Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

vragen over de T4
Plaats reactie
meesterRené
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:58

Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

Bericht door meesterRené »

Beste forumleden,

Ik heb al even binnen de bestaande topics gezocht maar kon daar geen antwoord vinden. Vandaar mijn vraag: Wie heeft er ervaring met het vervangen van het linkerkogeltje inclusief het kunstofkogelhuis? Ik heb gisteren de onderdelen opgehaald, maar heb geen idee hoe je e.e.a. op zijn plaats moet krijgen. Gaarne jullie advies.

meester René
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

Bericht door francisco »

fusee kogel? wat voor kogeltje bedoelje?

fusee link, boven onder?
:toppie
meesterRené
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:58

Re: Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

Bericht door meesterRené »

Ik bedoel het bekende witte kogeltje van het versnellingsapparaat. Ik kan dus ook alleen de 3e en 4e versnelling nog maar gebruiken. Daat is al het e.e.a. overgeschreven, maar bij mij is het nu het kunstofkogeltje aan de linkerkant. Enig idee hoe je dat monteert? Ik dacht zelf aan verwarmen!

groet,

meester René
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

Bericht door j.d.hukema »

Van de week bij mij gebeurd.Het plaatje waar het hulsje van het kogeltje zit met twee bouten vast. Er af halen en nieuw busje met twee stukjes hout en een lijmklem er in persen.Niet verwarmen.Dan vet er in wat geschikt is voor kunstof en plaatje terug plaatsen.Afstand tussen motorblok en plaatje opmeten en een blokje hout hier tussen zetten. Dan kogeltje tegen nieuw geplaatste busje aan drukken en dan het hele asje met een breekijzer of pijp er in drukken .Je moet wel veel kracht zetten .Bij mij is het zo gelukt. 20 min werk

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
meesterRené
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:58

Re: Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

Bericht door meesterRené »

Beste Dick, dank voor je reactie!!
Even een vraagje nog: Zit het asje niet vast aan het kogeltje? Ik kreeg van de dealer nog een soort van "splitpen" om het kogeltje vast te zetten aan het asje. Verder vraag ik me af hoe je het metalen deel waar dat kunstofhulsje ingeklemd moet worden loskrijgt? Bij het rechter "kogeltje"zie ik inderdaad twee bouten maar bij het linker deel heb ik nog geen bouten kunnen ontdekken. Het lijkt een metalen houder met een gat er in waar dat kunstofhulsje in geperst moet worden. Heb ik verkeerd gekeken?

groet,

meester René
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

Bericht door j.d.hukema »

Nu heb in wel vergeten te vermelden dat in een 1.9td heb maar ga er van uit dat het het zelfde werkt.Als dat niet zo is dan hoor ik het wel .Aan het dwarsstangetjec dat de schakeling doet zitten bij mij aan beide einden een rond bolletje.De linker draaid in het hulsje er de rechter zit gewoon tussen twee plaatjes.Deze kun je los draaien door de twee bouten die je ziet.Maar de houder op her motorblok dan moet je even de plastic kap die de accu scheid van de motorruimte er uithalen en dan zie je het houdertje wat aan het motorblok zit.links en rechts zitten bij mij een bout.Die moet je los draaien en dan pak je het plaatje zo weg. Zo is het bij mij gegaan.

Dick
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
meesterRené
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:58

Re: Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

Bericht door meesterRené »

Beste Dick,

Dat lijkt me inderdaad hetzelfde construct.Bedankt voor je heldere uitleg! Dat ga ik deze week proberen. Zit ik alleen nog met de vraag hoe het kogeltje uiteindelijk aan het asje vastkomt te zitten? Ik stel me nu dus voor dat ik de steun die aan het motorblok vastzit loshaal. Dan (buiten de auto) het nieuwe kunstofhulsje in die steun pers, dan het balletje er in? En dan het asje in dat balletje duwen? De boel weer terugzetten en klaar? Heb ik het zo goed begrepen of juist niet?
Alvast bedankt maar weer voor je reactie.

meester René
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

Bericht door j.d.hukema »

Het meenste is goed ,alleen het balletje moet je niet in het hulsje doen .Die moet je ook met een lijmtang er op drukken.Als balletje er op zit dan druk je het zoals ik beschreven heb het stangetje met balletje in de houder.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
guillaume
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:51

Re: Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

Bericht door guillaume »

Het bolletje wordt (1.9TD 1997) op zijn plaats gehouden door een verdikking aan het eind van het asje. Het bolletje moet daar overheen gedrukt worden. Dat vergt aardig wat kracht. Bij hebben ze het met twee man gedaan. Een om het bolletje op zijn plek te houden, een ander met een autobandenlichter om kracht uit te oefenen.
Misschien dat het met een lijmtang ook lukt. De kunst is wel het bolletje goed op zijn plek te houden, zodat hij over het asje heen geperst kan worden.

Succes.

Ik vind het overigens wel apart dat dit onderdeel bij 225000 km al versleten is.
meesterRené
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:58

Re: Het linkerkogeltje is bij mij aan de beurt

Bericht door meesterRené »

Beste forumleden,

Allemaal bedankt voor jullie reactie! Vandaag het kunsstofhulsje vervangen en de kogel er in gedrukt! Prima tips!

meester René
Plaats reactie