Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

vragen over de T4
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door rs1600 »

Mij T4 TDI met ACV 2.5 blok verbruikt sinds enkele maanden meer diesel dan normaal.
Normaal = sinds 1999 tot ong. dec 2007
Normaal verbruik = 1:12.8 gemiddeld
Huidig verbruik = 1:10.4 gemiddeld

Wat kunnen eventuele oorzaken zijn van dit verhoogd verbruik?
Het heeft niets te maken met winter/zomer.
Verbruik is gewoon plots een stuk hoger.
Laatst gewijzigd door rs1600 op 22 mar 2008, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
bertje
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jan 2007, 11:00

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door bertje »

:alarm geen paniek dat kan meerdere oorzaken hebben :alarm
meestal verbruikt de tdi meer in de winter meer dan zomers omdat de extra motorkachel dan ook veelvuldig aan slaat {ebersbacher} zeker bij de start als de bus koud is.
ook deze loopt op diesel of beter gezegd hij brand op diesel.
je kunt dit controleren bij het linker voorwiel want daar zit de uitlaat van het ding,dus als daar warme lucht weg komt dan brand die.
bandenspanning helpt ook mee.
en de tdi verbruikt het minst als hij op bedrijfstemperatuur is en dat duurt in de winter altijd wat langer toch?
en zo,n schokkende verandering vind ik het nog niet het zijn nog steeds mooie cijfers hoor.
die van mij verbruikt standaard 1 op 11 ,wat zeer acceptabel is. :toppie


bertje
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door Roger B. (11)61 »

@Bertje:

Ik denk dat verreweg de meeste T4's geen bijverwarming hebben (volgens mij is dat nooit standaard geweest, maar altijd een (dure?) optie) Dus het kan goed zijn dat dit niet de oorzaak is, temeer omdat in voorgaande jaren het verbruik in de winter blijkbaar minder steeg dan nu * hij zegt immers zomer/winter is niet de oorzaak...

@RS1600

Tja.... Aangenomen dat je de bus niet anders bent gaan gebruiken (andere afstanden, meer belading, andere routes (verschil stad/snelweg)) denk ik dat het toch gezocht moet worden in technische oorzaken

Zo kan het zijn dat je een andere brandstof bent gaan tanken (overgestapt op Tango ipv "gewone" tankstations?) waardoor je minder kilometers rijdt per geleverde liter (of aangegeven liter, kan ook nog verschillen)

Technisch gezien kan de oorzaak in een heel breed spectrum gezocht worden:
-banden(spanning) soort, leeftijd en spanning van de banden heeft (grote) invloed op de rolweerstand en daarmee op het verbruik
-remmen, als er een (of meer) rem(men) iets of flink aanlopen kan dat ook merkbaar worden in het verbruik
-Brandstofsysteem, door timing verloop, vervuiling van verstuivers en andere oorzaken in het brandstofsysteem kan het verbruik negatief beïnvloed worden.
-Riemtiming:Door slijtage(rek) in de distributie riem(en) kan de timing van de pomp ongunstiger zijn gaan staan waardoor het brandstofverbruik ook hoger kan worden. (recent riem vernieuwd??)
Minst prettige oorzaak: slijtage aan de motor. Niet waarschijnlijk, maar wel goed mogelijk dat een of meer cilinder slechter presteren dan ze zouden moeten, ook daardoor kan het verbruik omhoog...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door laurens »

Zo kan het zijn dat je een andere brandstof bent gaan tanken (overgestapt op Tango ipv "gewone" tankstations?) waardoor je minder kilometers rijdt per geleverde liter (of aangegeven liter, kan ook nog verschillen)
Volgens mij worden pompem net als weegschalen en andere meet/weegapparatuur regelmatig geijkt door de een of andere overheidsdienst (heette vroeger ijkwezen maar ze zullen nu wel een "toepasselijke" naam hebben)
Dus met die afwijkende liters zal het wel meevallen.
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door JJ@ »

nieuwe lucht filter plaatsen
johnnyb
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:08
Locatie: Schiedam

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door johnnyb »

Een 18% hoger verbruik is een groot verschil.
Misschien heeft het iets te maken met het motormanagement. Bijvoorbeeld door een verkeerde meting van luchthoeveelheid of temperatuur. In dat geval zou je mijns inziens ook iets moeten merken in de prestaties en/of van meer zwarte rook uit de uitlaat.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk aan een iets verlopen inspuitmoment.
Hiermee bedoel ik dat de brandstofpomp iets van tijd kan staan.
Dit sluipt er langzaam in.

Hoe lang is het geleden dat de distributieriem is vervangen?>
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door Rotor »

Het kan ook de brandstofpomp riem zijn......had ik laatst ook, er is een nieuwe opgezet en hij liep weer prima......maar dat verlopen gaat niet van de ene op de andere dag, ik denk dat zo'n riem een beetje uitrekt na verloop van tijd......mvg Ton.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door Multivan Generation »

Rotor schreef:Het kan ook de brandstofpomp riem zijn......had ik laatst ook, er is een nieuwe opgezet en hij liep weer prima......maar dat verlopen gaat niet van de ene op de andere dag, ik denk dat zo'n riem een beetje uitrekt na verloop van tijd......mvg Ton.

Dat uitrekken, dat weet ik wel zeker :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door Roger B. (11)61 »

@Laurens:

Ja, klopt, Pompen worden geijkt.... maar ook daar kan enige afwijking in zitten (weet jij HOE nauwkeurig dit is, of kan er een paar % in zitten?

Daarbij kan de energiewaarde van de brandstof verschillen.... Hoedanook, Als ik een paar tanks Shell tank rij ik gemiddeld een halve tot een hele kilometer meer per liter dan dat ik een tijdje Tango tank..... verklaar het maar....

Heb laatst met een volledig leeg gereden tank gestaan, bussie was er mee gekapt, 5 liter met jerrycan naar de bus gebracht, erin gekiepert, 5 km naar tankstation gereden en volledig volgetankt..... kon er nog 91 liter bijtanken :ie dat betekend dat er volgens de pomp van dat tankstation zomaar 95 liter en een beetje diesel in mijn 80?? liter tank kan....

Erg zeker van het erg nauwkeurig zijn van de literaanduiding van de pompen ben ik dus niet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door Rotor »

Roger, dan zou je met jouw 5 liter jerrycan het even moeten uitproberen, kijken of 5 liter wel echt 5 liter is........ook heb ik eens gelezen dat de pomphouder honderden liters brandstof mist.....dat komt doordat de brandstof , als die uit de tankwagen komt, een bepaalde temperatuur heeft, en gaat het in de ondergrondse tank, dan koelt het af , waardoor het volume kleiner wordt......maar dit alles heeft weer niets met voetballen temaken :bifun mvg Ton.
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door laurens »

http://www.verispect.nl/oude_regelgevin ... -15.pagina
http://www.verispect.nl/index.php?pageId=14&n=6 [url]
http://www.verispect.nl/index.php?pageId=10&n=10 [/url]

Zomaar wat links waar je kan lezen dat pompen wel degelijk geijkt worden. Als het goed is zit er een groene sticker op de pomp waarop je kan zien wanneer hij voor het laatst gecontroleerd is. (de sticker is echter niet verplicht en mag worden verwijderd)
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door koos 890 »

Dat er meer in een 80 liter tank gaat is normaal , jouw klokje/teller geeft 80 liter aan maar dat wil niet zeggen dat hij betrouwbaar is . En als je tank en je doe het laatste beetje voorzichtig kan je de tank ontluchtig ook nog volgooien .
Buiten de T4 heb ook nog een Passat 19d die heeft een tank inhoud van 70 liter volgens het klokje maar daar gooi ik 87.6 liter diesel in incl. tank ontluchting maar dan ben ik wel 15 min. bezig !
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door René »

Gisteren de bus vol getankt en voor het eerst dat ik de 1000km grens overschreden heb. Bij 1027km gin de gong
met tekst: BITTE TANKEN
Nog even de kids naar huis gebracht en daarna vol gegooid met 79l diesel incl. vulpijp

1080:79=13,6 km/liter
en dat met evengoed nog wel beetje doorrijden

René
RK
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2007, 21:50

Re: Diesel verbruik hoger, welke oorzaken?

Bericht door RK »

Roger B. schreef:@Bertje:

Ik denk dat verreweg de meeste T4's geen bijverwarming hebben (volgens mij is dat nooit standaard geweest, maar altijd een (dure?) optie) Dus het kan goed zijn dat dit niet de oorzaak is, temeer omdat in voorgaande jaren het verbruik in de winter blijkbaar minder steeg dan nu * hij zegt immers zomer/winter is niet de oorzaak...
Alle ACV's 102PK hebben STANDAARD een Eberspächer bij verwarming in de linker voorwielkast!
Groet,

RK
Plaats reactie