Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

distributieriem

vragen over de T4
Plaats reactie
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

distributieriem

Bericht door daimen »

hei wjw ik heb mijn distributieriem laten vervangen bij de garage nu heb ik het volgende probleem als hij koud is start deze slecht met veel rook uit de uit laat (grijs) ook hoor ik ongeveer 1 minuut veel geratel bij de moter wat is er gebeurd :groteogen
het betreft een 1,9 td van 1995
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: distributieriem

Bericht door Harry 341 »

Meteen terug gaan!Die is overduidelijk niet goed op tijd gezet!
grtz.Harry
leon
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 jan 2007, 21:39
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Re: distributieriem

Bericht door leon »

brandstofpomp staat te vroeg................
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: distributieriem

Bericht door Oskar 725 »

Kortom, de boel staat niet op tijd.
Teruggaan voor controle voordat er schade ontstaat!
Groet, Oskar.
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: distributieriem

Bericht door daimen »

hei jongens ik verwacht een probleem met de garage houder zoiets van hij staat goed dan zal er wel wat anders zijn.
ik heb nooit dit geratel gehad voor de vervanging van de riem,hun vertelden mij dat de riem niet goed stond raar dat als hij nu wel goed staat dat hij zoveel lawaai maakt,het kan toch niet zo zijn dat als hij daar voor niet op tijd stond en geen lawaai maakte dat hij daarvan schade van heeft opgelopen en dat dat nu pas hoorbaar is naar het op tijd stellen.
is dit ook uit te lezen met een v a g com het betreft een 1,9 td van 1995
ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
leon
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 jan 2007, 21:39
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Re: distributieriem

Bericht door leon »

Bij de meeste garages zetten ze streepjes op de poeli om de plaats van spullen te markeren zodat ze later de riem erop kunnen zetten en hopen dat het dan hetzelfde staat.
soms komt dat niet uit :bonk
Dan kijken ze wat er het korts bij komt en zetten ze daar de riem op zodat het kan dat hij toch niet goed staat.
Dat zal volgens jou ook het probleem zijn.

groetjes leon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: distributieriem

Bericht door René »

daimen schreef:hei wjw ik heb mijn distributieriem laten vervangen bij de garage nu heb ik het volgende probleem als hij koud is start deze slecht met veel rook uit de uit laat (grijs) ook hoor ik ongeveer 1 minuut veel geratel bij de moter wat is er gebeurd :groteogen
het betreft een 1,9 td van 1995

Hoi Daimen,

Ik heb mijn 10 jaar oude T4 vorig jaar bij de dealer distributie laten vervangen.
In de winter startte hij slecht.

Terug naar de dealer na 11 maand en onder garantie ( 220 euro vragen ze er normaal voor ) op tijd laten zetten.
Volgens de dealer was hij flink verlopen. Dus zou ik zeker terug gaan.


Maar ik heb nog steeds slecht starten bij ernstige koude. Vervolgens gloeibougies getest en preventief vervangen.
Nog steeds slecht starten bij ernstige koude ( ik zit veel in oostenrijk in de bergen )

Gisteren samen met mijn maatje rene mijn bus zelf op tijd gaan zetten.
Mijn pomp inspuiting bleek net boven de groene lijn te staan.
Voorbeeld:
Afbeelding

Dit zou een juiste instelling moeten zijn, maar we hebben inmiddels ook gelezen dat gechipte motoren gevoeliger zijn voor een juiste pomptiming.
Rene zijn bus is identiek met de mijne en zijn pomptiming staat onder de groene lijn maar boven de blauwe en start goed. Dus we hebben mijn bus ook naar dit punt gebracht. 58. ( noemen ze pomptiming matig )

Volgens specificaties VW zou de blauwe lijn ideaal zijn, terwijl veel mensen naar de groene lijn willen ivm soepeler rijden.

Als de pomptiming te vroeg staat kan je inderdaad problemen krijgen met de vervroeging.
Ik kan dit niet beter toelichten maar hopelijk wil LEON dit nader toelichten en vertellen wat hij als beste inspuittijdstip ervaart.


Nu afwachten op koud weer.





Berrie
leon
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 jan 2007, 21:39
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Re: distributieriem

Bericht door leon »

rond 60 tot 65 is de beste timing als hij wat geschipt is,maar een normale loopt ook diect een stuk beter erop.
De 1,9 of 1.9 td kun je niet aflezen,die moet je met het bekende metertje afslellen wat wij dus niet doen.
We stellen ze op gehoor af en op hoe hij smorgens start en hoe de kleur van het uitlaatgas is bij wegrijden.
wat betreft de 2.4 diesel die kun je ook met de pomp zo stellen dat het een heel anders auto word als je hem fijn gesteld hebt.
Het duurt wel altijd een paar dagen voor we hem afgesteld hebben omdat ik ook de koude start wil meenaken anders gaan ze hier niet weg voordat het helemaal goed is.
Dat doet dus een dealer niet.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: distributieriem

Bericht door Oskar 725 »

pomp timing bij een 1.9 TD?
Natuurlijk zijn er mogelijkheden maar bij een 1.9 als 'ie goed loopt voor DB verv. is het gewoon spul goed op tijd, riem vervangen, 2x rond, nog op tijd? GOED.
Wel het speciaal gereedschap gebruiken anders wordt het niks
Anders wordt het als er al voor de vervanging problemen waren/zijn. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: distributieriem

Bericht door René »

Hahaha Oskar,


Je kan wel zien dat ik er nog vol van was, helaas heeft het vanacht niet gevroren dus ik weet nog niet of e.e.a. geholpen heeft.
Zag vanavond pas dat het om een 1,9 td ging.

:bifun :bifun :bonk

Berrie
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: distributieriem

Bericht door Christoffel »

De pomptiming van een 1,9 td wordt op de testbank afgesteld bij de Bosch dienst als de pomp niet op de motor gemonteerd zit.

De timing op de motor geschiedt door simpelweg de pomp met een blokkeerpen vast te zetten, tandwiel op de pomp ( 3 x M8 boutje) op te lossen, merkteken op het vliegwiel op het merkteken van het koppelingshuis te zetten.Hierdoor kun je je pomptandwiel verdraaien terwijl de pomp vast staat.

De timing van krukas en nokkenas gebeurd met een stalen strip achter in de nokkenas( met verwijderd kleppendeksel) welke dan op de koprand ligt en in de nokkenas. Past maar op een manier omdat de gleuf in de nokkenas uit het midden ligt.

Als ik je verhaal zo hoor staat je pomp wel op tijd, maar is je nokkenas 1 tand van tijd.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: distributieriem

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Chris, dat bedoelde ik dus met speciaal gereedschap, en de boel goed op tijd zetten. :toppie :knipoog
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: distributieriem

Bericht door Christoffel »

Dit speciaal gereedschap bestaat uit een boortje 5 mm om de pomp vast te zetten en een stukje platte strip van 5 mm dik 10 cm lang om de nokkenas te blokkeren.

Chris
Afbeelding
Plaats reactie