Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
een tijdje terug heb ik geschreven dat ik op zoek was naar een verlaging van de toeren bij een getunede 88 pk TDI (als basis).
Omdat de auto relatief veel op de snelweg rijdt, waren de uitgangsposities:
- misschien wel zuiniger ?
- Minder toeren ---> stiller?

Wat hadden we ondernomen?
Setje tandwielen besteld via VW (tandwielen voor de 5de versnelling van een AXL--->102 pk synchro).
Dit paste niet :muur
Ik heb ondertussen wel begrepen dat ze van een Passat misschien wel zouden passen..

We hebben nu dus iets grotere banden gemonteerd.
Ik had toch andere nodig, ze waren op, dus toen maar iets grotere gemonteerd :knipoog
Banden maat is 225-60-16.

Wat merken we nu na een aantal tankjes verstookt te hebben?
- Doordat de banden nu groter zijn en de afrol omtrek dus ook wat groter,
kost het iets meer moeite bij het accelereren, iets minder flitsend zeg maar.
Om dit te compenseren kun je iets langer doorhalen in de toeren.
Dit is echter in alle versnellingen merkbaar, dus niet alleen in de 5de versnelling.

- Het verbruik is hetzelfde gebleven. Waarschijnlijk verbruik je iets meer brandstof omdat het blokje iets harder moet werken bij het accelereren, en dat iets verhoogde verbruik wordt weer gecompenseerd door het iets lagere verbruik op de snelweg, dus het nettoresultaat voor het brandstofverbruik is geen verandering.

- de geluidsproductie bij een toerental reductie van 400 rpm, want daar spreken we over,
is wel degelijk merkbaar, zelfs met gemonteerde winterbanden.

Dus wat is er bereikt?
Geen aantoonbaar verbruiksvoordeel, iets mindere acceleratie, iets stiller..Maar nog steeds goed rijdbaar.


IK had beloofd jullie op de hoogte te houden, dus bij deze... :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Oskar 725 »

Leuk experiment, maar is het niet simpeler om er gewoon een 102 Pk in te lepelen? Je hebt dan een stuk vermogen meer, een andere bak (lees overbrengings verhouding) en is niet zoveel werk als een 150 Pk.
En een 102 is ook weer te chippen!!?? :toppie :ikrij
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door maartent5 »

met al de aanpassingen die aan z'n bus zijn gebeurt trekt ie er een standaard 102pk wel uit, maarreuh... is de wegligging niet slechter geworden met hogere banden?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

Oskar 725 schreef:Leuk experiment, maar is het niet simpeler om er gewoon een 102 Pk in te lepelen? Je hebt dan een stuk vermogen meer, een andere bak (lees overbrengings verhouding) en is niet zoveel werk als een 150 Pk.
En een 102 is ook weer te chippen!!?? :toppie :ikrij
Oskar, zucht....
simpeler om een 102 pk erin te lepelen? :muur
Toen ik de keuze bij het uitzoeken had, heb ik voor de T4 gekozen en niet voor de T5 (kon toen ook)
Geen 102 pk maar een 88 pk omdat dat destijds een voordeel (besparing) opleverde van ruim 2500 euro.
En dan ook een T800 versie ipv een T1000 omdat dat ook nog eens een voordeel van ruim 1100 euro opleverde.

En voor die besparing in geld kun je veel sleutelen hoor.
Met alle motorische verbouwingen heb ik nu veel meer vermogen als een standaard 102 pk en ook meer koppel.
Ik schat zelf op 120+ pk's en een koppel van 270+ Nm.
Als ik een andere motor erin zou lepelen dan kost me dat veel meer geld, en voor wat dan eigenlijk?
Ik weet wat deze motor doorstaan heeft en dat hij goed is. Bij een andere moet je dat altijd maar weer afwachten.

Waarom is een 150 pk zoveel meer werk, alleen de remmen komen er dan toch extra bij?

Bus bevalt prima zo en is voldoende snel en voldoet aan onze behoeftes...Ik was benieuwd of ik het toerental op de snelweg wat kon reduceren en ja dat is gelukt. En 400 rpm reductie is best wel veel hoor.

@ Maarten, de loadindex is 102, de zijwangen zijn dus ook wat stugger, en de wegligging is strakker als bij standaard winterbandenmaat van 195-70-15. In de zomer blijf ik nog gewoon met 235-45-17 rijden hoor :jump
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Oskar 725 »

OK Peter, ik snap het, en inderdaad is het motor ombouw werk van een 150 Pk hetzelfde maar dan nog eens het subframe, ophanging, remmen HR-cyl, +++++de rest.
Mijn vraag was ook uit interesse/nieuwsgierigheid geboren. deze zijn nu dan ook geheel bevredigd. :klappen :jumpklap :ikrij
Dank je. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

Oskar 725 schreef:Mijn vraag was ook uit interesse/nieuwsgierigheid geboren. deze zijn nu dan ook geheel bevredigd. :klappen :jumpklap :ikrij
Dank je. :toppie
Hij is eindelijk bevredigd :nuts :bifun :bifun :bifun



haha kon de grap even niet laten.....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Oskar 725 »

Was ook een schot voor open doel!! :bonk :bifun
Groet, Oskar.
keizer
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2007, 21:33

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door keizer »

Ik weet niet hoe je het verbruik meet maar heb je er rekening mee gehouden dat je tellers wel eens niet meer zouden kunnen kloppen met een andere wieldiameter ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

daarvoor kun je corrigeren ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Oskar 725 »

Is een kwestie van een goede zakjapanner. :sjaal
Groet, Oskar.
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door koos 890 »

Ik heb ook het een en ander aangepest aan mijn 88 pk 'er en dus ook grotere wielen (ben van 15 inch naar 17 inch gegaan)en 1maat hogere banden (225/50/17) maar de kilometerteller klopt aardig met wat de navigatie aangeeft .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door GerJol 716 »

koos 890 schreef:Ik heb ook het een en ander aangepest aan mijn 88 pk 'er en dus ook grotere wielen (ben van 15 inch naar 17 inch gegaan)en 1maat hogere banden (225/50/17) maar de kilometerteller klopt aardig met wat de navigatie aangeeft .

Koos het gaat om de afrolomtrek van de wielen, jij hebt met je 17 inch nagenoeg dezelfde omtrek als de standaard 15 inch.
Peter heeft daarintegen 16 inch banden met een grotere afrolomtrek als standaard het geval is.
Vandaar ook dat het toerental lager komt le liggen.

In tips en trucs staat de ------> banden wijzer
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door koos 890 »

Gerard bij mij scheelt het op de top +/-400 toeren wat hij minder draaid inplaats van 4300 toeren draaid hij nu maar 3900 toeren
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Oskar 725 »

Weer te Laat, ik schrijf te langzaam, helemaal goed Gerard. :bonk :bifun :jumpklap
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: vervolg: toerentalreductie 88 pk TDI

Bericht door Ron Mokum 383 »

Lieve Peter,waarom al die moeite om zuiniger te rijden,leuk om te lezen hoor,maar volgende :
Ik rijd een 88 PK bj.2000
Gezipt door MARJA,EGR afgesloten,kat vervanger,banden 215x60x16,luchtinlaat KN filter.
Trekt op als een F16,niet dat ik dit altijd doe!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar mijn verbruik nu is (duur berekend) 1/12.5
Gemiddeld rijd ik 1/13.5
Mijn record was in de zomer,niet harder dan 100 KM 1/16.2 :toppie
Dit is geen leugen,anders zou het liegen zijn in je eigen zak.

Gr.Ron :T44EVER
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Plaats reactie