeten door de VW garage en was OK.
Ik heb toch voor de zekerheid een andere gloeistift geprobeerd van een 2e hands apparaat, echter zonder succes...
Ik heb toch voor de zekerheid een andere gloeistift geprobeerd van een 2e hands apparaat, echter zonder succes...
Herman,
Kan verschillende oorzaken hebben, je hebt al opgemerkt dat het pompje begint te lopen, komt er dan ook rook uit het uitlaatje, waarschijnlijk wel want dat zullen ze zelfs bij de VW wel opgemerkt hebben. Dan krijgt ie dus brandstof. Rook = brandstof, geen rook = geen brandstof.
Je merkte ook op dat ie na een paar minuten afslaat, voel je wel een klein beetje warme lucht? Waarschijnlijk wel want anders rookt ie niet.
Dan zou of je verbrandingskamer erg vervuild kunnen zijn of de thermoschakelaar boven op de verbrandingskamer heeft kuren, als die niet schakelt dan slaat de kachel op storing. Dan zul je de kachel open moeten schroeven,
kijk ook even op standkachel.com, staan ook PDF-jes op van de kachel.
Succes Marcel
Kan verschillende oorzaken hebben, je hebt al opgemerkt dat het pompje begint te lopen, komt er dan ook rook uit het uitlaatje, waarschijnlijk wel want dat zullen ze zelfs bij de VW wel opgemerkt hebben. Dan krijgt ie dus brandstof. Rook = brandstof, geen rook = geen brandstof.
Je merkte ook op dat ie na een paar minuten afslaat, voel je wel een klein beetje warme lucht? Waarschijnlijk wel want anders rookt ie niet.
Dan zou of je verbrandingskamer erg vervuild kunnen zijn of de thermoschakelaar boven op de verbrandingskamer heeft kuren, als die niet schakelt dan slaat de kachel op storing. Dan zul je de kachel open moeten schroeven,
kijk ook even op standkachel.com, staan ook PDF-jes op van de kachel.
Succes Marcel
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:38
Marcel,
Er komt geen rook, ook geen warmte.
Heb de kachel vandaag los gehad en de printplaat vervangen.
Ik heb namelijk een tijdje terug in Duitsland een 2e hands D2L gekocht, echter niet met alle kabels en zonder brandstofpomp.
Wellicht is het zinvol de thermoschakelaar te vervangen..?
Kan ik de verbrandingskamer eenvoudig reinigen..?
Kan het ook nog zijn dat er te weinig brandstof komt..?
Mvg
Herman
Er komt geen rook, ook geen warmte.
Heb de kachel vandaag los gehad en de printplaat vervangen.
Ik heb namelijk een tijdje terug in Duitsland een 2e hands D2L gekocht, echter niet met alle kabels en zonder brandstofpomp.
Wellicht is het zinvol de thermoschakelaar te vervangen..?
Kan ik de verbrandingskamer eenvoudig reinigen..?
Kan het ook nog zijn dat er te weinig brandstof komt..?
Mvg
Herman
Ik zou eerst beginnen met te zorgen dat de kachel brandstof krijgt , anders doet ie ut nooit: slangetje van de kachel losmaken, kachel aanzetten, na +/- 30 sec. begint de pomp te tikken en moet er brandstof uitkomen. Krijg je brandstof dan moet je meten of ie genoeg krijgt, ong. 5 cc per min. is een goede waarde, krijgt ie teveel of te weinig zal hij het ook niet doen.
Pas als dit in orde is zou ik verder zoeken
Gr Marcel
Pas als dit in orde is zou ik verder zoeken
Gr Marcel
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:38
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:01
- Locatie: Vlissingen
Hoi Herman,
Heb zelf problemen gehad met mijn standkachel omdat de 2de accu het niet aankon!
Gaf wel ruim 12v aan maar te weinig power.
De gloeistift in je standkachel heeft in het begin namelijk een flinke stroompuls nodig en die komt van je accu. Je 2de accu (onder je bestuurdersstoel vaak) moet een goede conditie hebben.
Vaak word de standkachel alleen op hele koude dagen gebruikt om te ontdooien en verder bijna niet. Zo een acuu word dan nooit goed belast en telkens maar wat tie kwijt is opgeladen. Word dus een slappe accu die het op den duur niet meer trekt...
Na vervangen van de 2de accu draaide de standkachel weer helemaal volgens programma en als een zonnetje :D
Tip: gebruik je standkachel regelmatig! Ook in de zomer op koude ochtenden desnoods! zo bijft je standkachel heel en je accu op krachten!!!
Groeten Chris
Heb zelf problemen gehad met mijn standkachel omdat de 2de accu het niet aankon!
Gaf wel ruim 12v aan maar te weinig power.
De gloeistift in je standkachel heeft in het begin namelijk een flinke stroompuls nodig en die komt van je accu. Je 2de accu (onder je bestuurdersstoel vaak) moet een goede conditie hebben.
Vaak word de standkachel alleen op hele koude dagen gebruikt om te ontdooien en verder bijna niet. Zo een acuu word dan nooit goed belast en telkens maar wat tie kwijt is opgeladen. Word dus een slappe accu die het op den duur niet meer trekt...
Na vervangen van de 2de accu draaide de standkachel weer helemaal volgens programma en als een zonnetje :D
Tip: gebruik je standkachel regelmatig! Ook in de zomer op koude ochtenden desnoods! zo bijft je standkachel heel en je accu op krachten!!!
Groeten Chris
Ik zou ook voor de accu gaan, in jeinstallatie zit ook nog een onderspanningsbeveiliging. De gloeistift trekt nogal wat stroom nu is dat geen probleem maar als ik mijn kachel start met volle accu zakt mijn spanning op het paneeltje van bijna 14V naar net boven de 12V.
Probeer het inderdaad eens met draaiende motor dan staan je autoaccu en serviceaccu parallel.
Nog wat anders zijn de aanzuigopeningen in je deurstijl achter de bestuurderstoel ook leeg?
Haal ook eens de uitblaasroosters op de vloer eruit, en kijk eens of die wel schoo n zijn.
succes
Leo
Probeer het inderdaad eens met draaiende motor dan staan je autoaccu en serviceaccu parallel.
Nog wat anders zijn de aanzuigopeningen in je deurstijl achter de bestuurderstoel ook leeg?
Haal ook eens de uitblaasroosters op de vloer eruit, en kijk eens of die wel schoo n zijn.
succes
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:38
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02 feb 2007, 15:42
storingen kachel
Voor dit soort situatie's heb ik op de site http://www.standkachel.com een zgn probleemoplosser of te wel een troubleshoot pagina gemaakt.
loop die eens na bij storingen.
Vaak is het inderdaad de onderspanning van de accu zoals eerder opgemerkt.
als de meter 12 volt aangeeft als 'basis"spanning dan het je feitelijk al een probleem, liever zien we een "ruime" 13 volt op de meter.
Ook een mogelijkheid is een verstopte/vervuilde verbrandingskamer.
mits het een recentere heater is. Als de gloei spiraal defect is signaleert een moderne stuurunit dat en gaat de doseerpomp helemaal niet draaien.
als hij dat wel doet is het inderdaad 9 van de 10 keer de accu of een verstopping van de verbrandingskamer.
Er is dan maar een remedie. vervangen.
(voor de hele handigerds onder ons, is schoonmaken soms een optie maar je moet dan goed weten wat je doet!
Vooral bij lucht verwarmers! vaak worden ze binnen in de auto/van geplaatst en als je een fout maakt... koolomonoxide is dodelijk en je hebt maar 1 leven.)
Succes
Harold
loop die eens na bij storingen.
Vaak is het inderdaad de onderspanning van de accu zoals eerder opgemerkt.
als de meter 12 volt aangeeft als 'basis"spanning dan het je feitelijk al een probleem, liever zien we een "ruime" 13 volt op de meter.
Ook een mogelijkheid is een verstopte/vervuilde verbrandingskamer.
mits het een recentere heater is. Als de gloei spiraal defect is signaleert een moderne stuurunit dat en gaat de doseerpomp helemaal niet draaien.
als hij dat wel doet is het inderdaad 9 van de 10 keer de accu of een verstopping van de verbrandingskamer.
Er is dan maar een remedie. vervangen.
(voor de hele handigerds onder ons, is schoonmaken soms een optie maar je moet dan goed weten wat je doet!
Vooral bij lucht verwarmers! vaak worden ze binnen in de auto/van geplaatst en als je een fout maakt... koolomonoxide is dodelijk en je hebt maar 1 leven.)
Succes
Harold
Re: storingen kachel
Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik krijg de pagina niet geopend,krijg een sponsored links pagina?!?1standkachel schreef:Voor dit soort situatie's heb ik op de site http://www.standkachel.com een zgn probleemoplosser of te wel een troubleshoot pagina gemaakt.
T4 2.0 dubbel cabine 1996 benzine, airco, airbags,Abs.
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:38
- Maurice 858
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:56
- Locatie: Westfriesland
Ramon,
er moet nog een "s" achter standkachel.
dan kom je wel op de goede pagina
standkachels.com dus
er moet nog een "s" achter standkachel.
dan kom je wel op de goede pagina
standkachels.com dus
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag had ik er wéér eentje voor me!