Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat probleem?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
85pr
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 okt 2007, 20:44
Locatie: wezep
Contacteer:

automaat probleem?

Bericht door 85pr »

Gisteren reed ik in Duitsland over de autobahn met een snelheid van 140 op de cruise control.
Kom ik uit een tunnel gereden en wou ik de cruise control uitschakelen doormiddel van even de rem aantikken, de cc schakelt uit maar tegelijk schakelde de automaat terug en reed ik ineens hoog in de toeren.
De auto terug laten zakken naar ong. 90 km/p.u. maar de automaat schakelde niet meer op .
Vervolgens ben ik van de autobahn gereden en heb de auto uitgezet,na ong.10 min. weer gestart en ben weer gaan rijden .
De automaat schakelde weer gewoon op en ik heb de rest van de rit geen probleem meer gehad.

Weet iemand wat dit kan zijn ?
Het lijkt op een computerstoring maar ik ben geen monteur en misschien zijn er hier mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt.
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Re: automaat probleem?

Bericht door kleijntje »

De laatste trap is de lockup op de koppelomvormer. Dit is een koppeling die de koppelomvormer overbrugt zodat er een "vaste" verbindig tussen motor en versnellingsbak ontstaat. De besturings electronica kijkt of deze koppeling goed werkt, d.w.z. of er geen slip optreedt. Als er wel slip optreedt dan kan de koppeling snel verbranden en om dat te voorkomen wordt de koppeling uitgezet. Dat veroorzaakt het effect zoals je beschrijft. Pas nadat de motor uitgezet is geweest probeert de besturing de lockup opnieuw en zolang het dan goed gaat blijft hij weer gewoon werken.
Waarschijnlijk is door het aanraken van de rem de belasting even wat groter geweest waardoor slip optrad.

Wim
Gebruikersavatar
85pr
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 okt 2007, 20:44
Locatie: wezep
Contacteer:

Re: automaat probleem?

Bericht door 85pr »

Bedankt voor de reactie Wim.

Ik hoop dat het dat was, wanneer het nog eens gebeurt zal ik hem wel eens laten uitlezen.
De automaat schakelt voor de rest wel goed en dat na 250000km ,ik lees in elk geval wel eens schade bij veel minder km.

Mvg. Henk
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat probleem?

Bericht door richie »

Hoi Henk,

Zoals Wim het beschrijft heb ik het nog nooit meegemaakt.

De overbruggingskoppeling wordt met de oude software ingeschakeld aan het eind van de 3e versnelling en in de 4e versnelling. Met de nieuwe software wordt de overbruggingskoppeling alleen in de 4e versnelling ingeschakeld vanaf ongeveer 85 km/u.

Een ingeschakelde overbruggingskoppeling zorgt ervoor dat de koppelomvormer niet meer slipt en er een "vaste overbrenging" ontstaat. De overbruggingskoppeling is een rand friktie materiaal dat in de schaal van de koppelomvormer is geplakt. Zodra deze wordt ingeschakeld wordt de turbine tegen het friktie materiaal gedrukt en ontstaat de vaste overbrenging.

Volgens Elsa, het werkplaatshandboek, mag er maximaal 130 rpm slip optreden. Het staat er niet duidelijk in vermeld, maar dat mag alleen bij sterk accelereren.

Voordat onze koppelomvormer werd vervangen trad er soms veel slip op, maximaal 400 rpm. Dat kon ik aan de toerenteller zien, maar ook heb ik het met Vagcom uitgelezen. Door slijtage van het friktiemateriaal was de wrijving van de koppeling zo ver afgenomen dat er ook bij het uitrijden van de Beneluxtunnel slip optrad. Levert de motor veel vermogen en de slip neemt sterk toe, heb je het gevoel dat de bak in vrij wordt geschakeld (hij blijft in de 4e versnelling maar met uitgeschakelde overbruggingskoppeling) en vliegen de toeren omhoog.

Voor vervanging van de koppelomvormer is de overbruggingskoppeling eens spontaan uitgevallen. Plots werd de overbruggingskoppeling niet meer ingeschakeld en bleef er dus slip in alle versnellingen. Ongeveer 70 km verder werkte de koppeling weer. Wel stond er een foutcode in het geheugen van de automaat.

Allemaal gissen natuurlijk. Laat de fouten uitlezen.

Overigens ben ik wel jaloers op je bak, 250.000 km zonder problemen. Onze bak hield het slechts 128.000 km vol.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
85pr
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 okt 2007, 20:44
Locatie: wezep
Contacteer:

Re: automaat probleem?

Bericht door 85pr »

Bedankt voor je reactie Richie,

Bij mij was er geen sprake van slip,het leek er op of hij gewoon terugschakelde.
Maar ik zal hem toch maar even laten uitlezen.

Mvg. Henk
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Re: automaat probleem?

Bericht door kleijntje »

richie schreef:Hoi Henk,

Zoals Wim het beschrijft heb ik het nog nooit meegemaakt.

De overbruggingskoppeling wordt met de oude software ingeschakeld aan het eind van de 3e versnelling en in de 4e versnelling. Met de nieuwe software wordt de overbruggingskoppeling alleen in de 4e versnelling ingeschakeld vanaf ongeveer 85 km/u.


Groeten,

Richie
Hoi Richie,

Je hebt het over oude en nieuwe software, maar er zijn vele versies.
Bij een oudere versie werd na slip de lockup direct weer ingeschakeld, dat resulteerde in hevig schudden en trillen. Dat trad op als b.v. de olie te heet geworden was en er niet voldoende druk opgebouwd kon worden om de lockup goed te sluiten. Resultaat was dan dat de bak echt kapot ging. Een latere versie reageerde zoals ik beschreef, hiermee werd voorkomen dat de boel kapot ging. Bij de "nieuwe" software wordt inderdaad pas ingeschakeld in de 4 en bij 80 km/u, hierdoor is het motor toerental hoger zodat er meer oliedruk is om de koppeling goed te sluiten.
richie schreef:
Overigens ben ik wel jaloers op je bak, 250.000 km zonder problemen. Onze bak hield het slechts 128.000 km vol.

Richie
Ik had bij 10.000 km al de eerste problemen, na 20.000km is de bak gereviseerd.
Heb nu 50.000 km op de teller en de problemen komen er weer aan. De olie is nu ververst en ik hoop dat ik op deze manier nog een paar maanden verder kan totdat hij ingeruild wordt.

Wim
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat probleem?

Bericht door richie »

Hoi Wim,

Het doorslippen van de overbruggingskoppeling heeft volgens mij weinig met toerental/druk te maken. Het koppel is eigenlijk te hoog voor de overbruggingskopeling.

Voordat onze koppelomvormer werd vervangen heb ik bij het revisiebedrijf gevraagd of er eventueel een andere geplaatst kon worden. Een 2,8 benzine motor is ook leverbaar met automaat, het koppel van deze motor is vrijwel gelijk aan onze TDI maar het vermogen is dubbel, 150 KW.

Bij de reviseur van de koppelomvormer is het nagevraagd. Ondanks het dubbele vermogen is de overbruggingskoppeling hetzelfde.

Onderstaand een stukje uit elsa. De slip mag maximaal 130 rpm bedragen tijdens vollast accelereren tussen 2000-3000 rpm.

Groepsnummer
Displayveld
Omschrijving
Testvoorwaarden
Voorgeschreven waarde op display van V.A.G 1551
Maatregelen bij afwijken van de voorgeschreven waarde

007
2
Slip van overbruggingskoppeling
Tijdens het rijden1)
Bij draaiende motor
In de hydraulische versnellingen2)
0 ... rem-vast-toerental
- Bekabeling aan de hand van stroomloopschema controleren










Vervolg

Magneetklep 4 -N91- wordt aangestuurd
Koppelomvormer-overbruggingskoppeling gesloten
Motortoerental: 2000 ... 3000 1/min in de mechanische versnellingen3)

0 ... 130
U/min

Het staat er een beetje rottig, maar ik ben een behoorlijke digibeet.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Re: automaat probleem?

Bericht door kleijntje »

richie schreef:Hoi Wim,

Het doorslippen van de overbruggingskoppeling heeft volgens mij weinig met toerental/druk te maken. Het koppel is eigenlijk te hoog voor de overbruggingskopeling.

Groeten,

Richie
In de bak zit een oliepomp die oliedruk levert voor de besturing van de bak.
De electronica bestuurt kleppen waarmee deze olie naar de juiste "versnelling" gaat om deze in of uit te schakelen. Deze oliedruk zorgt ook voor het in of uitschakelen van de lockup.
De druk van deze olie is afhankelijk van de dikte (viscosieteit) van de olie en het toerental van de pomp.
Als het motortoerental laag is en de olie heet dan is de druk niet voldoende om de lockup goed te sluiten, waardoor teveel slip optreed.
Je kan ook stellen dat dan het motorkoppel te hoog is. Met het verhogen van het toerental waarbij de lockup in komt wordt de lockup ook niet meer gebruikt bij het toerental van maximaal koppel. Er worden op deze manier dus twee vliegen in een klap geslagen.
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat probleem?

Bericht door richie »

Hoi Wim,

Er zit inderdaad een pomp in de bak. Echter niet alle drukken in de bak zijn hetzelfde.

De drukken lopen uiteen van 0,6 bar tot 25 bar. Door de koeler stroomt olie tijdens het rijden met een gereduceerde druk van 0,6 bar. De slangen zitten gewoon met slanklemmen vast. Ook de druk in het kleppenhuis, de schakeldruk is gereduceerd, tot welke waarde weet ik niet maar wel behoorlijk lager dan de hoofddruk.

In Elsa staat beschreven welke drukken er geleverd moeten worden. Absolute koploper is de druk met draaiende wielen in de achteruit bij 2000 rpm terwijl de stekker op de bak is losgekoppeld, 25 bar. Er is 1 mogelijkheid om de druk te meten en die zit in de hoofdleiding.

Bij mijn bak zijn de drukken gemeten, alles binnen de opgegeven waarden na het vernieuwen van het kleppenhuis. In het kleppenhuis zit een stelmogelijkheid een zg drukventiel. Het revisiebedrijf heeft het ongeveer 1 slag ingedraaid waardoor de druk is verhoogd.

Als de temperatuur van de ATF hoger wordt neemt de viscositeit af. Maar ATF (nieuw uit het vat en niet vervuild) heeft bij kamertemperatuur al een lage viscositeit, dus zal dat wienig verandering van schakelen opleveren. Olie met een lage viscositeit zal makkelijker tussen de koppelingsplaat worden uitgedrukt dan olie met een hoge viscositeit.

Hoe groot is jou luchtkoeler? Ik heb wel eens gelezen dat je temperaturen haalde van meer dan 120C. Momenteel wordt de ATF bij mij niet warmer dan 65C.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: automaat probleem?

Bericht door Peter 887 »

richie schreef:Hoi Wim,

Het doorslippen van de overbruggingskoppeling heeft volgens mij weinig met toerental/druk te maken. Het koppel is eigenlijk te hoog voor de overbruggingskopeling.

Voordat onze koppelomvormer werd vervangen heb ik bij het revisiebedrijf gevraagd of er eventueel een andere geplaatst kon worden. Een 2,8 benzine motor is ook leverbaar met automaat, het koppel van deze motor is vrijwel gelijk aan onze TDI maar het vermogen is dubbel, 150 KW.

Bij de reviseur van de koppelomvormer is het nagevraagd. Ondanks het dubbele vermogen is de overbruggingskoppeling hetzelfde.

Onderstaand een stukje uit elsa. De slip mag maximaal 130 rpm bedragen tijdens vollast accelereren tussen 2000-3000 rpm.

Groepsnummer
Displayveld
Omschrijving
Testvoorwaarden
Voorgeschreven waarde op display van V.A.G 1551
Maatregelen bij afwijken van de voorgeschreven waarde

007
2
Slip van overbruggingskoppeling
Tijdens het rijden1)
Bij draaiende motor
In de hydraulische versnellingen2)
0 ... rem-vast-toerental
- Bekabeling aan de hand van stroomloopschema controleren










Vervolg

Magneetklep 4 -N91- wordt aangestuurd
Koppelomvormer-overbruggingskoppeling gesloten
Motortoerental: 2000 ... 3000 1/min in de mechanische versnellingen3)

0 ... 130
U/min

Het staat er een beetje rottig, maar ik ben een behoorlijke digibeet.

Groeten,

Richie
Ik heb ook een VR6 met automaat, deze motor heeft geen 150 Kw, maar 103Kw(140Pk)
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Re: automaat probleem?

Bericht door kleijntje »

richie schreef:Hoi Wim,

Hoe groot is jou luchtkoeler? Ik heb wel eens gelezen dat je temperaturen haalde van meer dan 120C. Momenteel wordt de ATF bij mij niet warmer dan 65C.

Groeten,

Richie
Hallo Richie,

De extra koeler is ongeveer 20x20 cm. Ik meet de temperatuur op de in en uitgang van de koeler, het verschil is ongeveer 10 graden.
De standaard warmtewisselaar krijgt zijn koelwater uit de motor, dit is dus al 90 gr. Dit is gedaan om de bak snel op temperatuur te brengen. Hoe kan bij jou dan de temperatuur nooit boven de 65 gr. komen?

Wim
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat probleem?

Bericht door richie »

Hioi Wim,

Mijn koeler is dubbel zo groot nl 25x43 cm.

De temperatuur lees ik uit via vagcom. De sensor hiervan zit verwerkt in de printstrip die aan het kleppenhuis zit.

De belasting is uiteraard heel verschillend. Jou camper heeft een bijna dubbel zo groot frontaal oppervlak dan een standaard bus in combinatie met een hoog eigen gewicht. Dus hogere temperaturen.

Voor Peter:

In Elsa staat veel over de automaatbak. Ik heb gezocht naar de meest krachtige motor, een 150 kw benzine.

Groeten,

Richie
Plaats reactie