Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

synthetische, half synthetische, minerale olie?

vragen over de T4
Plaats reactie
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 15:35
Locatie: Torhout

synthetische, half synthetische, minerale olie?

Bericht door Peter Coddens » zo jun 08, 2008 21:34

Wat moet/mag er in een T4 en wat zijn eigenlijk de verschillen tussen die oliesoorten?

Peter

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: synthetische, half synthetische, minerale olie?

Bericht door Roger B. (11)61 » zo jun 08, 2008 22:26

wat er in moet en mag is afhankelijk van je T4, welke motor en hou jong/oud is de auto en heeft ie een longlife-goedkeuring?

Simpel gezegd:

Minerale olie is zoals de naam al zegt "volledig" gemaakt van olie uit aardolie geraffineerd.

Halfsynthetische olie is olie die op basis van minerale olie door chemische aanpassingen en toevoegingen beter gemaakt is (zou moeten zijn)

Vol synthetische olie is volledig gemaakt door chemische processen (kan overigens wel als grondstof aardolie(produkten) hebben.

Alle olie is verkrijgbaar in verschillende viscositeit en kwaliteit. Niet elke oliesoort in alle viscositeit en kwaliteit overigens.

De viscositeit wordt weergegeven in de SAE- waarden... Bijvoorbeeld 5W40 of 15W50 enz.
Deze codering geeft de viscositeit aan bij lage en hoge temperatuur. (google eens op SAE en je zult vast vinden hoe het precies zit)

De kwaliteit wordt universeel aangeduid in API specificaties... S voor benzine motoren, C voor Diesel motoren
Hoe later de tweede letter in het alfabet, hoe beter de kwaliteit.

Bijvoorbeeld API Sd of Sg of Cd of Cf waarbij de Sd mindere kwaliteit heeft dan de Sg en de Cd minder dan de Cf

De fabrikant van de auto geeft aan welke oliekwaliteit zij minimaal voorschrijven....

Oa volkswagen hanteert zijn eigen normering VW 501 enz... hoe die precies in elkaar zit weet ik niet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 15:35
Locatie: Torhout

Re: synthetische, half synthetische, minerale olie?

Bericht door Peter Coddens » ma jun 09, 2008 17:18

Dat is een leerrijke uitleg!

Weer wat bijgeleerd.

Bedankt!

Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3243
Lid geworden op: di mar 13, 2007 0:16
Locatie: Stiens

Re: synthetische, half synthetische, minerale olie?

Bericht door bartt4 » ma jun 09, 2008 23:44

kijk eens hier op de shell site typ je merk auto in en je krijgt alle olieen
http://www.shell.nl/home/page/nld/produ ... match.html
RUBBEREXPRESS

Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: za jan 13, 2007 0:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: synthetische, half synthetische, minerale olie?

Bericht door pluuke » di jun 10, 2008 16:27

Heb dit gevonden hierover, vond het een duidelijke uiteenzetting.
Tevens lijkt het me inzicht verschaffen in het onderwerp "zin en onzin van het olie verversen".

De verschillende typen motorolie
Een multigrade olie is "opgebouwd" uit twee basisoliën. Deze kunnen mineraal en synthetisch zijn. Een minerale olie bestaat uit twee minerale basisoliën. Een vol synthetische olie bestaat uit twee synthetische basisoliën.
Een half-synthetische (ook semi-synthetisch) olie bestaat uit een minerale basisolie en een synthetische basisolie.
Een (semi)synthetische olie is veel "gladder" dan een minerale olie. Daarom kan in motorfietsen met een natte platenkoppeling een "normale" minerale olie ingezet worden zonder speciale dopes, of een (semi)synthetische olie, maar dan moet het een olie zijn met zogenaamde "friction modifiers". Dit is dus de speciale motorfiets motorolie.

Minerale olie
Minerale olie wordt verkregen door raffinage van aardolie en is dus een mengsel van koolwaterstoffen. Door thermische belasting kunnen er soms ongewenste reacties ontstaan.
Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:
1. Paraffinische;
2. Aromatische;
3. Nafteenbasische;
4. Mixed base olie.
De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.

Half-synthetische olie
Dit type motorolie combineert een groot deel van de voordelen van een synthetische motorolie tegen een aantrekkelijke prijs.
Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

Synthetische olie
Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.
Voordelen van synthetische olie zijn:
· Een synthetische motorolie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed;
· Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert;
· De olie veroudert minder snel door gebruik;
· Het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat;
· Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities;
· Door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %);
· De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen.
Doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen in de motor zal het olieverbruik verminderen.
Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliën namelijk:
1. Olie op basis van polyglycol.
Deze is niet mengbaar met minerale olie (vlokvorming).
Deze kan verf oplossen.
Deze kan pakkingen aantasten (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie).
2. Olie op basis van poly(alpha)olefin.
Deze is mengbaar met minerale olie.
Deze tast pakkingen niet aan.

Risico's van (het overschakelen op)synthetische oliën
Oudere oliepompen hebben doorgaans grotere lekverliezen dan moderne oliepompen (met name schotten pompen). Wanneer dunne oliën in combinatie met een pomp met grotere lekverliezen wordt gebruikt, daalt de oliedruk en dus ook de distributie van de olie door het blok.
Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliën (vanwege de additieven). Wanneer een motor altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bijvoorbeeld na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Dit kan dan grote problemen veroorzaken.
Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie.

Mogen een (half)synthetische olie en een minerale olie gemengd worden
Uit het verhaal hierboven valt al op te maken dat deze oliën in sommige gevallen gemengd mogen worden. Synthetische, half synthetische en minerale motorolie, die bepaalde fabrikanten op de markt brengt komen alle uit dezelfde familie van de zgn. paraffinische koolwaterstoffen. Deze zijn zeer goed onderling mengbaar. Een voorbeeld hiervan is Q8.
Regelmatig wordt het mengen van oliën toegepast door mensen die overschakelen van minerale naar synthetische olie.
Wees echter voorzichtig met het mengen van de verschillende oliën onderling en volg altijd de aanwijzingen van de fabrikant.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air

Plaats reactie