Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pomp stuurbekrachtiging vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
kunkmcm
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2008, 23:04
Locatie: H'sum

Pomp stuurbekrachtiging vervangen

Bericht door kunkmcm »

Hallo T4 liefhebbers,
Ik heb een T4 1.9D van 1999 (ABL-blok).

Ik reed onlangs op de snelweg toen m'n stuurbekrachtiging uitviel. Nog wel thuisgekomen maar met moeite de oprit ingedraaid.
Motorkap open en meteen zag ik de V-riem van de stuurbekr. onderin het motorruim liggen. Gebroken. Maar ook verbrand.
Ook was er tussen pomp en poelie een wat verfrommelde ring zichtbaar. En een klein plasje hydr.olie.
De pomp draaide met de hand ook wat rauw.

Ik denk nu dat er een kering uit is geperst, vervolgens de pomp is vastgeslagen, en daarna de V-riem is gaan slippen, verbrand en gebroken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nu wil ik zelf de pomp, V-riem en waterpomp/dynamo-riem vervangen. En dan ook maar meteen de distributieriem meenemen. Enkele vragen:
Moet de bus hiervoor op een brug?
Kan de bak onder de motor gedemonteerd worden zodat ik er beter bij kan?
Heb je de speciale tooltjes voor het vervangen van de distributieriem echt nodig of zijn er alternatieven?
Waar moet ik op letten (wat zijn de valkuilen)?

Elke tip is welkom, maar het liefst natuurlijk een werkplan van aanpak.
Groeten,
Emiel
kunkmcm
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2008, 23:04
Locatie: H'sum

Re: Pomp stuurbekrachtiging vervangen

Bericht door kunkmcm »

Dus weet iemand hoe je de stuurpomp van een 1.9D (bj 1999) vervangt?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Pomp stuurbekrachtiging vervangen

Bericht door Oskar 725 »

Je hebt heel veel vragen in één keer Emiel:
Voor je stuurpomp heb je geen speciaal gereedschap nodig, echter als je pomp vast gelopen is zal je het systeem moeten spoelen anders loop je het risico dat je stuurhuis gaat lekken door metaaldeeltjes in het systeem.
voor je distributie heb je speciaal gereedschap nodig: Een 8mm boortje en een metalen strip om je nokken-as te borgen.
De bak onder je bus kun je er gewoon onderuit halen, ook weer teruplaatsen dit ding heeft een functie.
Succes :toppie :ikrij :wjw
Groet, Oskar.
kunkmcm
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2008, 23:04
Locatie: H'sum

Re: Pomp stuurbekrachtiging vervangen

Bericht door kunkmcm »

Oscar bedankt voor je reactie,
Nog drie vragen:
Kan de operatie plaatsvinden op de krik op moet ik erme naar een maat van me die een brug heeft?
En weet je misschien hoe die strip eruit ziet?

Tenslotte,
weet je waar ik de pomp kan bestellen?
Groeten
Emiel
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Pomp stuurbekrachtiging vervangen

Bericht door bartt4 »

Kan eventueel op krik op brug is handiger. Stripje voor nokkenas kan je ook achterkant schuifmaat voor gebruiken. Klepdeksel er af en dan zie je in het eind van de nokkenas een gleuf zitten, deze moet horizontaal staan kan dan schuifmaat in gelegd worden
brandstofpomp paste bij mij een m22 bout in (deze ff over slijpmaschien iets dunner maken. Stuurpomp kun je bij brezan of dergelijke wel bestellen.
Waterpomp ook. Check meteen je krukas polie die willen wel ruim gaan zitten of verlopen op den duur. succses
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Pomp stuurbekrachtiging vervangen

Bericht door Multivan Generation »

op de brug is veiliger ! :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie