Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VAG OBD kabel

vragen over de T4
Plaats reactie
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

VAG OBD kabel

Bericht door stijnh »

hallo,
ik had mijn vraag al gesteld in het topic vagcom maar omdat ik daar niet echt reactie kreeg maak ik maar een nieuw topic aan
ik wil een vag obd kabel aanschaffen en heb 2 shops gevonden waar ze die aan een mooie prijs verkopen:

http://www.pagershop.nl/product_info.ph ... f3e91e4195
http://www.obdtools.nl/

bij mijn weten zijn dat exact dezelfde kabels met dezelfde software, juist?

past deze kabel op een t4 van het jaar 2000?

heeft er iemand al zo'n kabel gekocht bij die shop's? welke shop is aan te raden?

zou het mogelijk zijn om het verbruik uit te meten met zo'n kabel als je geen verbruiksmeter hebt?

vriendelijke groeten
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: VAG OBD kabel

Bericht door Die Bruine »

Ik heb een VAG KKL USB kabel. Werkt perfect. Of je het verbruik kan uitlezen weet ik niet. Ik vertrouw per definitie meer op mijn berekening van tanken en gereden kilometers :)
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VAG OBD kabel

Bericht door Roger B. (11)61 »

de twee kabels die jij linkt lijken zo op het plaatje afgaand exact de zelfde kabels....

Bij beide krijg je de uitleessoftware er niet bij! (Ook bij OBD tools niet!) je kunt een (beperkte)versie van VAG-com legaal downloaden, wil je volle functionaliteit dan moet je een key regelen (legaal of illegaal)

Een T4 van 2000 heeft wel CAN-bus, maar (voor zover ik weet) niet op de OBD stekker, die werkt nog met K-line (als ik me niet vergis is dit zelfs bij de T5 nog zo (geweest?)) Als het goed is zou die kabel ook op jouw T4 moeten werken.

De computer geeft wel een verbruiksinformatie door (bij VAGcom kun je de hoeveelheid ingespoten brandstof zien) maar of je dat echt als verbruiksmeter kunt gebruiken betwijfel ik, in VAG com lees je geen liters/100km oid af. Je zult daar dan weer een of andere software voor moeten regelen, en een laptop/pc in je auto meezeulen...

Als je zoekt hier op het forum (ik meen bij Tips en Trucks ook) vind je ergens een programma-link waarmee je een PDA op je OBD kunt aansluiten en diverse meetwaarden op je PDA kunt toveren.....

mail anders even met T4Dick, die is heel goed op de hoogte van de (on)mogelijkheden van OBD in de T4)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: VAG OBD kabel

Bericht door stijnh »

bedankt voor de info!!!!! :jumpklap
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Re: VAG OBD kabel

Bericht door T4Dick »

Stijn, Heb net je mail gehad maar toch nog even een reactie.

Kabels volgens mij hetzelfde en ook de informatie over de k-lijn klopt. T4 werkt nog met de k-lijn en ook de T5. In ieder geval de eerste bouwjaren. Stekker gaat dus gewoon werken of het moet echt goed tegen zitten.

Brandstofverbruik kun je uit de Computer van het instrumenten paneel halen en is dan te zien in liters per uur.
Weet zo niet uit m'n hoofd welke groep. Zelf omrekenen dus van liters per uur naar km per liter. kun je een lijstje van maken en in de auto plakken. Wel heel makkelijk om te zien of je zuinig rijdt, je schrikt als je ziet hoeveel accellereren aan brandstof kost.

PDA in de auto kun je vinden bij tips en trucs bij TOMTOM VAG-Check, werkt super in de auto tijdens het rijden.
Gebruik zelf een Ipaq 3970 en 5450 maar werkt ook met veel andere Ipaq typen.
Is wel prijzig maar is dan ook te gebruiken voor navigatie met TomTom 6 of iets dergelijks.

Persoonlijk vind ik de 3970 het meest geschikt, werkt perfect. Mooi beeldscherm wat ook in het donker goed is te dimmen enz.
heeft Beutooth aan boord en kan dus werken met elke Bleutooth GPS-muis. Je kunt dan beide programma's tegelijk draaien en afwisselend gebruiken. Zoek wel een type met ppc2003 en controleer de ipaq zorgvuldig, het is wel een kwetsbaar apparaat.
Vooral de stekker aan de onderkant en het scherm, ook het SD slotje wil nog wel eens beschadigen helaas enz. enz.

Heel mooi te bevestigen met een Brodit houder en een specifiieke T4 proclip op het dashboard.
bestellen van accessoires word al wat moeilijk maar is inmiddels voor weinig te vinden op marktplaats.

heb zelf een OBD "contactdoos" van de sloop gehaald en parallel op de bestaande OBD stekker aangesloten in de auto.
De diagnose kabel/stekker zit dus achter het dashboard en je ziet er dus niets van. Hier heb je een COM kabel voor nodig met serieele Ipaq kabel en een NUL-modem adapter, werkt dus niet met een USB kabel.(Zie de eerste foto)

Altijd navigtie, routeplanner en diagnose aan boord, de meetwaardeblokken referentiewaarden heb ik er ook op staan in pocket Excel. Handig als je ver van huis bent.

Pfff alweer een heel verhaal.

Groet,

T4Dick.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: VAG OBD kabel

Bericht door stijnh »

super die pda met obd!!! :jumpklap
spijtig dat ik er zelf geen heb

dus als ik heb goed begrepen heb ga ik mijn verbruik kunnen uitmetenook al heb ik geen verbruiksmeter op mijn auto
dat is dan bij de measure blocks bij instrument en niet bij engine?

het verbruik wil ik eigenlijk meten om volgende redenen:
er staan verchillende tips om meer koppel te hebben bij tips en trucs, en ik zou willen weten wat de invloed op het verbruik is zonder te moeten gokken
en zoals iedereen weet is de brandstof enorm duur aan het worden en is het al eens interessant om te meten wat de zijnigste manier is om te rijden

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Re: VAG OBD kabel

Bericht door T4Dick »

Brandstofverbruik is een berekende waarde uit de ECU, of dit veranderd met het fijntunen is de vraag.
Kan natuurlijk wel zijn dat je meer rendement uit de ingespoten hoeveelheid brandstof haalt en het gaspedaal dus ietsje minder ver hoeft in te trappen.

Heb er zelf een powerbox op zitten en dan klopt het verbruik niet meer, wel als ik hem uit zet.

Je kunt natuurlijk wel goed zien of je al dan niet zuinig rijdt.

Nog even opgezocht, verbruik is te vinden in het instrumentenpaneel en dan groep 15 getal positie 3.
of engine groep 15 getal 3 (engine groep net even gecontroleerd, klopt)

Ook leuk is instrumentenpaneel en dan groep 50 met achtereenvolgens koelvloeistof temp, olie temp, toerental en afgelegde weg.
Weet niet of dit voor alle typen op gaat heb zelf een T4 met longlife intervallen en die heeft dus een olietemperatuurmeter in het carter.

Groet,

T4Dick.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: VAG OBD kabel

Bericht door stijnh »

mijn kabel is besteld dus volgende week kan ik het uitproberen.

dus het verbruik dat ik dan meet is in liter per uur?
staan die eenheden erbij in het programma? (ik zal het volgende week dan wel zien)

de eenheden maken eigenlijk niet zo veel uit om te kijken hoe je het zuinigst rijd


mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Re: VAG OBD kabel

Bericht door T4Dick »

Voor de liefhebber! Te koop

Ik heb eventueel nog een zelfde Ipaq setje voor OBD-diagnose als op de foto's te koop voor de T4, ik mis alleen nog de T4 specifieke proclip maar die kan ik er wel bij bestellen.

Set bestaat uit:

Ipaq 3970, 400Mhz, 64mB intern geheugen, Bleutooth, infrarood, voorzien van ppc2003 in goede staat en goed werkend.
Thuis Cradle om een verbinding met je PC te maken voor kopieeren installeren enz.
Stylus pennetje en kunstsof beschermhoesje zitten er bij.
SD kaartje 512mB, hier past de Benelux op.
Ipaq Y-kabel, met USB en Serieele stekker voor de voeding en de diagnose aansluiting.
Omvormertje van 12V naar 5V voor de voeding van de Ipaq en een 12V contactdoos om achter dashboard te monteren.
Null-modem adapter voor tussen de Ipaq kabel en de OBD interface.
Serieele interface (eigenbouw), is in ieder geval een interface die werkt op de T4 en is achter het dasboard te plaatsen.

Bijgeleverd de software Vag-Check voor obd diagnose en TT6 Benelux voor navigatie en diverse andere software.

Set is geheel compleet voor diagnose, wat je er dan nog bij moet kopen voor navigatie is een gebruikte bleutooth GPS muis.

Wil er minimaal 225 euro voor hebben, voor minder gaat het niet weg.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: VAG OBD kabel

Bericht door stijnh »

zeer leuk
spijtig genoeg heb ik net een gps gekocht
beide is wat duur
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie