Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributie-riem vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
BET
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2008, 17:14
Locatie: Doetinchem

Distributie-riem vervangen

Bericht door BET »

Beste T4 & T5 weetjewellers,

Zoals al eens eerder aangegeven zijn wij voornemens een 2.4D T4 uit 1996 te kopen. Nu had ik toch nog een paar vragen in de hoop dat jullie mij hiermee toch nog wat verder kunnen helpen.

Ik heb een prijsopgave gedaan bij een VW-dealer en die komt met de volgende informatie:

Goedemorgen,

Hierbij de prijsopgaaf voor het vervangen van de distributieriem. Genoemde prijzen zijn inclusief arbeidsloon en BTW. Als extra heb ik de diverse eventueel noodzakelijke reparaties voor u in kaart gebracht, welke naar voren kunnen komen tijdens de reparatie. De extra loop- en omlooprollen heb ik niet vermeld in de opgave omdat dit onderdelen zijn die normaliter niet vervangen hoeven te worden. Houdt u er echter wel rekening mee dat dit wel noodzakelijk kan zijn, kosten per stuk grofweg € 70.

- distributieriem + spanrol € 445
- multiriem (v-snaar) € 25
- waterpomp € 165

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben. Wanneer u een afspraak wenst te maken hoor ik graag van u. Houdt u rekening met een plantijd van ongeveer een week alstublieft.

Mijn vraag is of dit redelijke prijzen zijn. Daanaast vraag ik mij af of het niet verstandig is om de loop- en omlooprollen ook te vervangen en om hoeveel rollen gaat het dan gezien de prijs van €70.--
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen voordat wij tot aanschaf overgaan.

Alvast bedankt voor het lezen,

Met vriendelijke groet,

Erwin
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Distributie-riem vervangen

Bericht door Johan191 »

Hoi Erwin,
Ik zat de prijsopgave nog even na te lezen, wel gek dat ze het niet hebben over de bewuste dikke bout met bijbehorend diamantplaatje.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Distributie-riem vervangen

Bericht door Harry 341 »

waterpomp zit rond de 40,= en de spanrol en riem zijn zeker met goud verguld :bifun :bifun :bifun
Prijzen zijn wel zeer hoog!
grtz.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Rino van Uden
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 mei 2007, 18:46
Locatie: uden

Re: Distributie-riem vervangen

Bericht door Rino van Uden »

idd eruuuhhg duur !!!!!!!!!!!!!!! :ie
het moet wel met goud verguld zijn.
ik heb hier een rekening liggen van vande week distributieset inkl spanrol voor 82,90 incl btw ex werkloon.
werkloon zal zo.n 2 uurtjes zijn.. wel een bus van 1991 ik weet niet of die van een nieuwere bus duurder zijn!maar kan nooit veel meer zijn
greetzzzzzzzzzzzzz Rino
ik ben met niks begonnen, en het meeste heb ik nog.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributie-riem vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

En een dealer (renault) die te beroerd was om geleide en spanrollen mee te vervangen (dat deden ze nooit, kwam noooooit voor dat die kapot liepen........vraag je een distributieriem, krijg je een doosje met twee rollen en riem er mooi omheen als originele renault-set :muur wat doen ze dan met die rollen?? weggooien??) kosste wel 12 van de 16 kleppen en een koprevisie en een bult werk om die renault weer de weg op te krijgen...

ALLE rollen waar de distributie riem langs loopt meevervangen, kost niet veel meer, maar je weet in elk geval dat ze goed zijn en het leven van de riem mee kunnen (bheoudens een toevallig eerder kapot lopende rol wat niet echt vaak zal voorkomen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Distributie-riem vervangen

Bericht door koekie520 »

Er zijn 2 types 2.4 kan je grofweg opzoeken met bouwjaar maar voor de zekerheid moet je motornummer controleren.
De centrale bout voor de krukaspoelie is anders en bij de oudere wordt de distributieriem gespannen met de waterpomp. Bij de nieuwere zit er een automatische spanner in de omlooprol waar er trouwens maar 1 van is.
Die met de spanner in kost ongeveer 50 geloof ik en heb ik hier nog liggen(SKF). Verkeerd besteld en toen ik er aan begon vond ik de factuur niet meer om om te ruilen.
Het gewone omlooprolletje kostte me 25 ofzo (VW).
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: Distributie-riem vervangen

Bericht door henk106 »

BET schreef:Beste T4 & T5 weetjewellers,

Zoals al eens eerder aangegeven zijn wij voornemens een 2.4D T4 uit 1996 te kopen. Nu had ik toch nog een paar vragen in de hoop dat jullie mij hiermee toch nog wat verder kunnen helpen.

Ik heb een prijsopgave gedaan bij een VW-dealer en die komt met de volgende informatie:

Goedemorgen,

Hierbij de prijsopgaaf voor het vervangen van de distributieriem. Genoemde prijzen zijn inclusief arbeidsloon en BTW. Als extra heb ik de diverse eventueel noodzakelijke reparaties voor u in kaart gebracht, welke naar voren kunnen komen tijdens de reparatie. De extra loop- en omlooprollen heb ik niet vermeld in de opgave omdat dit onderdelen zijn die normaliter niet vervangen hoeven te worden. Houdt u er echter wel rekening mee dat dit wel noodzakelijk kan zijn, kosten per stuk grofweg € 70.

- distributieriem + spanrol € 445
- multiriem (v-snaar) € 25
- waterpomp € 165

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben. Wanneer u een afspraak wenst te maken hoor ik graag van u. Houdt u rekening met een plantijd van ongeveer een week alstublieft.

Mijn vraag is of dit redelijke prijzen zijn. Daanaast vraag ik mij af of het niet verstandig is om de loop- en omlooprollen ook te vervangen en om hoeveel rollen gaat het dan gezien de prijs van €70.--
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen voordat wij tot aanschaf overgaan.

Alvast bedankt voor het lezen,

Met vriendelijke groet,

Erwin
kijk even bij
http://www.mijngarage.nl
voer je geggevens in en postcode en je weet het
BET
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2008, 17:14
Locatie: Doetinchem

Re: Distributie-riem vervangen

Bericht door BET »

Hallo T4 &T5 rijders,

Ik heb ook de prijzen, naar aanleiding van de vele positieve reakties qua prijs, opgevraagd bij http://www.vwbussen.nl in Schiedam.
Deze kwamen met een prijsopgave van +/-€550,- excl BTW.
Bij onze VW-dealer kost het +/-€635,- incl. BTW.

Gezien jullie reaktie dat het nogal aan de prijs was ben ik benieuwd of iemand 'goedkoper' adres weet waar het wel goed gebeurt natuurlijk. Ik hou mij aanbevolen voor jullie reakties.

Met vriendelijke groet,

Erwin
michel1082
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:04

Re: Distributie-riem vervangen

Bericht door michel1082 »

ik zeg altijd maar dat de schoenmaker bij zijn leest moet blijfen, wat ik bedoel is dat de dealer wel duurder is maar ook prezies weet wat er moet gebeuren en heeft het juiste gereedschap.
tevens heb je een jaar garantie op de reperatie en kun je voor dat geld weer 120000km rijden.
ik doe wel altijd alles en dan moet je ook letten op olie lekkage achter de oliepomp( zit achter de distributieriem) kun je dan maar beter mee nemen , let ook op de keerringen van de krukas en nokkenas.
de prijs moet wel inclusief pompsnaar zijn.
succes en tot horens :ikrij
Plaats reactie